Hoppa till innehåll

Välja utrustning...


Line-speed

Recommended Posts

Tjabba..  De har vart lite diskussion om val av utrustning... Skulle va intressant att höra vad alla har för kriterier och tänk vid val av utrustning..

De finns även olika nivåer av entusiasm o möjligheter när man väljer utrustning.. 

 

 

Själv har jag haft både dyrare o billigare utrustning genom åren....

De första e säkerhet me val av kläder i den miljön man befinner sig i, fiskar man i närheten av en fiskecamp då har kläder mindre betydelse utom att de kanske inte är helt roligt att bli blöt men de blir aldrig en risk för ens liv som om man befinner sig traskande 4mil ut på fjället..sen kommer funktion o komfort på fiskeprylarna.. 

Första tiden när man började tjäna egna pengar så hade jag bara Sage spön som RPL,SP, SLT även många år en 15,1 Graphit IV me hitech rulle..

Sen började jag satsa mer på fiskeresor o uppleva naturen mer än fin utrustning så då gick jag ner från premium till typ Hi-level tvåhsnsspön/enhandspön o Loop original rullar som dom stavades på den tiden...fungerade alldeles utmärkt de oxå.. 

När jag fick möjlighet att flytta till norge så kom nya behov,fiskeresorna blev minimala när fisket finns runt knuten men de dök upp nya utmaningar med stora områden o långt att gå till fiskeplatser här i finnmark då jag ej vill bruka fjällflyg..   

För att minska allt bärande av utrustning så har jag fixat en tentipi tältkåta med kamin o sovutrustning,vadarutrustning mm.. som jag kör ut på fjället me skoter på vårkanten ut på fjället som reses upp som basläger vid behov under sommaren. 

När jag väljer utrustning så är mina kriterier att de funkar bra till den miljön jag befinner mig...

Kläder är väldigt viktigt att de funkar bra,har ganska dyr jacka Norrøna Trollveggen Pro... som inte är en ren vadarjacka utan en för friluftsliv som jag använder till all min fritidsintressen typ fiske,fjällvandring,turskidor el bara för långpromenad med hundarna..vill ha en lätt jacka när de blir att gå långt ut på fjället... Den kostar närmare 6000kr....

När jag inte tar med mig ryggsäck så har jag iofs en vadarjacka Geoff Anderson Raptor 5 som jag använder när jag fiskar alldeles i närheten där jag bor o tar bara med mig tafsmaterial o flugask.. 

Kängor är en till viktig bit när man är i obyggden o hårt väder kan dyka upp, man kanske trampar i plurret o dom måste va lättorkade utan foder,man byter innersula o strumpor så är man princip torr igen.. Använder Lundhags skalkängor som jag har två par.....

När de kommer till vadarbyxor som jag har två par av...dom ligger i mellanprisklassen typ 2500kr o vadarskor ser jag till att ha gummisula o ska va sköna om man går mkt. 

Ryggsäckar har 4st...   3st på ca 30liter som jag har färdigpackade till laxfiske, fjällfiske o kustfiske... Har en vandringssäck på 60 liter som jag använder till fjällvandring el ska bära med all mat om jag ska va i tältkåtan några dagar.. 

Till fiskeutrustning då...   Har flugfiskat sen jag va 10år o är 45 nu....har lärt mig genom åren vad som funkar o inte funkar...  Viktigast för mig är att linan fungerar,att den inte tappar skjut me nå klistereffekt mot klingan o ringar.. 

Rullarna som jag använder har alla vattentät broms typ Guideline utom Danielsson original då...har även några scierra Traxion 2 med gavelbroms till tvåhandsfiske o de fungerar utan anmärkning.. 

Spöna är de sista jag prioriterar i utrustningen....fiskar o kastar bra med alla sorters spön men väljer helst spön me bra känsla som e lättladade typ medium fast aktion pga att de blir mindre slit att kasta långa fiskedagar under en vecka exempel.. 

Så ser mitt tänk ut när de kommer till fiske.. 

 

Sen har jag fler intressen som jag har ungefär samma tänk typ fjällvandring me tält o sovutrustning som e lätt o behagligt o bära men ändå säker i tuff miljö o samma med utrustning till turskidor i fjällen.. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Prylar, prylar..

Jag har massor av prylar. Men har rationaliserat ner alltihop till det jag använder samt det som finns kvar men har för lite värde för att vara värt att sälja. 

Spön: sen Looptiden har jag kvar 3 tvåhands som jag använder samt några utslitna eller så tråkiga att dom inte är värda att sälja. Samt ett par sagespön som råkade vara så trevliga att jag var tvungen att köpa. Plus några till av olika sort som mest samlar damm. Spenderade pengar är mycket lite. Loop var gratis förstås, allt annat köpt begagnat. Enhands, något gratis loop och några begagnade av olika premiummärken. 

Rullar: har inte en rulle jag betalat för tror jag. Bara loop i princip. Tre gamla sedan sponsortiden och ett gäng nyare sedan arbetstiden. Allt används. Allt annat har sålts.

Linor: mängder. Här har jag betalat för det mesta och knappt köpt något begagnat. Eller jo, några begagnade finns. Har kvar ett litet lager av favoritlinan till alltoundfiske i klass 5, loop longdistance. 

