Jump to content
an91

Island i April?

Recommended Posts

Hej!

Jag och min tjej ska åka på en roadtrip runt Island i början av April (6-18). Är väldigt sugen på att smyga ner ett spö eller två i ryggsäcken men är lite osäker eftersom jag inte har så stor koll på fisket där. Har sett lite Youtubeklipp och läst nån enstaka tråd här på forumet tidigare men inte mer än så.

Nu undrar jag om det är för tidigt att ens tänka sig att fiska på Island i April eller om ni har några tips på vatten man skulle kunna besöka och hur det fungerar med fiskek kort där. För övrigt hade jag helst velat fiska lax men det kan jag säkert glömma. Däremot något schysst öring eller röding vatten kanske? 

Tar gärna emot all info som ges både här och i PM. Även tips på laxälvar så man kan åka och kika lite 🤓

/Azer

• Like 1

Låter tidigt? @Bigsalmon?

41 minutes ago, Jonas said:

Låter tidigt? @Bigsalmon?

Höglandet kan du i princip glömma, men närmare havsnivån finns det alternativ. Minnivallalaekur t.ex. har öppet tidigt. När jag var där runt 1 maj vakade det t.o.m. I fiskekortsavgiften ingår boende i en väldigt fin stuga alldeles vid ån.

Thingvallavatn är bäst runt månadsskiftet april/maj, men jag tror att det bara är nationalparksdelen som är öppen i april.

Kontakta nån av flugfiskebutikerna i Reykjavik så får du bra tips.

• Like 1
  • Thanks 1

Väldigt tidigt för vettigt fiske!

Thingvallavatn öppnar väl i mitten på April tror jag och då i nationalparken. Billigt fiske, årskort ca 800kr

Minni kan funka i april men lite tveksamt hur fisket är så tidigt. Vi har varit där Maj, Augusti, September och Oktober.

Vi var uppe i norra delen sent April början på Maj och fiska i älven Litlaa, fisket helt ok fick ett gäng Öringar på 2-3kg och farsans största röding var runt 2.5kg.

Dock var det svinkallt och några dagar snöa det också. Älven är dyr att fiska i ca 2300kr/dygn.

fiska även i älven Brunna som ligger någon mil därifrån men där var det väldans dött, dock några halvkilos öringar. Men vi visste att det var en sommar älv men var sugna att testa denna älv!!

Nej vore jag dig skulle jag titta på någon havsöringsälv för det funkar i mitten på April.

Dom är oftast väldigt dyra dock så jag hoppas du har en tjock plånbok, 3000-6000kr per dygn är inte ovanlig när det gäller havsöring 😲

Hoppas du hittar något vettigt fiske på eran resa.

Jag blev helt såld på denna häftiga Ö första gången jag var där 2013 👍

• Like 1
  • Thanks 1

Helt absurt att priserna kan vara som de är på Island. Känns spontant som att det borde skrämma iväg fler fiskare än det lockar. Även monetärt utfall.

30k för en veckas resa och 5 dagars fiske? Hur är det ens möjligt...

1 hour ago, Lodjur said:

Helt absurt att priserna kan vara som de är på Island. Känns spontant som att det borde skrämma iväg fler fiskare än det lockar. Även monetärt utfall.

Ja det är överlag väldigt dyrt, sen styr ju valutan lite.

Första gången 2013 vi var där var det 1kr = 19 isländska kronor och då var det överkomligt. Men 2017 när vi var där fick man 11.50 isländska mot 1 svensk så nästan dubbelt så dyrt.

Nu tror jag kursen är runt 13 isländska så allt blir fortfarande dyrt tyvärr.

Sedan finns det älvar där priset är mellan 1000-1500kr per dygn men dom är lätträknade iallafall vad jag lyckats hitta!!

Pratade med en islänning en gång och han visste en laxälv där priset låg på ca 500 000kr per dygn 😱

Personer som hade fiskat där var Eric Clapton och David Beckham exempelvis........

• Like 1

2 hours ago, Lodjur said:

30k för 1 vecka har aldrig vi hamnat på men allt styrs efter vilka älvar man vill fiska i.

Vi har landat på mellan 12 & 17 tusen per person och då har vi fiskat 4 eller 5 dagar.

Ta Minni exempelvis där har priset gått upp senaste åren men säg att det kostar 800 Euro per dygn för 4 fiskare samt boende och då har man älven för sig själva.

Blir typ 2400kr per person och dygn och då ingår boende.

Sedan flyg t&r = ca 2300kr/person

Hyrbil 4 pers = ca 1500kr/person

Så för 4 dagars fiske 13400kr + mat och eventuell hotell övernattning beroende på flygtider. 

Mycket pengar javisst men enligt mig värt varenda spänn 😀

• Like 2

Tack för alla tips! @Redtag88 @Bigsalmon
Synd att det ska vara så jäkla dyrt med HÖ fiske, sett en del fiskefilmer när dom fiskar Laxa i Kjos. Då kör dom tidigt i april med torrflugor och nymfer. Någon som fiskat där eller vet vad det kan kosta? 

