Hoppa till innehåll

Tvåhandsspö med djup aktion.


Carlsson

Recommended Posts

Till förra sommaren köpte jag ett scott t2h 15.2fotare. För det första kändes det lite väl kraftigt och långt men även så var det svårt att aktivera spöet längre ner, det var toppigt. Inför denna säsong skulle jag vilja hitta ett spö som är mellan 14-15fot klass 9-10 med lite styvare topp och djupare aktion. 
Vad har ni för tips?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som någon annan säger, Loop Cross S1 som är på rea nu är mycket prisvärt!! Men är man ute efter lite mer djupare aktion så är det Loop GASS2 11'6 #8 och 12'6 #9 som gäller, dessa två böjer sig djuuupt och är sköna att kasta med och mycket finare design än Cross S1!!! Dom är också på rea men kostar runt 7000kr, jag har själv köpt hem två stycken av dom och det är ren kärlek att kasta med dessa!!!

Men nu var det ju så att du ville ha ett spö som är mellan 14-15ft, och då funkar ju inte GASS2 tyvärr. Dock ser jag nu att Cross S1 i dom längderna du vill ha INTE finns i lager längre, vilket innebär att dom är slutsålda (Endast Cross S1 12 #7 kvar). GASS2 finns dock kvar i lager! Om jag var du hade jag satsat på ett GASS2 12'6 #9, du kommer inte bli besviken, och dessa böjer sig djupare än Cross S1 och är värt varenda krona!!!

 

Länk till Cross S1: https://se.looptackle.com/product/cross-s1-medium-fast-action-double-hand/

Länk till GASS2: https://se.looptackle.com/product/goran-anderson-signature-series-ii-double-hand/

 

Mvh/ Linn

Redigerad med Linn
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago, Linn said:

Som någon annan säger, Loop Cross S1 som är på rea nu är mycket prisvärt!! Men är man ute efter lite mer djupare aktion så är det Loop GASS2 11'6 #8 och 12'6 #9 som gäller, dessa två böjer sig djuuupt och är sköna att kasta med och mycket finare design än Cross S1!!! Dom är också på rea men kostar runt 7000kr, jag har själv köpt hem två stycken av dom och det är ren kärlek att kasta med dessa!!!

Men nu var det ju så att du ville ha ett spö som är mellan 14-15ft, och då funkar ju inte GASS2 tyvärr. Dock ser jag nu att Cross S1 i dom längderna dom vill ha INTE finns i lager längre, vilket innebär att dom är slutsålda (Endast Cross S1 12 #7 kvar). GASS2 finns dock kvar i lager! Om jag var du hade jag satsat på ett GASS2 12'6 #9, du kommer inte bli besviken, och dessa böjer sig djupare än Cross S1 och är värt varenda krona!!!

 

Länk till Cross S1: https://se.looptackle.com/product/cross-s1-medium-fast-action-double-hand/

Länk till GASS2: https://se.looptackle.com/product/goran-anderson-signature-series-ii-double-hand/

 

Mvh/ Linn

Tack för svar.

Jo jag har varit sugen på o testa gamla gass modellen, då det fanns en 14'6" klass 10. De har sålts begagnade lite då o då för liten peng.

har andra spön i 13 fotslängder så även om jag också tror att gass2 är ett jättetrevligt spö som du säger så är det just ett långt spö som nu saknas.

När loop började rea ut s1 så var jag lite sugen men har aldrig testat ett och rent kosmetiskt har jag aldrig gillat dom(underskatta inte finishen:) ).

Hur är Hardy zephrus? de har ju iaf ett 14'6" 9/10 som är klassen jag söker men hittar inte nån info om hur aktionen är mer än att det är ett snabbt spö men inte lika snabbt som zenith.

 

Lts across 2 eller nitro kan absolut vara intressant till rätt pris.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago Carlsson sa:

Tack för svar.

