Jump to content
Edgeforum

Recommended Posts

• Replies 85
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

ja... eller så lever vi helt enkelt på med våra liv och testar och vårdar de som blir sjuka löpande. Är det så smittsamt som det sägs så får ju de flesta av oss det här förr eller senare oavsett? Och

Sveriges strategi? för pandemin är väl det enkla svaret att vi har den strategi vi har resurser för och vi har liksom inte mängder av verktyg att ta till längre som skull göra varken till eller ifrån,

Det kommer inte gå åt helvete pga viruset i sig i så fall, utan för att folk i någon form av masspsykos bunkrar upp och låser dörren och låter ekonomin och arbetsmarknaden raseras. Riskzonen = Stann

Posted Images

Årets lr. Julens influensa var nog inte heller att leka med..3st på jobbet fick uppsöka Läkare när inte den släppte..en fick lunginflamation,en släppte inte febern..båda fick meducin. Båda runt 30 år

Den 3:e fick ont i "Kronjuvelerna" efter en v. En Utländsk Läkaren hittade dock inget fel på dom..men ordinerade NÄSspray??:blink:

Han undrade om det var för lungorna lr. kulorna..

2 hours ago, Ismo said:

Årets lr. Julens influensa var nog inte heller att leka med..3st på jobbet fick uppsöka Läkare när inte den släppte..en fick lunginflamation,en släppte inte febern..båda fick meducin. Båda runt 30 år

Den 3:e fick ont i "Kronjuvelerna" efter en v. En Utländsk Läkaren hittade dock inget fel på dom..men ordinerade NÄSspray??:blink:

Han undrade om det var för lungorna lr. kulorna..

Han sprejade väl för fan inte i näsan??? Han skulle ju sprejat på bollarna! 🤣

3 minutes ago, Line-speed said:

Vad e bästa sättet att undvika eländet?  🤔

Handskar när du tar i saker utanför ditt eget hem och att inte stoppa fingrarna i munnen innan man tvättat dem.
De flesta munskydd är värdelösa men av någon anledning köper fler dessa istället för handskar...

5 minutes ago, Lodjur said:

Handskar när du tar i saker utanför ditt eget hem och att inte stoppa fingrarna i munnen innan man tvättat dem.
De flesta munskydd är värdelösa men av någon anledning köper fler dessa istället för handskar...

Åååå undvika folk rent allmänt ✌️

2 hours ago Line-speed sa:

Åååå undvika folk rent allmänt ✌️

Tror att du bor på en bra plats för att slippa smitta.

10 minutes ago, Freak said:

Tror att du bor på en bra plats för att slippa smitta.

Finns bra mkt turister här i krokarna,populärt området här o finska lappland för kineser... 

Va faktiskt lite orolig när den där hunddöden härja under hösten i norge o många skulle komma hit upp o jaga ripa i fjällen med sina hundar.. 

Edited by Line-speed
16 minutes ago Line-speed sa:

Finns bra mkt turister här i krokarna,populärt området här o finska lappland för kineser... 

Va faktiskt lite orolig när den där hunddöden härja under hösten i norge o många skulle komma hit upp o jaga ripa i fjällen med sina hundar.. 

Trodde att det var glest med folk där uppe å inte en massa kinesiskaturister😷

47 minutes ago, trigger hammer said:

Ja det hade ju varit bra om en expert likt denna även hade förekommit i svensk media så kanske allt killgissande hö hö flams om billiga resor till Thailand mm inte varit så ballt att tjata om .

Tack! Har bara hunnit kolla 5-6 minuter. Ska se hela ikväll. Väldigt intressant och oroande angående riskfaktorerna.

1 hour ago, Line-speed said:

Hur går de me corona där ute. Hur många här på forumet e smittade? 

Det kan man omöjligt svara på då man inte testat allmänhet utanför farozon på över en vecka.....😀

Troligen fler än vi tror!

10 hours ago, Laxarnas prins said:

Det kan man omöjligt svara på då man inte testat allmänhet utanför farozon på över en vecka.....😀

Troligen fler än vi tror!

Man kan extrapolera baklänges från hur många som blir allvarligt sjuka och dör. Och de fångas ju alla upp. 

Nedan uppskattningsmetod baserat på antal döda ger ca 11 200 smittade i Sverige. Folkhälsomyndighetens beräkningar säger enligt Tegnell ca 10 ytterligare smittade per räknad pinne, det blir också 11-12 000 smittade. 

Låter inte mkt men utan åtgärder är det om 10 dagar 45 000, om 20 dagar 180 000, om 30 dagar 720 000 osv... 

• Like 1
14 minutes ago, Andreas89 said:

Man kan extrapolera baklänges från hur många som blir allvarligt sjuka och dör. Och de fångas ju alla upp. 

Nedan uppskattningsmetod baserat på antal döda ger ca 11 200 smittade i Sverige. Folkhälsomyndighetens beräkningar säger enligt Tegnell ca 10 ytterligare smittade per räknad pinne, det blir också 11-12 000 smittade. 

Låter inte mkt men utan åtgärder är det om 10 dagar 45 000, om 20 dagar 180 000, om 30 dagar 720 000 osv... 

Yes. Och WHO-chefen fortsätter prata om samma saker som inte alla lyssnar på. (?) 

https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---16-march-2020

comprehensive approach... test, test,test...

39 minutes ago, hö&gös said:

Yes. Och WHO-chefen fortsätter prata om samma saker som inte alla lyssnar på. (?) 

https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---16-march-2020

comprehensive approach... test, test,test...

Ja det kan ju bli så att vår strategi visar sig vara väldigt dålig i efterhand. Men jag antar att problemet är att Sverige enligt SVT har kapacitet för 2800 tester per dag och att många som testar negativt kan behöva testas ytterligare gånger över tid. Det skulle behöva rullas ut ett snabbtest i stor skala. 

