Jump to content
djkj

Övre Kaitum

Recommended Posts

Det har tippsats om "små svarta kusar"

jag har laddat upp med forsknott i storl. #18

Tänkte på Griffin Gnatt kan den tänkas leverera i början på Juli eller är det mera en sensommar fluga?

Om de inte vakar!

Guldribbat Haröra blyförtyngd nr10-14 med guldskalle borde förbjudas, så effektiv är den!

NSD i måndags:
 På måndagseftermiddagen gick Girjas sameby ut med att det går att lösa fiskekort inom samebyn. "Nu är det äntligen igång", säger Matti Blind-Berg, ordförande i Girjas sameby.

Det är dock inte alla som kommer kunna lösa fiskekort med samebyn. Det är nämligen enbart personer boende i Norrbottens län som har möjlighet att få fisketillstånd i samebyns fiskevatten. 

– Vi har från första början i processen gått ut med att lokalbefolkningen ska komma ut i naturen och att vi inte vill stänga någon ute. Däremot vill vi att det ska vara ett hållbart nyttjande av jakt- och fiskandet något som vi har känt har missbrukats under den sista tiden, säger Matti Blind-Berg. 

Att inte tillåta jakt för turister på samebyns jakt- och fiskemarker har varit en av huvudpunkterna i den långa rättsprocessen som dragit ändå upp till högsta instans, Högsta domstolen.

Enligt Matti Blind-Berg har det hela tiden funnits en ambition att få ut fiskekort så snabbt som möjligt men att det har varit en del tekniska detaljer som har behövt redas ut innan det kunnat bli en möjlighet.

– Det skiljer sig egentligen inte så mycket från när Länsstyrelsen höll i fiskekorten. Vi har gjort en lite annan områdesfördelning i likhet med den som vi har för jaktkorten. Vi får se hur den blir och om vi kommer att behöva göra en annan fördelning i framtiden, säger han. 

Det kommer inte heller att bli någon skillnad på när man får fiska inom samebyns fjällområde. 

– Du kan lika gärna komma upp nu och fiska om du känner för det. Det är fortsatt hela kalenderåret som gäller, säger Matti Blind-Berg.

35 minutes ago, turtola said:
NSD i måndags:
 På måndagseftermiddagen gick Girjas sameby ut med att det går att lösa fiskekort inom samebyn. "Nu är det äntligen igång", säger Matti Blind-Berg, ordförande i Girjas sameby.

Det är dock inte alla som kommer kunna lösa fiskekort med samebyn. Det är nämligen enbart personer boende i Norrbottens län som har möjlighet att få fisketillstånd i samebyns fiskevatten. 

– Vi har från första början i processen gått ut med att lokalbefolkningen ska komma ut i naturen och att vi inte vill stänga någon ute. Däremot vill vi att det ska vara ett hållbart nyttjande av jakt- och fiskandet något som vi har känt har missbrukats under den sista tiden, säger Matti Blind-Berg. 

Att inte tillåta jakt för turister på samebyns jakt- och fiskemarker har varit en av huvudpunkterna i den långa rättsprocessen som dragit ändå upp till högsta instans, Högsta domstolen.

Enligt Matti Blind-Berg har det hela tiden funnits en ambition att få ut fiskekort så snabbt som möjligt men att det har varit en del tekniska detaljer som har behövt redas ut innan det kunnat bli en möjlighet.

– Det skiljer sig egentligen inte så mycket från när Länsstyrelsen höll i fiskekorten. Vi har gjort en lite annan områdesfördelning i likhet med den som vi har för jaktkorten. Vi får se hur den blir och om vi kommer att behöva göra en annan fördelning i framtiden, säger han. 

Det kommer inte heller att bli någon skillnad på när man får fiska inom samebyns fjällområde. 

– Du kan lika gärna komma upp nu och fiska om du känner för det. Det är fortsatt hela kalenderåret som gäller, säger Matti Blind-Berg.

Fiska från södra sidan. Bara att köpa Gällivarekortet 😎

On 3/12/2020 at 11:31 AM, Jonas said:

Ja, jag fiskade nedströms i samma veva och då var det väldigt mycket fisk över 50 neröver.

Fiskade kaitumälven för kanske 10 år sedan. Var väääldigt långt nedströms. Hög medelvikt. Många över 50. Men man fick jobba lite hårdare. 😎 Inte en kotte såg jag. Men Tjuonajokk är fint om en är social och vill skotta harr i mängder. 

