Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Corona

Featured Replies

Hej 
Hur många corona fall till för att stänga mässor framöver, regeringen har hög risk bedömt det.

  • Replies 80
  • Views 14.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

  • ja... eller så lever vi helt enkelt på med våra liv och testar och vårdar de som blir sjuka löpande. Är det så smittsamt som det sägs så får ju de flesta av oss det här förr eller senare oavsett? Och

  • trigger hammer
    trigger hammer

    Sveriges strategi? för pandemin är väl det enkla svaret att vi har den strategi vi har resurser för och vi har liksom inte mängder av verktyg att ta till längre som skull göra varken till eller ifrån,

  • Det kommer inte gå åt helvete pga viruset i sig i så fall, utan för att folk i någon form av masspsykos bunkrar upp och låser dörren och låter ekonomin och arbetsmarknaden raseras. Riskzonen = Stann

Var det inte så att vanlig influensa dödar runt trehundratusen människor varje år! Men inget väsen för det!

Och de som dör i corona är huvudsakligen gamla och sjuka! Resten 85% med bra immunförsvar överlever.

Med andra ord råder det hysteri för ett litet virus!

27 minutes ago, Ismo said:

TBC tar runt 1 miljon pers per år.

Tuberkulos TBC ,malaria list goes on.

Mycket tyder på att dödligheten för smittade av Coronaviruset ligger på 1%. Dvs. väldigt hög dödlighet!

Detta tillsammans med den snabba spridningen gör situationen mycket allvarligare än med "vanlig" influensa.

Varför stängs hela städer i Kina?

Varför har Dow Jones fallit 15% denna vecka?

Är det så att en del av mänskligheten fortfarande förlitar sig på traditionellt inhämtande av fakta?

...och källgranskning!?!?

 

 

17 minutes ago, Martinrutger said:

Mycket tyder på att dödligheten för smittade av Coronaviruset ligger på 1%. Dvs. väldigt hög dödlighet!

Detta tillsammans med den snabba spridningen gör situationen mycket allvarligare än med "vanlig" influensa.

Varför stängs hela städer i Kina?

Varför har Dow Jones fallit 15% denna vecka?

Är det så att en del av mänskligheten fortfarande förlitar sig på traditionellt inhämtande av fakta?

...och källgranskning!?!?

 

 

Halloj! Vet ej om detta var svar på mitt inlägg, men jag har inga invändningar mot vad du skriver. Jag tror det blir pandemi osv. Notabelt trots allt hur många som dör av influensa varje år. (Alltså utan att för den skull bagatellisera covid-19) Sajten jag länkade till ska vara välrenommerad. Man kan kolla här också, men den uppdateras bara en gång per dygn.

https://www.who.int

Den som har lekt mest innan han dör vinner.

Har varken svarat eller citerat någon i denna tråd, bara kommenterat den uppenbara utmaning vi står inför vad gäller Coronaviruset! Min uppfattning är att situationen är allvarlig, utan att för den skull förringa övriga sjukdomar, krig och svält som härjar i världen!

Att jag sen är otroligt trött på människor som inte ens kan lyssna på sjörapporten utan att hitta en tillämplig konspirationsteori, är en annan femma! ?

Är man under 60 år och frisk i övrigt är viruset inte mycket värre än den årliga influensan.
Majoriteten av smittade är äldre personer och kollar man på dödsfallen är äldre ännu mer överrepresenterade.

Med än så länge 2800 döda och med tanke på att viruset redan i stort sett härjat färdigt i Asien så lär den totala dödssiffran hamna på typ 10 gånger lägre än hur många som dör av influensa årligen. Ja, högre % dödlighet men mycket tack vare platsen viruset bröt ut (stort sett fattigt och väldigt befolkat).
Har svårt att föreställa mig att viruset kommer få något fäste i väst och i så fall men väldigt få dödsfall.

Min tanke kring det hela är att det får så mycket uppmärksamhet för att det är något nytt och media ÄLSKAR att skriva om domedags scenarion. Totalt överhypat.

Jag har en bekant som härstammar från Iran och som i sin tur känner folk som bor kvar där. Situationen där är betydligt värre än de officiella siffrorna. => Det är inte färdighärjat i Asien, tyvärr.

Den som har lekt mest innan han dör vinner.

