Jump to content
M.Thors

Upcoming! Test av två färdiga kit runt 1000-lappen

Recommended Posts

Nyfikenheten kring hur kvaliteten på dagens ”nybörjargrejer” står sig gentemot mer påkostade grejer gjorde att jag beställt hem två kit för att testa under kommande säsong :) 

Det är två 9 fots #6, fyrdelade spön i kit kompletta med rulle och lina:

https://www.skittfiske.se/greys/209030/greys-ørret-sjøørret-kombo-grc-9--hash-6-stang-snelle-og-line

https://www.outnorth.se/pool-12/powerfly-combo-9ft-klass-6#Nocolour

Valde #6 (istället för standardfemman) då de kommer användas på västkusten en del. 

Min hypotes är att jag kommer få två fullt funktionsdugliga och trevliga utrustningar där finishen kanske inte är på topp (vilket den inte alltid är på dyrare nya grejer heller). 

Har själv fiskat fluga sedan tiden då nybörjarkiten paradoxalt nog var så in i bänken dåliga att man behövde vara en otroligt duktig kastare/fiskare för att kunna hantera dem. Det var väl kring -95 eller så jag började. Nu fiskar jag mest med lite äldre ”premiumgrejer” där jag tycker prestanda, finish och prisvärdhet är svårslagen. 

Det hade givetvis varit kul att testa även ett kit i mellansegmentet (2000-4000 kr) gentemot dessa men riktigt den budgeten finns inte för såna här utsvävningar. 

När havsöringsfisket börjar 1 april räknar jag med att kunna ge ett skarpt utlåtande. Tills dess blir det lite okulär besiktning och kanske några kast på gräsmattan. 

Nu väntar jag på att få hem grejerna :) 

/Mikael

• Like 12
  • Thanks 2

Detta ser jag fram emot!

Tycker det är vanligt i alla sammanhang (matlagning, fiske, flugbindning, cykling, paddling, snickeri osv) att man förleds av "vedertagna sanningar" om våra redskap. Vet jag om att mitt spö är dåligt försöker jag inte få ut allt ur det, utan skyller på att det är dåligt, men köper jag ett "fint" spö så nöter och kämpar jag tills det levererar. 

Lycka till!

Rickard.

• Like 1
  • Thanks 1

Kul, mycket bra initiativ! Idag verkar måttstocken vara att nivån på vår förmåga/kunnande mäts i om man fiska med dyra "bra" grejer (killen fiskar med Sage = han vet vad han gör). Det borde ju egentligen vara tvärtom, ju duktigare man är ju "sämre" grejer ska man klara av att fiska med! Så se till och ta nytt PB på grejerna ✌️

• Like 2
  • Thanks 2

1 hour ago M.Thors sa:

Nyfikenheten kring hur kvaliteten på dagens ”nybörjargrejer” står sig gentemot mer påkostade grejer gjorde att jag beställt hem två kit för att testa under kommande säsong :) 

Det är två 9 fots #6, fyrdelade spön i kit kompletta med rulle och lina:

https://www.skittfiske.se/greys/209030/greys-ørret-sjøørret-kombo-grc-9--hash-6-stang-snelle-og-line

https://www.outnorth.se/pool-12/powerfly-combo-9ft-klass-6#Nocolour

Valde #6 (istället för standardfemman) då de kommer användas på västkusten en del. 

Min hypotes är att jag kommer få två fullt funktionsdugliga och trevliga utrustningar där finishen kanske inte är på topp (vilket den inte alltid är på dyrare nya grejer heller). 

Har själv fiskat fluga sedan tiden då nybörjarkiten paradoxalt nog var så in i bänken dåliga att man behövde vara en otroligt duktig kastare/fiskare för att kunna hantera dem. Det var väl kring -95 eller så jag började. Nu fiskar jag mest med lite äldre ”premiumgrejer” där jag tycker prestanda, finish och prisvärdhet är svårslagen. 

Det hade givetvis varit kul att testa även ett kit i mellansegmentet (2000-4000 kr) gentemot dessa men riktigt den budgeten finns inte för såna här utsvävningar. 