Tycker det är en väldigt tråkig utveckling på den här frågan. Undrar hur många som fiskar i det området som är skrivna i Norrbotten jämfört med resten av Sverige? Jag är ju en hel del i den här landsändan och spontant skulle jag säga att minst 90% av de jag träffar under mina fisketurer är från andra platser än Norrbotten?

Min känsla är att det här är ett diskriminerande beslut som inte har stöd i svensk lag?

• Like 1

8 minutes ago, Jonas said:

Tycker det är en väldigt tråkig utveckling på den här frågan. Undrar hur många som fiskar i det området som är skrivna i Norrbotten jämfört med resten av Sverige? Jag är ju en hel del i den här landsändan och spontant skulle jag säga att minst 90% av de jag träffar under mina fisketurer är från andra platser än Norrbotten?

Min känsla är att det här är ett diskriminerande beslut som inte har stöd i svensk lag?

Girjas vet naturligtvis att så är fallet. De vill inte ha dit folk. Så enkelt är det. 

• Like 1

4 minutes ago, Tafsbrott said:

Girjas vet naturligtvis att så är fallet. De vill inte ha dit folk. Så enkelt är det. 

Diskriminering på etnicitet. Står klart och tydligt. Bara gå in och fyll i en blänkett och sicka in till Do 😎

• Like 1

Är inte så säker på det.

Tror inte det är så enkelt som bara diskriminering av etnicitet. Det är ju inte vad Girjas gör. Du blir ju inte nekad fiskekort för att du är svensk eller jude, utan för att du inte är skriven i Norrbotten. Har svårt att se att det handlar om etnicitet. Möjligen om du ser dig själv som norrbottning.

3 hours ago, Thymallus said:

Är inte så säker på det.

Tror inte det är så enkelt som bara diskriminering av etnicitet. Det är ju inte vad Girjas gör. Du blir ju inte nekad fiskekort för att du är svensk eller jude, utan för att du inte är skriven i Norrbotten. Har svårt att se att det handlar om etnicitet. Möjligen om du ser dig själv som norrbottning.

Blir ju nekad fiskekort om jag inte bor i Norrbotten. Dvs övriga svenskar, norrmän, danskar, judar mm. Får ju uppenbart inte fiska på området. (Såvida de inte bor i Norrbotten.)Och jag ser mig i första hand som norrbottning. Då jag är född och uppvuxen där. 

Sedan om det är diskriminering på etnicitet eller inte. Men nån jävla form av diskriminering är det iaf. 

Ett Geografiskt område räknas till begreppet etnicitet

Edited by Tafsbrott
  • Thanks 1

Det kom ju stora snö mängder i Kirunafjällen i år och nu funderar man ju kring hur stora flöden och vilket

vattenstånd man kan förvänta sig till v.28 i Kaitumälven?

Sedan velar vi om vi ska ha basläger vid Tirtjam-strömmarna eller vid  Kuhkak-selet, är det ena eller andra området mera utsatt

vid stora flöden? Vilket av dessa områden är mest lätt vadade? och vilket är grundast?

Blev flera frågor det där, vad säger ni med erfarenhet från området.

52 minutes ago, djkj said:

Det kom ju stora snö mängder i Kirunafjällen i år och nu funderar man ju kring hur stora flöden och vilket

vattenstånd man kan förvänta sig till v.28 i Kaitumälven?

Sedan velar vi om vi ska ha basläger vid Tirtjam-strömmarna eller vid  Kuhkak-selet, är det ena eller andra området mera utsatt

vid stora flöden? Vilket av dessa områden är mest lätt vadade? och vilket är grundast?

Blev flera frågor det där, vad säger ni med erfarenhet från området.

Det värsta av fjällfloden borde ha runnit förbi, men det är lite sen snösmältning.

Om jag vore er skulle jag åkt veckan där på (29).

Vädret närmaste två veckorna ska ju vara bra, kring 20 grader och då tinar det ju bra och ni har ju vadarbyxor 😂

Edited by puoltsa19

Vi är ett större gäng som ska åka så att boka om och åka senare är tyvärr uteslutet, alla har familjer jobb mm. som ska stämma.  

Nån mer som har koll på området? vi måste bestämma oss och betala in för flygningen inom en vecka. Nån som och har nån uppfattning om förväntat vattenstånd och flöde v.28 och fördelar och ev.  nackdelar med Tirtjamstömmarna.

Eller ska vi satsa på selet nedströms Tjuonajokk?

V28 höga flöden med fjällflod.V29-35 normalt bäst!

On ‎6‎/‎20‎/‎2020 at 7:43 PM, djkj said:

Vi är ett större gäng som ska åka så att boka om och åka senare är tyvärr uteslutet, alla har familjer jobb mm. som ska stämma.  