10 hours ago, Lodjur said:

Är man under 60 år och frisk i övrigt är viruset inte mycket värre än den årliga influensan.
Majoriteten av smittade är äldre personer och kollar man på dödsfallen är äldre ännu mer överrepresenterade.

Med än så länge 2800 döda och med tanke på att viruset redan i stort sett härjat färdigt i Asien så lär den totala dödssiffran hamna på typ 10 gånger lägre än hur många som dör av influensa årligen. Ja, högre % dödlighet men mycket tack vare platsen viruset bröt ut (stort sett fattigt och väldigt befolkat).
Har svårt att föreställa mig att viruset kommer få något fäste i väst och i så fall men väldigt få dödsfall.

Min tanke kring det hela är att det får så mycket uppmärksamhet för att det är något nytt och media ÄLSKAR att skriva om domedags scenarion. Totalt överhypat.

Vad grundar du påståendet att viruset härjat färdigt i Asien på? Det låter ju helt obegripligt i mina öron sett till allt vi vet om virus överlag.

From juni 2016 tar jag på mig guidningar i ffa Saxnäsområdet igen efter ett allt för långt uppehåll.. 

Fisketeknik, kastteknik 

-Storöring

-Röding

-Ransarån

-Exklusiva fjällvatten/strömmar. 

-Skräddarsytt eller tillsammans med Saxnäsfishing/Kultsjögården

Pm eller 070-6884551

Jakob Jonasson

Den ölen är god. Speciellt med lite lime i flaskan ? Kan rekommenderas. 

 

Oj, var visst en tråd om viruset ?

13 hours ago, Martinrutger said:

Mycket tyder på att dödligheten för smittade av Coronaviruset ligger på 1%. Dvs. väldigt hög dödlighet!

Detta tillsammans med den snabba spridningen gör situationen mycket allvarligare än med "vanlig" influensa.

Varför stängs hela städer i Kina?

Varför har Dow Jones fallit 15% denna vecka?

Är det så att en del av mänskligheten fortfarande förlitar sig på traditionellt inhämtande av fakta?

...och källgranskning!?!?

 

 

Räknar man på torsdagens siffror 2924 och 85182 blir det 3,4 % globalt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3rdeA/coronaviruset-har-ar-senaste-siffrorna

Stämmer ganska bra med siffrorna från Italien också 12 av 400 = 3 %.

Var 33e person dör som får Corona, m.a.o. dör några av ens bekanta om det blir en mass spridning i sverige

Jag har en hel del kinesiska kollegor och jobbar främst med leverantörer och fabriker i Kina och läget verkar väldigt osäkert där. Vissa städer är fortfarande stängda och även i t.ex. Nanjing mfl har direktiven varit att inte gå ut och allt arbete ska ske hemifrån (där det går dvs). Det har i sin tur lett till minskade transporter, svårare att få tag i mat etc och nu lättar direktiven och folk förväntas återvända till sina arbetsplatser under kommande veckor. M.a.o. kan man räkna med fler smittotillfällen i närtid och jag skulle inte bli förvånad om antal smittade kommer att öka (mer) till följd av det. 

Edited by Sahlberg

Men lite försiktighet bör vi nog beakta. 

Men något som inte är försiktigt är raset på mina och andras fonder....

Så fort rasar ekonomi- känns nästan lite kusligt och något konspiratoriskt! 

En fråga.....är de någon som känner människor som tidigare legat intagna el kanske avlidit pga tidigare spridning av  typ SARS liknade typ svininfluensan el nu Corona? 

1 hour ago, Line-speed said:

En fråga.....är de någon som känner människor som tidigare legat intagna el kanske avlidit pga tidigare spridning av  typ SARS liknade typ svininfluensan el nu Corona? 

Inte riktigt men nästan, min fru fick svininfluensan när den härjade. Hon är typ aldrig sjuk, men den gången låg hon utslagen i hemmet i ca en vecka.

Den som har lekt mest innan han dör vinner.

On 2/29/2020 at 10:13 AM, jakobj said:

Vad grundar du påståendet att viruset härjat färdigt i Asien på? Det låter ju helt obegripligt i mina öron sett till allt vi vet om virus överlag.