Jo jag har varit sugen på o testa gamla gass modellen, då det fanns en 14'6" klass 10. De har sålts begagnade lite då o då för liten peng.

har andra spön i 13 fotslängder så även om jag också tror att gass2 är ett jättetrevligt spö som du säger så är det just ett långt spö som nu saknas.

När loop började rea ut s1 så var jag lite sugen men har aldrig testat ett och rent kosmetiskt har jag aldrig gillat dom(underskatta inte finishen:) ).

Hur är Hardy zephrus? de har ju iaf ett 14'6" 9/10 som är klassen jag söker men hittar inte nån info om hur aktionen är mer än att det är ett snabbt spö men inte lika snabbt som zenith.

 

Lts across 2 eller nitro kan absolut vara intressant till rätt pris.

 

Dom "nyare" GASS2 är ju byggda med 3M Powerlux precis som Cross S1, men aktion osv. skiljer sig ganska mycket enligt mig! Jag fattar, klart du ska köpa det du är i behov av!!! Själv fiskar jag endast med spön mellan 11ft-12'2ft, men jag fiskar inte i stora älvar eller något sånt utan håller mig till Emån, Mörrum och Hossmoån etc. som finns här i närheten (orkar inte åka så långt när jag ska fiska).

 

Jag har testat både Zenith och Zephrus! Zenith tyckte jag var pinnigt och gillade det inte alls, zephrus däremot var väldigt trevligt! Jag har fiskat Zephrus 11'6 #6/7 och Zephrus 12'6 #6/7 och skulle beskriva dom som lättkastade med medium/fast och midflex, alltså tyckte jag dom var ganska härliga. Men har dock inte fiskat dessa spön i de större längderna, så det kanske skiljer sig något!? En sak som jag gillade skarpt med dessa spön var dess design, och det lite längre övre handtaget på spöt!!! Blev dock i slutändan Loop GASS2 för mig och Hardy HBX!

Problemet med Zephrus är ju dock priset, mellan 10000 - 12000kr beroende på specifik modell. Jag skulle inte lagt dom pengarna iallafall, utan då skulle jag hellre lägga till några tusenlappar och testa på ett Loop 7X  14 #9 istället! Annars är det billigare spön jag skulle kollat på!!! Jag har fått tips av en annan användare här på forumet (jocke_möller_88) om att palmspöna ska vara riktigt bra och mycket spö för pengarna, men vet inte vilken aktion osv. dessa spön har och har ej heller testat dom själv! Men dra iväg ett pm till honom och fråga så kan han nog hjälpa dig (han fiskar mycket med dessa spön). 

 

Länk Palmspön: https://www.pepeflyfishing.com/sv-SE 

Länk till den specifika användarens profil: https://www.edgeflyfishing.com/ipb/index.php?/profile/13893-jocke_möller_88/  

 

 

/Linn

 

Redigerad med Linn
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 minutes ago, Linn said:

Dom "nyare" GASS2 är ju byggda med 3M Poverlux precis som Cross S1, men aktion osv. skiljer sig ganska mycket enligt mig! Jag fattar, klart du ska köpa det du är i behov av!!! Själv fiskar jag endast med spön mellan 11ft-12'2ft, men jag fiskar inte i stora älvar eller något sånt utan håller mig till Emån, Mörrum och Hossmoån etc. som finns här i närheten (orkar inte åka så långt när jag ska fiska).

 

Jag har testat både Zenith och Zephrus! Zenith tyckte jag var pinnigt och gillade det inte alls, zephrus däremot var väldigt trevligt! Jag har fiskat Zephrus 11'6 #6/7 och Zephrus 12'6 #6/7 och skulle beskriva dom som lättkastade med medium/fast och midflex, alltså tyckte jag dom var ganska härliga. Men har dock inte fiskat dessa spön i de större längderna, så det kanske skiljer sig något!? En sak som jag gillade skarpt med dessa spön var dess design, och det lite längre övre handtaget på spöt!!! Blev dock i slutändan Loop GASS2 för mig och Hardy HBX!

