Jump to content
Edgeforum

Tips på nytt spöset #5 eller 6#

Recommended Posts

1 hour ago, Linn said:

Det där är bara marknadsföring, om något nytt spö som släpps väger 10 gram mindre har i praktiken noll betydelse iallafall för de flesta! Jag håller dock med om att begagnat är en bra väg att gå, finns mycket fin utrustning i bra skick som säljs här på edge! Vad gäller din attack på laxfiskare tycker jag den är löjlig, finns många s.k. "laxfiskare" som fiskar och har fiskat med samma spö i typ 10 års tid osv., ge dig!

Resten av vad du skriver, se mitt inlägg ovanför....

/Linn

Ja du, ska jag ge mig! ?

Jag står för följande som var tankemeningen med mitt inlägg: Det finns bra billiga grejor PUNKT!

Och min "attack på laxfiskare" ja du...Jag fiskar lax så attackerar mig själv då? Att det finns många prylgalningar som ska ha det nyaste finns visserligen inte bara i laxfiske, och inte bara inom fiske är min åsikt, det gäller det mesta då vi lever iu ett konsumtionssamhälle, och jag VET att många håller med mig. Det kunde lika gärna gällt skotrar eller TV-apparater där fantasterna ofta ska ha det nyaste som är det bästa! Om det är bra eller dåligt med dagens konsumtionssamhälle är en annan fråga som jag inte kommer ta upp i denna tråd!

Att det finns många laxfiskare som fiskat med ett spö i 10 år förändrar inte det faktumet. Att jag har en skoter från 1995 och flera kompisar har gamla vrak, förändrar inte det läget att det finns överraskande många som "måste " ha en ny skoter varje eller vartannat år, då det är mer att "köra med"'

Att detta faktum däremot gör att andra får chansen till bra rätt nya grejor till bra pris är för mig bara bra! Var är det negativa med det? Vi är nog ganska många som plockar upp dom grejorna, och utan folk som konsumerar prylarna oavsett vad det är så blir det svårt för oss..😀 Så jag tackar! Nog många med mig!

Vad ska jag ge mig för att jag uttrycker min åsikt? När man har en åsikt om köpvanorna hos konsumenter och detta anses vara en ATTACK blir i alla fall jag lite orolig. 

Däremot vet jag sedan tidigare att det är svårt att gå in i en debatt där det tydligen ligger många känslor inblandade och bokstäver och ord läses ordagrant och missförstås. Tyvärr blev detta inlägg också långt och jag är helt övertygad om att det går vända på något till min nackdel, men vill man missförstå så gör man också det, så jag blev påminde om det i dag, och det tackar jag för ändå

Så ber om ursäkt om någon missförstått det jag skrev utöver det jag egentligen åsyftade: Det finns bra billiga grejor PUNKT!  I övrigt stannar jag där och önskar gott fiske till samtliga! 😀

• Like 3
On 2/7/2020 at 12:57 PM, Linn said:

Jag hade nog satsat på en Loop-Q rulle och sedan ett Greys 9'6 #6 GR70 spö! Sedan lina och backig på det! Då får du en riktigt prisvärd utrustning som håller hög kvalitet, och den kan du fiska med i måååånga år!!! Sedan bara köpa på dig tafs och lite flugor från Flugor.se.

Länk Loop-Q: https://fishline.se/p/flugfiske/flugrullar-extraspolar/flugrullar/loop-q-flugrulle.html

Länk GR70: https://fishline.se/p/flugfiske/flugspon/enhandsspon/greys-gr70-flugspo-6-96.html

Alternativt hade jag gått för ett helt komplett Loop-Q set (blir lite billigare), här hade jag valt #7 på spöt eftersom det kommer med fightingbutt! 

Länk Loop-Q Kust: https://fishline.se/p/flugfiske/flugfiskeset/enhandsset/loop-q-kust-flugset-7-9.html

Länk Loop -Q kit: https://fishline.se/p/flugfiske/flugfiskeset/enhandsset/loop-q-kit-flugset-7.html

/Linn

Är det riktigt stor regnbåge kan ju en 7a funka, annars är det som att jaga fjällripa med en 30-06😂

55 minutes ago puoltsa19 sa:

Är det riktigt stor regnbåge kan ju en 7a funka, annars är det som att jaga fjällripa med en 30-06😂

7an var mer tänkt ifall han skulle fiska havsöring längs kusten (vilket han nämnt), men en 6a funkar givetvis till detta också!

/Linn

Edited by Linn
  • Like 1
1 hour ago Line-speed sa:

När du inte fiskar....använder du spöna som blommpinnar el liknande?  🙄

Har nog aldrig haft sönder spöringarna på de sättet att dom blir böjda el går av...man märker möjligen av slitage på toppöglan el första linföraren att de slits ett spår av fluglinan efter sådär 3 miljoner kast... 

Ibland blir man förvånad hur folk behandlar prylarna... 

