Hoppa till innehåll

Belysning..


Line-speed

Recommended Posts

  • 9 months later...

Jag hade flytet att bli av med jobbet och fick ta med mig en sak hem. Då valde jag en förstoringslampa med cirkulärt lysrör. Efter den har jag aldrig använt något annat. Före den hade jag haft några olika modeller av förstoringslampor med lampa i... alla med samma nackdel: Eftersom lampan alltid var placerad bakom förstoringsglaset blockerades ljuset av handen när man tittade på flugan genom linsen. Men med en ljuskälla som omger linsen har man alltid en stor ljus fluga att hålla på med. ?

345

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago Runarsson sa:

Jag hade flytet att bli av med jobbet och fick ta med mig en sak hem. Då valde jag en förstoringslampa med cirkulärt lysrör. Efter den har jag aldrig använt något annat. Före den hade jag haft några olika modeller av förstoringslampor med lampa i... alla med samma nackdel: Eftersom lampan alltid var placerad bakom förstoringsglaset blockerades ljuset av handen när man tittade på flugan genom linsen. Men med en ljuskälla som omger linsen har man alltid en stor ljus fluga att hålla på med. ?

345

ok. men är det nån skillnad på den och den @Martinrutger tipsa om ellr är det samma variant? smart produkt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kör med samma variant, inköpt på Biltema. Använder inte förstoringen, än, men belysningen är förstklassig. Jag har kompletterat med en tung bordsfot från IKEA.

https://www.biltema.se/kontor---teknik/kontor/kontorsmaskiner/arbetslampor/arbetslampa-med-forstoringsglas-2000038434

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Jonas said:

Biltemas låg ju bra till. Ska önska mig en sån av tomten i år ?

@Bigsalmonhar du en länk till bordsfoten på ikea med?

 

Jag letade men hittade den inte. Den kanske har utgått. Min är säkert 10 år gammal.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago, Balswinger said:

Snyggt! ?

Jag letade bara på IKEA.

3,2 kg låter tungt och bra. Min är på gränsen till för lätt när man har lamparmen max utsträckt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

15 minutes ago, Binken said:

@Bigsalmon Jag har också sneglat på Biltemas lampa, men hur är ljuset? Den är ju inte dimbar tänker jag.

Ljuset är mycket bra. Lagom styrka och bra färgtemperatur. Jag har aldrig saknat en dimningsfunktion. Jag har inte ens tänkt på det. Bra också om du vill fotografera dina flugor.

Mycket bra vid annat pillgöra också. Som att serva spinnrullar.

revoservice.jpg

20200211_210019.jpg

 

seatroutfly_190247.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago, Bigsalmon said:

 

Ljuset är mycket bra. Lagom styrka och bra färgtemperatur. Jag har aldrig saknat en dimningsfunktion. Jag har inte ens tänkt på det. Bra också om du vill fotografera dina flugor.

Mycket bra vid annat pillgöra också. Som att serva spinnrullar.

 

 

 

 

 

 

@Bigsalmon Toppen! Tack, då vet jag :)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago, Jonas said:

ok. men är det nån skillnad på den och den @Martinrutger tipsa om ellr är det samma variant? smart produkt

Den @Martinrutger tipsade om har en LED-belysning. Min egen har ett cirkulärt lysrör. Min är rejält gammal nu och LED-varianterna verkar vara mycket(?) vanligare.
 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...