Problemet med Zephrus är ju dock priset, mellan 10000 - 12000kr beroende på specifik modell. Jag skulle inte lagt dom pengarna iallafall, utan då skulle jag hellre lägga till några tusenlappar och testa på ett Loop 7X  14 #9 istället! Annars är det billigare spön jag skulle kollat på!!! Jag har fått tips av en annan användare här på forumet (jocke_möller_88) om att palmspöna ska vara riktigt bra och mycket spö för pengarna, men vet inte vilken aktion osv. dessa spön har och har ej heller testat dom själv! Men dra iväg ett pm till honom och fråga så kan han nog hjälpa dig (han fiskar mycket med dessa spön). 

 

Länk Palmspön: https://www.pepeflyfishing.com/sv-SE 

Länk till den specifika användarens profil: https://www.edgeflyfishing.com/ipb/index.php?/profile/13893-jocke_möller_88/  

 

 

/Linn

 

Jag använder också spön mellan 11-13 fot till 99% av tvåhandsfisket men gör nån tur varje sommar till stor älv med ibland högt vatten så 14-15 fotaren är ett spö jag använder väldigt lite, kanske 5-6 fiskedagar per säsong så att köpa ett nytt spö till fullpris blir det inte.

Palmspöna har jag kollat på tidigare nån gång. Tror han har demo i Älvkarleby ibland så jag får försöka tajma in en sån.

Jag kanske får ta mig en funderare på om jag verkligen behöver ett långt spö. Kanske ett 13-14 fots klass 10 funkar lika bra och har lite fler användningsområden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Carlsson sa:

Jag använder också spön mellan 11-13 fot till 99% av tvåhandsfisket men gör nån tur varje sommar till stor älv med ibland högt vatten så 14-15 fotaren är ett spö jag använder väldigt lite, kanske 5-6 fiskedagar per säsong så att köpa ett nytt spö till fullpris blir det inte.

Palmspöna har jag kollat på tidigare nån gång. Tror han har demo i Älvkarleby ibland så jag får försöka tajma in en sån.

Jag kanske får ta mig en funderare på om jag verkligen behöver ett långt spö. Kanske ett 13-14 fots klass 10 funkar lika bra och har lite fler användningsområden.

Ja, är det ett spö som du inte kommer använda så ofta så är det bättre att satsa på något billigare, eller fundera lite extra! Jag tror personligen att ett GASS2 12'6 #9 inte hade gjort dig besviken och säkerligen funkat till det fisket du tänkt! Enda problemet är att när du väl testat på ett GASS2 så kommer du inte vilja fiska med något annat, så pass bra är dom!!! ? 

 

/Linn

Redigerad med Linn
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Letar du efter spön med djup aktion så titta efter äldre sk Speyspön eller sk Skagit spön. dessa spön har just den aktionen du efterlyser. Titta på bl.a Powelspön eller CND varför inte Daiwa. Har själv ett Daiwa Lochmore 15´# 10-11 ett underbart spö med djup Speyaktion. Men spöt är för tungt för mig så det används bara till lite träning i bland. mest för att få uppleva den djupa goa aktionen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago, Carlsson said:

Tack för svar.

Jo jag har varit sugen på o testa gamla gass modellen, då det fanns en 14'6" klass 10. De har sålts begagnade lite då o då för liten peng.

har andra spön i 13 fotslängder så även om jag också tror att gass2 är ett jättetrevligt spö som du säger så är det just ett långt spö som nu saknas.

När loop började rea ut s1 så var jag lite sugen men har aldrig testat ett och rent kosmetiskt har jag aldrig gillat dom(underskatta inte finishen:) ).

Hur är Hardy zephrus? de har ju iaf ett 14'6" 9/10 som är klassen jag söker men hittar inte nån info om hur aktionen är mer än att det är ett snabbt spö men inte lika snabbt som zenith.

 

Lts across 2 eller nitro kan absolut vara intressant till rätt pris.