För några månader sedan va de någon här på forumet som sålde en flugrulle o utan att överdriva så såg den ut som den används till att gräva maskrosor el tagit upp åter potatisskörd....oki att de kan hända olyckor men.. 🙄

Vad tror du själv!? Helt seriöst... Jag kan garantera dig att jag är nog bland dom mest pedanta människorna som finns och behandlar mina prylar med extrem försiktighet! Ändå har jag drabbats av dessa problem med Ron Thompson och liknande, men ALDRIG med t.ex. Loop... Konstigt va!??? 🙃

Ja med dina 17st spön och 17st rullar, så håller väl allt för evigt och ingenting någonsin går sönder, går att fiska i saltvatten 24/7 bla bla bla osv. Vem bryr sig... Jag tar inte ett ord från dig seriöst! Inte efter den där bilden du postade på alla dina "billiga" grejer.....

/Linn

Edited by Linn
34 minutes ago, Linn said:

Vad tror du själv!? Helt seriöst... Jag kan garantera dig att jag är nog bland dom mest pedanta människorna som finns och behandlar mina prylar med extrem försiktighet! Ändå har jag drabbats av dessa problem med Ron Thompson och liknande, men ALDRIG med t.ex. Loop... Konstigt va!??? 🙃

Ja med dina 17st spön och 17st rullar, så håller väl allt för evigt och ingenting någonsin går sönder, går att fiska i saltvatten 24/7 bla bla bla osv. Vem bryr sig... Jag tar inte ett ord från dig seriöst! Inte efter den där bilden du postade på alla dina "billiga" grejer.....

/Linn

Du menar att den som har dyraste prylarna har automatiskt kunskap vad o hur allt fungerar inom flugfiske.. 👍

Shit....🙄  

Men ändå trevligt att ha fiskare av kvinliga könet här på forumet...behövs fler oxå.  👌👌

Hej

Tack för alla svaren, den här tråden spann iväg ordentligt ser jag. Helt klart finns det billiga bra prylar men mina erfarenheter är att det är lite av ett lotteri ibland. Jag har som sagt inte flugfiskat mycket förutom gädda de senaste 15-20 åren, men desto mer gädda, gös, abborre och diverse ickepredatorer på annat än fluga och samlat på mig en skaplig arsenal för det.

Jag har inga problem med att spendera en bra slant på bra prylar för jag vet att om jag underhåller dem så håller de många många år. Ex köpte jag ett haspelspö för ca1200kr för hårt intjänade pengar för nu närmare 25år sen, det var för mig verkligen inga småpengar på den tiden, men det spöt fiskar jag fortfarande med. Det har tusentalet fisk på sitt samvete och enbart behövs byta några ringar och toppöglan några ggr. Jag lägger dock budgeten efter vad jag tror mig kommer fiska med prylarna och i det här fallet kan det bli mycket eller lite vem vet, beror lite på hur det går och hur mycket tid som går till annat fiske. Försöker även göra det relativt enkelt för mig då jag inte än har kunskap nog för att matcha spö till lina osv så därigenom tanken med ett set. 

Tanken med budgeten på 3-4kkr är att jag då får nya kvalitativa grejor i mellansegmentet, något att bygga vidare på om det visar sig att det blir mycket av det här fisket. Man kan såklart som sagt köpa begagnade grejor men av erfarenhet är även det ett lotteri ibland då man inte vet hur förra ägaren hanterat prylarna, tillsynes perfekta grejor kan knäckas utan vidare, erfarenhet av osynlig spricka i spöt troligen pga oöm hantering. Därav jag vill gå på något nytt, där fabrikationsfel kan förekomma såklart men där man kan reklamera prylarna om så är fallet. 

Sen kan man ju spendera hur mycket som helst på prylar, fiskar mycket abborre och ett av mina kombon där ska vi inte gå in i pris på vad det kostar men det är på den nivån att man frågat sig ett flertar ggr om det verkligen var värt det och ja det kan ju diskuteras.  Men tiden som spenderas på det fisket betalar i någon mening priset som betalades, om det verkar vettigt. 

Så ja slutklämmen här blir väl att jag troligen klämmer till med Vision Onki setet, mailandet med fishline kändes övertygade i frågan om passande utrustning till min önskemål. Visar det sig att man snöar in på flugfisket igen så lär jag väl åter igen dammsuga det här forumet på uppgraderingsförslag för det är absolut det bästa när det kommer till flugfiske. 

Jag ska dock läsa på mer och grubbla lite till innan något slutgiltigt beslut tas. Något annat förutom prylarna i sig som jag funderar på är kastteknik. Vet inte om några av er bor i eller i närheten av västerås men sjöarna efter öring, regnbåge jag ska köra i arrenderas som sagt av företagets fiskeklubb och jag får ta med mig en gäst. Om det kan vara intressant så kanske vi kan byta lite kastteknik mot gratis fiske?

