Hoppa till innehåll

Saxunderhåll


Line-speed

Recommended Posts

Hur underhåller ni era flugbindningssaxar? 

Slipar ni dom,isf hur? ..ev rengöring från lim o lack??

 

Jag har en universal knivslip för att vässa saxarna men rengöring har jag inte kommit på nå annat än skrapa me nagel eller med skivslipen ta bort slipskäggen så kan försvinna lite lim.. ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

30 minutes ago, Foam said:

Hur gör du för att få lim och lack på saxen?

Jag lackar inte skallen me nål utan har lack el superlim på tråden sista varven o ibland blir de lite för mkt lim på återstående tråden el så klipper jag för nära skallen.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att du skaffar engångsskalpeller för det momentet. Det är suveränt att använda skalpell för att fimpa tråden. Hur smidigt som helst. Förr var det vanligt att flugbindare använde en liten kniv, vilket jag också har gjort, men skalpell ger bättre kontroll. Du håller tråden spänd och bara 'lägger dit' eggen aldrig så lite.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago, Line-speed said:

Har skalpellblad men har inte vågat gnaga på saxarna..  Få ta o prova! 

Har tidigare även prova skrapa me typ glasspinnar o de fungerar ibland beroende hur mkt lim de e.. 

 

Nja, det var ju inte så jag menade. Använd skalpell istället för sax när du ska kapa tråden, framför allt om du riskerar få lim på. Med ett Arkansas-bryne är det dessutom lätt att få ny skärpa på en skalpell. Jag skulle aldrig utsätta en bra sax för onödiga risker. Lack är lätt att få bort men lim släpper ju bara där man vill att det ska sitta kvar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...