Siffrorna på antalet smittade minskar i de flesta länder i Asien, nu är det Mellanösterns tur. Sedan troligtvis Väst "på riktigt".

On 2/29/2020 at 11:33 AM, Balswinger said:

Stämmer ganska bra med siffrorna från Italien också 12 av 400 = 3 %.

Alltså jag tror ni gör ett tankefel här? Man kan ju inte bara helt lätt dividera antalet nuvarande sjuka med antalet dödsfall.

Hur många var sjuka när dessa nu avlidna blev smittade? Hur länge var dom sjuka innan dom ramlade av pinnen? 3 veckor? Det är ju den siffran ni får ta, alltså antalet sjuka för kanske 3 veckor sedan. Då blir det tyvärr en helt annan dödlighet.

De korrekta siffrorna på dödlighet har vi inte förrän epidemin är över. Den här smittan sprider sig exponentiellt. Det är liksom ingen linjär ökning. En jäkla skillnad. Är dödligheten 6% eller 10% jag har ingen aning? Men det ger väl sig.

Edited by Frank

En annan tanke är att det är ju naturligtvis ett mörkertal. Alla blir inte testade. Dom kanske bara går omkring lindrigt sjuka och smittar en massa andra? Det påverkar ju då dödstalet nedåt. Så vi vet nog helt enkelt inne ännu.

Men vad man kan säga är att det är oerhört smittsamt. Företag stänger världen över. Transporter stannar upp helt. Börserna kraschar som i depressionen 1929... Ekonomin går åt helvete. Kanske en större risk än själva sjukdomen?

Kanske slutet på globaliseringen? Det är bättre att ha företagen hemma än på andra sidan jordklotet?

 

On 3/1/2020 at 8:58 AM, Line-speed said:

En fråga.....är de någon som känner människor som tidigare legat intagna el kanske avlidit pga tidigare spridning av  typ SARS liknade typ svininfluensan el nu Corona? 

Jag blev varken intagen eller avled men jag hade ett par svängar av riktigt otrevlig influensa, varav iaf den första var misstänkt svininfluensa.

Var i Kina ett gäng gånger under 2010-2012 och i januari 2010 (dvs i Svininfluensans slutskede(?)) blev jag ordentligt sjuk under hemresan och tiden därefter. Klassisk influensa men sjukvården tyckte inte att jag behövde komma in för tester om det inte blev "allvarligt", dvs de hanterade som om att jag hade influensa helt enkelt.

Några månader senare jag i Kina igen tillsammans med fyra kollegor för att granska en ny leverantör. Personen från det företaget som skulle ta hand om oss var ordentligt sjuk efter några dagar (men det var "ingen fara för jag äter superbra traditionell kinesisk medicin").

Runt vecka senare låg jag och två kollegor utslagna med influensa och konstaterad/misstänkt lunginflammation. Har aldrig varit så dålig i hela mitt liv, gick ner 7 kg på under två veckor och lungorna blev inte ok på månader. Spelade fotboll på den tiden och var "vältränad" men när jag ca 2-3 veckor efter att jag blivit "frisk" försökte vara bollkalle på en träning kunde jag inte ens jogga 100 meter utan att lungorna gav upp och hostan tog över. Sjukvården kollade bara lunginflammation etc för ha koll, inga andra tester.

M.a.o. misstänker jag att fanns/finns rätt stora mörkertal.

Edited by Sahlberg

Verkar va katastrof på Oslos sjukhus.. 160 personer i karantän, 6 personal konstaterat sjuka, 28 med symtom

2 hours ago, Ismo said:

Årets lr. Julens influensa var nog inte heller att leka med..3st på jobbet fick uppsöka Läkare när inte den släppte..en fick lunginflamation,en släppte inte febern..båda fick meducin. Båda runt 30 år

Den 3:e fick ont i "Kronjuvelerna" efter en v. En Utländsk Läkaren hittade dock inget fel på dom..men ordinerade NÄSspray??:blink:

Han undrade om det var för lungorna lr. kulorna..

Han sprejade väl för fan inte i näsan??? Han skulle ju sprejat på bollarna! ?

Den som har lekt mest innan han dör vinner.

Vad e bästa sättet att undvika eländet?  ?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

Recently Browsing 0

  • No registered users viewing this page.

Account

Navigation

Search

Search

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.