När havsöringsfisket börjar 1 april räknar jag med att kunna ge ett skarpt utlåtande. Tills dess blir det lite okulär besiktning och kanske några kast på gräsmattan. 

Nu väntar jag på att få hem grejerna :) 

/Mikael

Kommer följa detta med stort intresse!!! Tycker det är ett mycket bra intiativ, och blir spännande att läsa resultatet utav detta! Framförallt när du även planerar att använda denna utrustning till att fiska kust!!!

/Linn

Edited by Linn
  • Like 1

Kul....

ett av dessa nybörjar kitt från tidigt 90tal döda allt av intresse för flugfiske... tills för fyra årsedan då jag köppte ett nytt nybörjar kit i den prisklassen du köper i... å vips så kunde jag kasta å fick fisk....

• Like 2

Bra att belysa att det går att få fisk på en utrustning som i pris landar söder om 15000kr strecket.

• Like 1

Bra initiativ, det ska bli intressant att följa.

• Like 1

Vad roligt att det verkar finnas intresse för mitt lilla test. Såg nu även att Vision hade ett set i prisklassen men två får räcka. :) 

Ja, vi är nog ett gäng som avskräckts (helt eller delvis) av dåtidens nybörjargrejer. Mitt första var ett svampigt spö i klass 7-8 parat ihop med en sträv lina med världens linminne.

5 hours ago, salmo prutta said:

Detta ser jag fram emot!

Tycker det är vanligt i alla sammanhang (matlagning, fiske, flugbindning, cykling, paddling, snickeri osv) att man förleds av "vedertagna sanningar" om våra redskap. Vet jag om att mitt spö är dåligt försöker jag inte få ut allt ur det, utan skyller på att det är dåligt, men köper jag ett "fint" spö så nöter och kämpar jag tills det levererar. 

Lycka till!

Rickard.

Säkerligen, och visst kan det finnas en poäng i att säkerställa att man har bra grejer så att man kan fila på tekniken utan att behöva fundera på om det är utrustningen som begränsar en. Men jag tror att det mesta idag är såpass bra :) 

Kastade med polarns Scierrakit som jag tvingade honom att köpa för 995 det var halva priset.

jag kastade lätt 25 meter och det var massa känsla.

Kände mig lite lätt snopen när jag fortsatte kasta med Radian Lamson MPX kit som jag älskar men gud vad bra grejer det finns idag för lite pengar.

Kul initiativ M.Thors!

• Like 2

5 hours ago, VAK said:

Kul, mycket bra initiativ! Idag verkar måttstocken vara att nivån på vår förmåga/kunnande mäts i om man fiska med dyra "bra" grejer (killen fiskar med Sage = han vet vad han gör). Det borde ju egentligen vara tvärtom, ju duktigare man är ju "sämre" grejer ska man klara av att fiska med! Så se till och ta nytt PB på grejerna ✌️

Precis! Jag ska göra mitt bästa.😊

5 hours ago, Linn said:

Kommer följa detta med stort intresse!!! Tycker det är ett mycket bra intiativ, och blir spännande att läsa resultatet utav detta! Framförallt när du även planerar att använda denna utrustning till att fiska kust!!!

/Linn

Tack! Jag tänker inte ge grejerna nån special treatment utan det får sköljas av i sötvatten efter fisketuren. Blir kul att se hur det håller. :) 

• Like 1

5 hours ago, Mg71swe said:

Kul....

ett av dessa nybörjar kitt från tidigt 90tal döda allt av intresse för flugfiske... tills för fyra årsedan då jag köppte ett nytt nybörjar kit i den prisklassen du köper i... å vips så kunde jag kasta å fick fisk....

Ja, tur att du gav det en ny chans. :) Håller ditt nyare nybörjarkit fortfarande? 