 

Zephrus är mjukare än Zenith och böjer sig längre ner i skaftet. Jag har ett Zephrus 12’6” #7-8. Fantastiskt bra spö. Jag skulle säga att det är åt midfasthållet. Ett annat spö jag gillar som kan vara åt det hållet du söker är Vision XO. Också härliga spön som böjer sig djupt. Jag gillar också Loop Cross S1, men det har du ju ratat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, puoltsa19 said:

RB Meiser MKX, blir ganska dyrt men bättre spön än RB Meisers får man leta efter

E0BF27F2-ADE8-4378-BBEC-56DDE4D3A1E4.png

Om man gillar mkt epoxy (otroliga mängder av detta på surringar och holkar)  och extra vikt så är detta rätta spön. 

Bevars mkt bra kvalite, men på tok för tunga spön. -grundat mkt epoxy, tunga ringar och surringar samt tunga handtag.

Jag har två stk av dessa et MKS 15' och et 14' Model S i klass 8/9.  14 fotaren er et såkallad European style och passar bra med va vi kallar et klass 9/10 spö Mkt trevligt spö.   15 fotaren är et redskap för det tunga fisket eller om man gillar långa linor med 65-70 fot bellys.

Tråkigt nog så använder jag mina gamla svarta Loomis 15 och 15,5 fot framför det tunga Meiserspöt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en 16 fot klass 8 S modellen, förvisso  inte det lättaste spöet men med en Danielsson controll av minsta modellen ?och fastnar du på sten  med båten och båtstaken inte räcker till, kan du ta spöt, det håller och pajar det skicka in det och dom fixar det?

Nya modellerna ska vara lättare och Meiser brukar hålla sig till sanningen, som andra märken brukar ha svårt att göra.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 2/6/2020 at 7:47 AM, Carlsson said:

Till förra sommaren köpte jag ett scott t2h 15.2fotare. För det första kändes det lite väl kraftigt och långt men även så var det svårt att aktivera spöet längre ner, det var toppigt. Inför denna säsong skulle jag vilja hitta ett spö som är mellan 14-15fot klass 9-10 med lite styvare topp och djupare aktion. 
Vad har ni för tips?

Prova en tyngre lina, det är billigaste alternativet.. ;)
Vi får ta en kväll i dalälven till våren, jag har nu 4 generationer MKS/MKX samt senaste CX serien av diverse Meiser som du kan testa.
Lovar att du inte hittar ett pulverspö med djupare aktion än mitt äldsta 14' 9/10 MKS.. Underbart att drilla fisk på och kastar med en härlig slungkänsla om man använder den under handen på rätt sätt. Bifogar en bild på sista generationens MKS från 2015..

Edit: hm jag har ju faktiskt ett ännu äldre B&W Hexagraph "Bruce" 10/11 som faktiskt är ännu långsammare, härligt spö med långlina..


Duger inte det så tar vi pandakäk och valfri Scottie.. ?

Ha de gött!

 

12874477_10153301354975303_1419093615_o.jpg

Redigerad med jonken
Correction..
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
On 2/7/2020 at 11:04 PM, jonken said:

Prova en tyngre lina, det är billigaste alternativet.. ;)
Vi får ta en kväll i dalälven till våren, jag har nu 4 generationer MKS/MKX samt senaste CX serien av diverse Meiser som du kan testa.
Lovar att du inte hittar ett pulverspö med djupare aktion än mitt äldsta 14' 9/10 MKS.. Underbart att drilla fisk på och kastar med en härlig slungkänsla om man använder den under handen på rätt sätt. Bifogar en bild på sista generationens MKS från 2015..

Edit: hm jag har ju faktiskt ett ännu äldre B&W Hexagraph "Bruce" 10/11 som faktiskt är ännu långsammare, härligt spö med långlina..


Duger inte det så tar vi pandakäk och valfri Scottie.. ?

Ha de gött!

 

12874477_10153301354975303_1419093615_o.jpg

Pm

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...