Jump to content
stingerlaxen

Tips på skaljacka som vadarjacka

Recommended Posts

Jag har sedan minst 10år haft en Tierra ROC skaljacka som absoluta favorit vadarjacka, nu har den dock gjort sitt då både membran o kedja gett upp. Jag köper gärna samma igen då den egentligen har allt jag söker och jag vill kunna använda den både vid fiske och i övrigt oömt friluftsliv. Ren vadarjacka har jag så det är inte aktuellt med fler.

Tierra ROC..

https://www.naturkompaniet.se/tierra-herr-roc-blanc-jacket-gen3-m-black-t1088100/?channable=e62610.TkFLXzczMzIzODAyMjMyNDc&gclid=CjwKCAiAp5nyBRABEiwApTwjXvZdKgCd3BbdkLbPKGC0Woy83omXvdaQBmhzXoyJx4_ktZN2ZFY6TxoCzm8QAvD_BwE

Men jag vill gärna ha tips om andra bra skaljackor som har följande egenskaper..

# Bra andasfunktion, gärna Gore tex
# Utan foder så den tar liten plats.
# Följsam huva med bra inställningsmöjligheter.
# Dragkedja under armhålor för bra ventilation.
# Slimmad kardborrelåsning i ärmslut.
# Bra rörelsefrihet utan att vara bylsig.
# Ej lång modell.

/Niklas

13 hours ago, Line-speed said:

Jag använder Norrøna trollveggen pro

Lätt o slitstark.. 

https://www.addnature.no/831411.html

Norr_na_Trollveggen_Gore-Tex_Pro_Jacket_Herr_signal_blue[640x430].jpg

Norrøna kommer jag nog titta lite närmare på. Både Trollveggen och Falketind verkar ha det jag söker, dock verkar det få som har Norrøna hemma så man kan prova. Ska kolla vad Naturkompaniet har här i stan..

Efter att jag provat Tierra ROC jackan så har jag avfärdat den, stelt och prassligt tyg..

Men däremot är jag nyfiken på denna jackan från Arc'teryx. Dock blir jag lite tveksam till att den bara har två lagers tyg, är den tillräckligt slitstark? Är det någon här som har denna eller någon annan jacka från Arc'teryx och kan säga nått om dom.

https://www.outnorth.se/arc-teryx/beta-sl-hybrid-jacket-men-s?gclid=Cj0KCQiAv8PyBRDMARIsAFo4wK1_gvzcjK5ROehZgnBKg1Sy8JWZByTnOe8iWpnsRtkA24h7BlGV4UcaArfmEALw_wcB#Black

Edited by stingerlaxen

Beta SV har ju 3 lagers...  Många verkar va nöjda me den..   Fast den kostar en hel del 🤔

40 minutes ago, Joliet said:

Ser bra ut! Gore Tex är bäst.
Däremot är jag inte vän med jackor utan krage. Inte kul å fälla upp den när det regnat :(

Man fäller väl upp den när de regnar o ner när de är fint väder 🙄

Det är mycket fördelaktigt med en mudd som sluter helt tätt i armsluten när man flugfiskar. Exempelvis Orvis och Loop är väldigt bra på den biten just nu. Det är rätt pissigt när det ringer in vatten varje gång man lyfter armen när det regnar...