• Like 1

5 minutes ago M.Thors sa:

Tack! Jag tänker inte ge grejerna nån special treatment utan det får sköljas av i sötvatten efter fisketuren. Blir kul att se hur det håller. :) 

Ja, att skölja av i sötvatten efter användning är alltid standard typ! Jag gissar på att spöna kommer klara sig helt okej, däremot tror jag rullarna kommer att rasa ihop, men jag hoppas givetvis att jag har fel! :) 

/Linn

• Like 1

Bägge kiten är hemma nu! :) 

Jag har i princip bara hunnit sätta ihop spöna men är förundrad över hur mycket man får för pengen. 

Återkommer med rapport och bilder imorn förhoppningsvis! Nån provkastning i den förväntade stormen lär dock inte bli av ;) 

Då så! Några bilder och ett första omdöme:

Pool12:

Spöt: Något styvare aktion än Greys och känns som att det är detta som kommer funka bäst under lite tuffare förhållanden på kusten. Lackad klinga. Komponenter/finish känns bra! En finsmakare kanske hade önskat mindre snakeringar i toppen. Har fortfarande kvar plasten över korken men den ser ut att vara av lägre kvalitet med mycket fyllningar. 

Rulle: Nån slags komposit ”midarbor” med ganska högljudd broms. Ingen broms att stoppa tåg med utan mer ett uppbiffat övervarvningsskydd. Jag är van vid Danielsson Dryfly så det är inget som bekommer mig. Rullen är för övrigt i stort sett glappfri. 

Lina: har i princip bara dragit ut några meter och konstaterat att den har något brantare framtapering och tjockare klump än Greys. Coatingen känns glattare. Undrar om det inte är linan ”SA Hot fly line”. Linminnet försvann efter att ha rätat linan med handkraft. Linan har en nålknutad nylontafs som jag antagligen kommer vilja byta helt eller delvis till något med kraftigare spets. 

Utrustningen i sin helhet känns mycket bra! 

Greys

Spöt: Aktionen är något mjukare än Pool 12, olackad klinga. Antar att det kommer kännas mer hemma vid sjöfisket med torrisar än vid kusten. Bortsett en lindning med en vass kant (filades ned något med nagelfil) är finishen något bättre framförallt ser det ut att vara lite bättre kork och rullfästet känns lite rejälare.

Rulle: Mer ”large arbor” och rejälare broms än Pool12. Finns glapp men inget jag tror kommer störa under fisket. Rullen känns mer påkostad än Pool12. 

Lina: Kanske komponenten jag är mest skeptisk mot såhär långt. Konstaterar dock att linminnet inte är något problem. Känns dock som att coatingen inte är så glatt, i varje fall i torrt tillstånd. Får se om det känns bättre under praktiskt fiske. Längre framtapering gör även att den verkar passa mindre flugor bättre (om man inte vill korta ned den själv). Linans diameter är också såpass tunn att jag undrar om den kommer kännas tillräckligt tung vid kast. Ögla finns men tafs verkar inte ingå. 

Utrustningen känns mycket bra men jag är lite fundersam kring hur den kommer funka till kusten pga det lite mjukare spöt och linan. 

Såhär långt får jag säga att Pool12 känns mest lovande, men det har mest med mitt tänkta användningsområde att göra. :) 

ADFE6A84-F5E1-4644-BE1B-E5AB09E848EE.jpeg

70DE5D0C-7854-4633-BE3B-AE19811C20F9.jpeg

4969C9CA-7EC4-4578-8184-24F738679DA1.jpeg

E7970C2C-69E2-4733-88A3-C3294857AB38.jpeg

084A7606-5CF7-408C-A014-614A0DF1110A.jpeg

Edited by M.Thors
  • Like 5

1 hour ago, Line-speed said:

Hur menar med fluglinan att den är torr? 

Dåligt ordval kanske, har omformulerat mig. :) 

On 2/9/2020 at 3:38 PM, M.Thors said:

Ja, tur att du gav det en ny chans. :) Håller ditt nyare nybörjarkit fortfarande? 

Jag har det som reservspö i dag. men har hållt  mej i den billigare klassen även för mitt "nya spö"

men har investerat i en bra lina...