• Like 1

ja... eller så lever vi helt enkelt på med våra liv och testar och vårdar de som blir sjuka löpande. Är det så smittsamt som det sägs så får ju de flesta av oss det här förr eller senare oavsett? Och flera av oss kanske redan har haft det med tanke på hur lindriga symtomen verkar vara i det stora flertalet fall? Det är viktigt att samhället fortsätter fungera även om det härjar ett virus. Är man rädd eller i riskzon så kan man ju sätta sig i självkarantän, det bör vara ett fritt val. Att tvinga alla andra till drastiska åtgärder känns som helt fel väg att gå.

Tycker även att man ska försöka stödja de branscher som behöver hjälp nu så gått man kan och är man inte rädd eller i riskzon är det bra om man försöker leva på som vanligt. Själv tycker jag synd om hotell och restaurangbranschen som drabbas väldigt hårt och jag försöker just nu äta ute i högre utsträckning än vanligt för att dra mitt strå till stacken.

Jag litar på Anders Tegnell och tycker att han har en bra syn på det här. Tycker att Sverige har hanterat det det här betydligt mer balanserat än många andra länder. Att göra som i exempelvis Danmark och låta politiska beslut som "visar handlingskraft" gå över huvudet på experterna är ju helt förkastligt om ni frågar mig...

• Like 8
  • Thanks 1
  • Sad 1

Frågan är om Sveriges strategi faktiskt skiljer sig? Våra grannländer verkar ligga lite före i smittspridningen med tanke på att vi igår bara hade haft 12 personer på intensiven så ifall vi stänger igen skolorna på måndag kanske vi ligger ungefär i fas med "mer handlingskraftiga" länder?

27 minutes ago Andreas89 sa:

Frågan är om Sveriges strategi faktiskt skiljer sig? Våra grannländer verkar ligga lite före i smittspridningen med tanke på att vi igår bara hade haft 12 personer på intensiven så ifall vi stänger igen skolorna på måndag kanske vi ligger ungefär i fas med "mer handlingskraftiga" länder?

Men varför skulle vilja ligga i fas med dem och stänga skolor? Just nu har vi stängt gymnasieskolor. det ger minimal påverkan på samhället. Väljer vi att stänga grundskola och förskola får det stora konsekvenser då det drar med sig lika många vabbande föräldrar som elever. Normalt sett rycker ju mor och farföräldrar in i de här lägena men dem ser man ju som en riskgrupp man ska undvika att besöka. Vi som är är friska och kan jobba behöver ta vårt ansvar och se bortom smittrisken och se till att samhället fortsätter fungera.

Läste nyss att man just nu ser över möjligheterna att stänga förskola/grundskola men att det är mer en förberedande åtgärd rent juridiskt. Sett ur min synvinkel vore det ett dåligt beslut så jag hoppas verkligen inte man visar den formen av "handlingskraft" här i Sverige.

Jag tycker att vi borde lägga ner de mest handlingskraftiga åtgärderna helt. Öppna gränserna och inse att det här kommer hänga med oss ett tag. Vi kan inte begränsa det här i någon större omfattning och stängda gränser tror jag har noll påverkan sett i ett längre perspektiv. I stort sett hela världen har ju redan viruset inom sina gränser så vad är poängen? 

• Like 1

Jag lägger ingen värdering alls kring det, jag menar bara att man måste titta på vart vi är i smittspridningen innan vi hissar eller dissar Sveriges och Folkhälsomyndighetens agerande relativt andra länder. Tar man timingen i beräkning blir vi mer lika varandra som länder. Jag tycker Tegnell gör ett bra jobb även jag och han säger ju samma sak - fler och större åtgärder kan bli aktuella men inte än för Sveriges del. 

I det större perspektivet har jag ingen åsikt alls, alltså mellan radikala åtgärder kontra låta viruset spela ut sin roll snabbare med högre dödlighet som följd. Den ekvationen är ju en sådan etisk och ekonomisk röra att frågan är om ens en samlad expertpanel kommer klara av att vara efterklok på ett träffsäkert sätt när saken är överspelad?

• Like 1

Det finns många experter i ämnet, sen finns det fler som tror de är experter. Givetvis finns det mer än ett sätt att se/räkna på virusets spridning.....

Men man kan väl tycka att media och privata åsikter kan vara lite vridna och vinklade....😎

Förhoppningsvis är smittan borta inom en snar tid men kanske inte, oavsett vad experter och hobbyexperter så blir det som det blir något vi i vårt skyddade samhälle måste acceptera.

Edited by Laxarnas prins
18 minutes ago, Laxarnas prins said:

Det finns många experter i ämnet, sen finns det fler som tror de är experter. Givetvis finns det mer än ett sätt att se/räkna på virusets spridning.....

Men man kan väl tycka att media och privata åsikter kan vara lite vridna och vinklade....😎

Förhoppningsvis är smittan borta inom en snar tid men kanske inte, oavsett vad experter och hobbyexperter så blir det som det blir något vi i vårt skyddade samhälle måste acceptera.

Det finns massor av vetenskapliga fakta att läsa om Coronaviruset och dess spridning/följder!

3 hours ago, Jonas said:

Tycker även att man ska försöka stödja de branscher som behöver hjälp nu så gått man kan och är man inte rädd eller i riskzon är det bra om man försöker leva på som vanligt. Själv tycker jag synd om hotell och restaurangbranschen som drabbas väldigt hårt och jag försöker just nu äta ute i högre utsträckning än vanligt för att dra mitt strå till stacken.

Mycket bra där @Jonas

Detta är tyvärr en oerhört känslig bransch och den kan aldrig ta igen det den förlorar under en sådan här kris.

• Sad 1