Nån mer som har koll på området? vi måste bestämma oss och betala in för flygningen inom en vecka. Nån som och har nån uppfattning om förväntat vattenstånd och flöde v.28 och fördelar och ev.  nackdelar med Tirtjamstömmarna.

Eller ska vi satsa på selet nedströms Tjuonajokk?

Flyger ni med fiskflyg? Då behöver ni inte betala i förskott, utan det går bra att betala på basen.

Kolla SMHIs vattenwebb: https://vattenwebb.smhi.se/hydronu/
klicka på kaitumälven.

Tjirtjam= mer folk. Fast enligt mitt tycke bättre än kuhkak. Mer fisk i tjirtjam och dessutom aningen större medellängd.

Som @SA säger, v29-35 bäst.

Ok, vi är lite sugna Tirtjam men var osäkra på om fjällfloden skulle innebära att det blev svårvadat där.

Vi flyger med fiskflyg, men har fått mail ffrån dom att i år är det bara förskottsbetaling som gäller

pga. corona. Dom vill inte ha nån kundkontakt i onödan, inte heller kan man lösa fiskekort hos dom i år

det får man fixa innan på nätet.

On 6/22/2020 at 12:18 PM, djkj said:

Ok, vi är lite sugna Tirtjam men var osäkra på om fjällfloden skulle innebära att det blev svårvadat där.

Vi flyger med fiskflyg, men har fått mail ffrån dom att i år är det bara förskottsbetaling som gäller

pga. corona. Dom vill inte ha nån kundkontakt i onödan, inte heller kan man lösa fiskekort hos dom i år

det får man fixa innan på nätet.

Älven sjunker undan fort nu framöver efter värmen, så V.28 tror jag kan funka bra i alla fall vad gäller Harren. Det gäller bara att insektslivet tagit fart. Mina erfarenheter av Kaitumälven är att jag ofta haft mina bästa harrfisken på högvatten, när vattnet rinner långt upp i riset. Harrarna står nästan på land och äter mat från buskarna. Fiskat både V.26 och 27 i kaitumälven som tidigast med bra harrfiske, jag är sällan rädd för att åka tidigt till fjälls, framförallt när det gäller Harr och Röding i vissa vatten, men givetvis skiljer det sig mycket år från år, och man måste anpassa när man åker och ha koll på hur det ser ut i området. I år är det nog inte så kul där V.26 dvs nu!

Tjirtjam är ett klassisk plats, på ett riktigt vackert ställe, bra harrfiske med en bra medelvikt, däremot bör man inte vara folkskygg, eller åka tidigt på säsongen innan det ser ut som Böda Camping.

Så jag är optimist till era planer då ni inte KAN åka senare! :) Gäller framförallt bara ni får tur med väder och vind när ni väl är där, som alltid!

Skitfiske på er!

Fiskat bara längre ner på gångavstånd upp till Tertojohka. Varje år i stort sett, ibland två svängar. Gjort så i 30års tid faktiskt!

Visst har varit där tidigt v28 med högt vatten mer än en gång och fisket kan vara bättre än på sensommaren.
Med värme och kläckningar i massor och stor fisk som vakar både öring och harr. Till skillnad mot slutet av augusti med kylan då det oftast bara vakar korta stunder eller är helt dött.
Men fördelen då blir myggfritt brasfiske!

Så ja har man bara tur med vädret kan det bli kanonfiske! Men svårvadat som tusan! Skittfiske!

Nu hemkommen efter en vecka i Kaitum med ett fantastiskt fiske.

Vi fiskade 10-11 km. nedströms Tjuonajokk i Kuhkakselet

Samtliga deltagare snittade på  10-20 Harrar på 45-50 cm dagligen, och några enstaka strax över 50 cm.

och några ytterst få under 40cm. Även en och annan öring fick syna insidan på håven, dessa var dock mindre.

Skulle tro att det vi fick var 50% på torrt och 50% förtyngda nymfer.

Vattenståndet var nära på det normala, som vi var oroliga för att det skulle vara högt.

och vi såg inte en enda annan fiskare vilket också det var ett stort plus.

• Like 1

Dom torrisar som levererade var E-12, Klinkhammer,

Black Gnat #18

E-12 oliv #16 var dom väldigt sugna på.

Eftersom vi fick bra på dessa så blev det inte så att vi provade runt så mycket.

• Like 1

Slängde in några stämningsbilder och på nån "medium Harr" med Kaitum-mått mätt, som blev middag.