Kläder: gamla simms som är slut nu tyvärr. Finns drivor av loopvadare men dom läcker ju bara man tittar på dom. I övrigt använder jag samma jackor som till annat. Trivs bäst med luftiga kläder och gamla regnjackor över det när det behövs. Har en hel del billiga ”skitmärken”, Englessons, Itab etc. funkar utmärkt.

Tält och sovsäckar och sånt kör jag på lättvikt. Baslägret väger totalt 2kg med tält, sovsäck och uppblåsbart liggunderlag. 

Jag använder friluftsgrejer rätt mycket mer än Svensson pga mitt jobb så det jag har och använder är väl fungerande. Trots att mycket är billigt krafs. Baslägret kan man inte pruta på pga kvalitet kontra risker på fjället men när det gäller kläder finns mycket bra som kostar en tiondel av vad sk utemänniskor ”måste” ha.

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago, jakobj said:

Prylar, prylar..

Jag har massor av prylar. Men har rationaliserat ner alltihop till det jag använder samt det som finns kvar men har för lite värde för att vara värt att sälja. 

Spön: sen Looptiden har jag kvar 3 tvåhands som jag använder samt några utslitna eller så tråkiga att dom inte är värda att sälja. Samt ett par sagespön som råkade vara så trevliga att jag var tvungen att köpa. Plus några till av olika sort som mest samlar damm. Spenderade pengar är mycket lite. Loop var gratis förstås, allt annat köpt begagnat. Enhands, något gratis loop och några begagnade av olika premiummärken. 

Rullar: har inte en rulle jag betalat för tror jag. Bara loop i princip. Tre gamla sedan sponsortiden och ett gäng nyare sedan arbetstiden. Allt används. Allt annat har sålts.

Linor: mängder. Här har jag betalat för det mesta och knappt köpt något begagnat. Eller jo, några begagnade finns. Har kvar ett litet lager av favoritlinan till alltoundfiske i klass 5, loop longdistance. 

Kläder: gamla simms som är slut nu tyvärr. Finns drivor av loopvadare men dom läcker ju bara man tittar på dom. I övrigt använder jag samma jackor som till annat. Trivs bäst med luftiga kläder och gamla regnjackor över det när det behövs. Har en hel del billiga ”skitmärken”, Englessons, Itab etc. funkar utmärkt.

Tält och sovsäckar och sånt kör jag på lättvikt. Baslägret väger totalt 2kg med tält, sovsäck och uppblåsbart liggunderlag. 

Jag använder friluftsgrejer rätt mycket mer än Svensson pga mitt jobb så det jag har och använder är väl fungerande. Trots att mycket är billigt krafs. Baslägret kan man inte pruta på pga kvalitet kontra risker på fjället men när det gäller kläder finns mycket bra som kostar en tiondel av vad sk utemänniskor ”måste” ha.

 

Itab har tidigare haft hyfsat bra kläder o använt mkt av deras kläder även till vardags genom åren då jag bott i närheten tidigare...

För ca 10-15 år sedan va iaf T&P skalkläder o fritidsbyxor riktigt bra... 

 

Nu har dom nå nytt märke igen Garphyttan som jag ej har provat...verkar inte va något för friluftsliv el fiske... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 2/10/2020 at 6:50 AM, ThomasG said:

Hej Jakob,

Det skulle vara intressant att få veta vilka kläder du pratar om (de billiga och  bra naturligtvis). Det är alltid trevligt med ett klipp!

 

/Thomas G

Mest är det kläder som saluförts som jaktkläder jag köpt och använt från dessa företag. De har ofta bara kvar sina serier i nåt år så de jag har kanske inte finns kvar. ”Åsele” är ett funktionellt ställ som jag varit väldigt nöjd med. Sen två serier från itab som jag inte minns namnet på nu har varit kanonbra också. Prisklass, en femhundring max för byxorna. Skjortor, slit och släng, billigt, håller lite sämre men kostar en tredjedel. Sockor och strumpor, finns massa bra. Såpass billigt att man kan slita ut fem par till samma pris som märkesgrejernas ett par. 

Kängor har jag haft en del också, håller lika kort tid som märkesgrejer, börjar som regel läcka inom ett år så man får nya på garantin. Körde 3-4 par av en modell genom reklamationer. Nu har jag lagt ner allt vad membrankängor heter och gått tillbaks till enklaste möjliga Lundhags och jörn. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har stor erfarenhet av friluftsprodukter, jobbade länge inom outdoor med god insyn och varit seriös användare i många år. Är det en skillnad på kvalitén på premiummärken kontra billigare märken? Svar ja! Är den skillnaden i paritet med den stora prisskillnaden? Svar nej!

Dessvärre är de flesta produkter som outdoormärkena spottar ur sig rena skrivbordsprodukter (i realiteten är det vi som användare som är märkenas R&D avd, mätt i reklamationer). Har man "tur" har designern som står bakom produkten en gedigen erfarenhet från tidigare alster och vet att vissa detaljer funkar osv.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
























×
×
  • Skapa ny...