Skulle kunna ge en saftigare slant för två dagars fiske men då vill man vara någorlunda säker att det kommer leverera en och annan HÖ, annars känns det lite onödigt eftersom det inte är en fiskeresa jag ska på.😅  Men man vet aldrig får väl avgöra när jag väl är på plats. 

Det blir definitivt ett besök till flugfiskebutikerna för att höra vad dom säger. 

9 hours ago, Redtag88 said:

Pratade med en islänning en gång och han visste en laxälv där priset låg på ca 500 000kr per dygn 😱

Personer som hade fiskat där var Eric Clapton och David Beckham exempelvis........

Lär ju vart en fiskodling i rinnande vatten typ. Ett ställe som verkligen kan garantera att du får ditt livs största lax den dagen 😂

2 hours ago, Lodjur said:

Lär ju vart en fiskodling i rinnande vatten typ. Ett ställe som verkligen kan garantera att du får ditt livs största lax den dagen 😂

Medelvikten på lax på island är ganska låg vad jag hört, många älvar som dom fiskar enhandsspö efter lax.

Dock finns det stora mängder Lax i många vatten.

Sedan så har jag hört att i väldigt många vatten så släpper dom i smållt och detta gäller inte bara lax utan även öring, röding, HÖ.

Har sett en och annan odling på island och även hört skräckhistorier om odlingar längst upp i älven och när det kommer fiskare öppnar man gallret och släpper på 😨

Dock har jag bara hört rykten om detta fenomen!!

Har aldrig fått någon fisk med någon antydan på fenor o dylikt av att den skulle va odlad.

Var på island i början av maj en gång för nu rätt många år sedan, inte för fisket men passade såklart på att prova lite ändå. 

Under runtfarande på norra island hittade jag ett par små åar där man kunde fiska havsröding för då bara motsvarande 3-400 svenska kr dygnet och hade ok fiske på havsröding i mynningszonerna på ett par åar där, fick inte särskillt stora rödingar men det var rätt kul ändå och en rejäl bonus då jag ju visste att jag inte var där under egentlig hösäsong. Minns inte vad de hette riktigt men det var längst uppe i nordost någonstans. 

• Thanks 1

15 hours ago, fjellhammer said:

Var på island i början av maj en gång för nu rätt många år sedan, inte för fisket men passade såklart på att prova lite ändå. 

Under runtfarande på norra island hittade jag ett par små åar där man kunde fiska havsröding för då bara motsvarande 3-400 svenska kr dygnet och hade ok fiske på havsröding i mynningszonerna på ett par åar där, fick inte särskillt stora rödingar men det var rätt kul ändå och en rejäl bonus då jag ju visste att jag inte var där under egentlig hösäsong. Minns inte vad de hette riktigt men det var längst uppe i nordost någonstans. 

Tack! Ska definitivt kolla upp det 😁

20 hours ago, Bigsalmon said:

Vi har ju vår vän @Islandsgubben här på Edge. När han vaknar och ser den här tråden får du säkert några matnyttiga tips av honom.

Gäääsp, någon som kallade? 🙂

Årets säsong på Island kommer att vara sen. De har haft vinter lika länge som vi har haft regn och blåst. Jag rekommenderar dig, an91, att fokusera på resan och inte fisket vid den tidpunkt som ni valt att åka. Se det som en rekognoscering inför framtida fiskeresor.? Du kan ju ta med dig ett spö men det finns stor risk att det bara blir bagage på grund av det kalla vädret.

Det var ju knappast munter läsning. 

Ifall du vill framhärda i ditt försök till fiskkontakt trots surgubbens text ovan kan jag rekommendera följande;

Veidikortet- fiske runt hela Island i sjöar och vissa rinnande vatten. http://veidikortid.is/en/home Bra och billigt.

Fiske i Vatnamot, Hörgsland kirkjubaerklaustur- största chansen på Havsöring i ett vatten som aldrig fryser till. http://horgsland.is Om du blir sugen på detta kan du skicka mig ett PM då det krävs specialkunskap för att komma i kontakt med fisken. ( Hur lät det?)

Andra nyttiga sidor;

http://www.vegagerdin.is- Status på alla vägar.

https://www.vedur.is/vedur/spar/stadaspar- Väderleken. Det ändras hela tiden dock. Var beredd på tvära kast.

http://www.islandsbloggen.com- Denna gubben är till och med mer Islandstok än jag. Många tips. På Svenska!

https://www.lmi.is/landupplysingar/kort/ - Karta.

Hoppas att det kommer dig till godo. Oavsett vilket, så kommer du och din tjej ha en finfin stund i ett fantastiskt land.

I all välmening/ El gubbo de Islandia

• Like 5