Hoppa till innehåll

Strömmande vatten i Stockholm, fiskeregler


Veronni

Recommended Posts

Halloj där!
Jag har nyligen införskaffat mitt första flugspö i klass 5 och är nyfiken på fiske i vattendrag. Det finns en hel del välmående åar/bäckar i främst södra stockholm med starka fiskbestånd. Jag är mycket mån om våra fiskbestånd och har alltid praktiserat catch&release med hullinglösa krokar som spinnfiskare. Jag vill få klarhet i reglerna kring detta med bäckfiske då jag har fått olika information från olika källor jag läst.

Har jag förstått det hela rätt om att det är tillåtet att fiska i åar/bäckar som mynnar ut i havet förutom att;

-man inte får fiska efter öring mellan 15/9-31/12 i bäckar/åar och tillhörande vikar

-man inte får fiska överhuvudtaget i Åvaån och fitunaån 15/9-31/12

Rätta mig gärna om jag förstår reglerna fel. Finns det fler vattendrag förutom åvaån och fitunaån som är belagda med totalt fiskeförbud mellan 15/9-31/12? 

Redigerad med Veronni
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Havsöringsreproducerande åar, dvs de flesta åar som rinner ut i östersjön är såklart totalförbjudna att fiska i.

Totalförbud alltså, ser du nån som fiskar där så bör du ingripa och informera vederbörande om detta, du 

kan även kontakta polisen alt kustbevakningen (om fisket sker i mynningen till en å under förbudstiden).

Själv skulle jag bli handgriplig, för att uttrycka det milt.

Sportfiskarna, klubbar och frivilliga + stan lägger ner massor med tid och pengar för att öka tillgången på

havsöringbetåndet,

då skulle det ju vara rätt konstigt att tillåta fiske på de uppväxande öringarna i våra åar.

Flugfisket i Sthlm bedrivs efter kusten, med de restriktioner du nämner ovan, samt i P&T-vatten.

Rek. studie av

https://www.lansstyrelsen.se/download/18.1dfa69ad1630328ad7c89d18/1526068541994/Fiskeguide Stockholms län 2017.pdf 

och då speciellt s.4 .    "Fredningsområden med fiskeförbud på lekplatser och i vattendrag"

./Leif

Redigerad med Barkarby
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Barkarby sa:

Havsöringsreproducerande åar, dvs de flesta åar som rinner ut i östersjön är såklart totalförbjudna att fiska i.

Totalförbud alltså, ser du nån som fiskar där så bör du ingripa och informera vederbörande om detta

Jag har sedan tidigare läst det bifogade dokumentetet, tack. Det alltså totalförbjudet att fiska i havsöringsproducerande åar under perioden 15/9-31/12,  men resten av året är det fritt fram att fiska där?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

46 minutes ago Barkarby sa:

Som jag visade på dokumentet så är det såklart totalförbud jämt och ständigt, vem skulle ens komma på den idén att fiska på havsöring som ska växa och simma ut i östersjön? Är det ens en seriös fråga ???

 

/Leif

Som du vet har vi en mängd olika arter i våra vattendrag, bland annat abborre, gädda, mört. Med ett lättviktsspö kan det bjuda på spännande upplevelser. Jag har inte någonstans nämnt i mitt inlägg att jag är ute efter att fiska på specifikt havsöring. Dock finns ju havsöring i en del bäckar. Det är två vitt skilda saker det här. Vad jag undrade är huruvida det är tillåtet att fiska överhuvudtaget utanför perioden 15/9-31/12, ja till exempel om man skulle vilja fiska borre.

Leif, om du inte kan hålla en trevlig ton utan att bete dig dumförklarande och respektlöst när du besvarar oss nybörjare så behöver du inte ens svara.

Redigerad med Veronni
  • Like 2
  • Thanks 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, jag blir bara förvånad över att man ens vill riskera att blöta en fluga och få en uppväxande HÖ på kroken som "bifynd". Men det är ju jag det.

Du har absolut rätt i att du inte skriver att du skall fiska efter HÖ, det var ngt jag tog för givet när du skrev om fredningstider, my bad.

/L

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du bör inte fiska i havsöringsförande bäckar öht, oavsett förbudstider och oavsett om du är ute efter mört med ditt ”ultralätta” spinnspö. Folk sliter hårt för att dessa bäckar ska fungera för reproduktion. 

Det är nog också det Leif menar när han, enligt dig, ”dumförklarar” din fråga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förbudet under hösten och vintern gäller samtliga, alltså även den som är markägare. Efter förbudet krävs som alltid, markägaren/fiskerättsägaren tillstånd för att fiska. Så det är inte bara att fiska. 

Upplåtna strömfisken i Stockholm med omnejd är Norrtäljeån, Trosaån, Nyköpingsån där du kan köpa fiskekort. Dessa åar är också artrika med mört, abborre och gädda. 

Redigerad med karki
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

kan det vara så att det friahandredskapsfisket inte gäller i ån. Det gäller väll för kust och några stora sjöar i landet. Utan där äger ex markägaren rätten. Och då blir det nej till fisket. ??

Förbudstiden är nog för att vara extra tydlig att nu är det straffbart. Och vi skyddar något. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...