Hoppa till innehåll

Perfection Loop


bratteus

Recommended Posts

7 hours ago bratteus sa:

Vill bara varmt rekommendera denna knuten, enkel och stark om man vill göra en ögla.

 

027EC27E-D343-40C9-AD07-555BA5D4144A.jpeg

Jag gillar denna knuten, men har den senaste tiden börjat köra på ”åtta knop”, tycker det är en riktigt stark och säker knut den med!!! Vilken som är ”bäst” har jag dock svårt att avgöra!

 

/Linn

Redigerad med Linn
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Joliet said:

Perfection loop. Den blir spikrak men är inte stark. Jag har provdragit alla knutar :)

Har du? Hur fungerade Honda Knot? Den glider ju inte som Duncan Loop gör, t. ex. Används till bl. a. lasso.

Castwell Knot är också intressant, t. ex. tillsammans med Perfection eller annan. Du har mycket att berätta. Jag går ut med hunden medan du skriver...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Joliet sa:

Perfection loop. Den blir spikrak men är inte stark. Jag har provdragit alla knutar :)

Använder man det till tafs och tafsspets så säkrar man med lim ändå, vad gäller polytafsar så sätter du änden i en tippetring och säkrar även det med lim! Perfection loop funkar helt okej iallafall enligt mig, men jag föredrar åttan! 

 

 

/Linn

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

50 minutes ago, xps said:

Har du? Hur fungerade Honda Knot? Den glider ju inte som Duncan Loop gör, t. ex. Används till bl. a. lasso.

Castwell Knot är också intressant, t. ex. tillsammans med Perfection eller annan. Du har mycket att berätta. Jag går ut med hunden medan du skriver...

Starkast av alla är Knut Knutson
481px-Antikrundan_001a.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men den ska ju inte bara vara stark. Den behöver vara enkel och funktionell också. Jag har brukat använda Grinner knot för att fästa flugan men alltmer gått över till Double Davy Knot. En Clinchknut bunden av mig är helt värdelös. Andra har mera framgång med den. Men jag har letat efter en knut som inte är låst mot krokögat utan låter flugan röra sig 'fritt'. Grinner funkar ju så om man inte drar åt den, men bara till första fisken. Jag brukar inte göra en ny knut efter varje fisk, även om man kanske borde. Om jag inte använder furled leader kör jag med perfection på tafsen och på sistone Castwell knot mot den. Nu är ju mina fiskar sällan så stora att de testar knutarna till det yttersta.

Vad är det för slipsknut Knut Knutsson använder?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 hours ago, xps said:

Men den ska ju inte bara vara stark. Den behöver vara enkel och funktionell också. Jag har brukat använda Grinner knot för att fästa flugan men alltmer gått över till Double Davy Knot. En Clinchknut bunden av mig är helt värdelös. Andra har mera framgång med den. Men jag har letat efter en knut som inte är låst mot krokögat utan låter flugan röra sig 'fritt'. Grinner funkar ju så om man inte drar åt den, men bara till första fisken. Jag brukar inte göra en ny knut efter varje fisk, även om man kanske borde. Om jag inte använder furled leader kör jag med perfection på tafsen och på sistone Castwell knot mot den. Nu är ju mina fiskar sällan så stora att de testar knutarna till det yttersta.

Vad är det för slipsknut Knut Knutsson använder?

Rapalaknuten funkar. Har säkert en massa andra flashiga namn också. Har inte provdragit nåt särskilt men den tycks funka fint, iallafall på lite grövre dimensioner. Grinnern går bra att dra ut till en ögla igen efter att den dragits åt vid drillning men i längden är det nog ett slitage med dessa dragningar så man får göra om den då och då.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, jakobj said:

Rapalaknuten funkar. Har säkert en massa andra flashiga namn också. Har inte provdragit nåt särskilt men den tycks funka fint, iallafall på lite grövre dimensioner. Grinnern går bra att dra ut till en ögla igen efter att den dragits åt vid drillning men i längden är det nog ett slitage med dessa dragningar så man får göra om den då och då.

Har inte använt Rapalaknuten (man provar ju inte allt) men du har ju rätt om Grinner, att man kan dra ut den. Jag blir lite nervös när jag gör det för att det är fusk och fusk brukar ju straffa sig förr eller senare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago, xps said:

Har inte använt Rapalaknuten (man provar ju inte allt) men du har ju rätt om Grinner, att man kan dra ut den. Jag blir lite nervös när jag gör det för att det är fusk och fusk brukar ju straffa sig förr eller senare.

Det håller bra för mig iallafall. Både till rödingpimpel och flugfiske. Då i dimensioner från 0,28mm och uppåt. Rapalaknuten har jag just börjat använda men provdragning verkar lovande och hoppas den funkar bra så man slipper grinnerutdraget.

Grinner är ju en uppskattad knut men jag har inte fullt förtroende för den faktiskt. Vid test mot clinch smäller grinnern för det mesta. Använder dock alltid grinnern till grov tafs, 0,80 och uppåt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Jonas said:

Kör alltid åttaknop när jag vill ha en ögla. Den påverkar linan minimalt. Det är därför bergsklättrare säkrar in sig med samma knut.

Behövde en ny knut att lita på efter att den jag kört tidigare gick sönder förra helgen när en riktigt fin regnbåge gick på. Ihop med knuten sprack tillförliten :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...