• Like 1
5 hours ago kenta_85 sa:

Hej

Tack för alla svaren, den här tråden spann iväg ordentligt ser jag. Helt klart finns det billiga bra prylar men mina erfarenheter är att det är lite av ett lotteri ibland. Jag har som sagt inte flugfiskat mycket förutom gädda de senaste 15-20 åren, men desto mer gädda, gös, abborre och diverse ickepredatorer på annat än fluga och samlat på mig en skaplig arsenal för det.

Jag har inga problem med att spendera en bra slant på bra prylar för jag vet att om jag underhåller dem så håller de många många år. Ex köpte jag ett haspelspö för ca1200kr för hårt intjänade pengar för nu närmare 25år sen, det var för mig verkligen inga småpengar på den tiden, men det spöt fiskar jag fortfarande med. Det har tusentalet fisk på sitt samvete och enbart behövs byta några ringar och toppöglan några ggr. Jag lägger dock budgeten efter vad jag tror mig kommer fiska med prylarna och i det här fallet kan det bli mycket eller lite vem vet, beror lite på hur det går och hur mycket tid som går till annat fiske. Försöker även göra det relativt enkelt för mig då jag inte än har kunskap nog för att matcha spö till lina osv så därigenom tanken med ett set. 

Tanken med budgeten på 3-4kkr är att jag då får nya kvalitativa grejor i mellansegmentet, något att bygga vidare på om det visar sig att det blir mycket av det här fisket. Man kan såklart som sagt köpa begagnade grejor men av erfarenhet är även det ett lotteri ibland då man inte vet hur förra ägaren hanterat prylarna, tillsynes perfekta grejor kan knäckas utan vidare, erfarenhet av osynlig spricka i spöt troligen pga oöm hantering. Därav jag vill gå på något nytt, där fabrikationsfel kan förekomma såklart men där man kan reklamera prylarna om så är fallet. 

Sen kan man ju spendera hur mycket som helst på prylar, fiskar mycket abborre och ett av mina kombon där ska vi inte gå in i pris på vad det kostar men det är på den nivån att man frågat sig ett flertar ggr om det verkligen var värt det och ja det kan ju diskuteras.  Men tiden som spenderas på det fisket betalar i någon mening priset som betalades, om det verkar vettigt. 

Så ja slutklämmen här blir väl att jag troligen klämmer till med Vision Onki setet, mailandet med fishline kändes övertygade i frågan om passande utrustning till min önskemål. Visar det sig att man snöar in på flugfisket igen så lär jag väl åter igen dammsuga det här forumet på uppgraderingsförslag för det är absolut det bästa när det kommer till flugfiske. 

Jag ska dock läsa på mer och grubbla lite till innan något slutgiltigt beslut tas. Något annat förutom prylarna i sig som jag funderar på är kastteknik. Vet inte om några av er bor i eller i närheten av västerås men sjöarna efter öring, regnbåge jag ska köra i arrenderas som sagt av företagets fiskeklubb och jag får ta med mig en gäst. Om det kan vara intressant så kanske vi kan byta lite kastteknik mot gratis fiske?

Att tonen blev lite hätsk och tråden spann iväg tar jag på mig, jag är irriterad på Line-speed både nu och sedan tidigare.... Jag har även väldigt bestämda åsikter när det kommer till sådana här frågor också! Det du nämner om att köpa begagnad utrustning och att det är lite av ett "lotteri" kan säkert stämma, sant är det att folk kastar överhands med förtyngd fluga och då och då smäller i flugan i klingan på spöt! Man kan då få en "försvagning" som inte syns med blotta ögat och sedan knäcks plötsligt spöt av rätt som det är! Det beror nog lite på vem man köper av, och vad man kommer överens om mellan köpare och säljare!

Vision Onki funkar nog jättebra (är på rea nu också ser jag) och Fishline kan man lita på till 100% och har suverän service!!! Vad gäller kastteknik finns det säkert något klipp att hitta på YouTube, tror det finns någon video med Mattias Drugge där han visar och förklarar en del på ett väldigt pedagogiskt sätt! Hoppas det löser sig och lycka till med fisket nu! :) 

/Linn

Edited by Linn

Köpte nåt hyffsat sentida budget Visionspö i klass 6 (alltså ett sånt som bör legat runt tusenlappen nytt) för inte så längesedan för att alltid ha en slit&slängutrustning i bilen utifallat.- Och det har imponerat ordentligt,  ligger inte alls långt efter finspöna i praktiskt användande.  en extrem skillnad mot billigt skräp när jag började vifta i forntiden. Har även provat nåt annat hyggligt modernt budgetspö av större märke med samma reslutat. Känns som det går att gräva fram både rulle och spö för rena kaffepengar som duger långt längre än rena nybörjarnivån om man letar efter såna beg. inte minnst här på köp & sälj...

• Like 1

Provade nya prylarna idag. Riktigt nöjd med nya spöt, nu är det "bara" tekniken det skall slipas på. Bifogar klipp från dagens lite dryga 1 timmes övningskastande. Ber om ursäkt för vattenstämplen var tvungen komprimera filmen för att få upp den här och med gratisprogram kommer de tydligen vattenstämplar. 

• Like 1