Hoppa till innehåll

Bob spöhållare till flytring


hö&gös

Recommended Posts

Sedan råkade jag tänka.

Då ändrade jag infästningen av mina fästen så att de inte sitter i D-ringarna. De sitter i fästena för D-ringarna. Kom på att D-ringarna kändes lite klena.

Tillägg till materiallistan: ett st beg skosnöre. ?

Har du bättre lösning är jag intresserad. Eller andra pimpningar av flytringar kan också vara intressanta.

Då återstår frågan om Bob. Har för mig att det betyder billigt och bra och är namnet på en sylttillverkare. ?

69EAE6C6-75D6-4F16-9802-6907E68A227D.jpeg

20FB734A-4727-42EE-AB03-E4A4183FE002.jpeg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 minutes ago, Martinrutger said:

Genialiskt! ?

Tackar! ?

Tanken är att man ska kunna haka ur från karbinhaken så man slipper trä igenom på det fästet. Det fästet med snörstoppet ska sas sitta runtom spöt. Jag har provdragit och bedömer att detta kommer att lira. Så gott att äntligen få fundera på fiske igen! ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hink från Biltema passar bra i min Fat Cat! Ska kompletteras med några fästen i överkant för att säkra den i ryggstödet, vinglar lite som det är nu, men perfekt för termosen, fikat och diverse som inte ska bli blött!

P2251013.thumb.JPG.2747f6de7bd71afcf6adf553118e86a3.JPG

Bilderna blev i lite omvänd ordning. Datorer är inte min grej!

Gillar inte vadarkängor i simfenorna. För att förhindra foten att glida fram och klämma ihop tårna, med frusna fötter som följd, gjorde jag en "stoppbygel" av liggunderlagsmatrial. Funkar riktigt bra, klarar lätt tretimmarspass i engradigt vatten. Två ullstrumpor, två ullsockar, samt ett par neoprensockar inuti vadarnas neopren... Snöre som säkrar fenorna är bra!

P2251011.thumb.JPG.eea681a3571f508d788b907b6ae25dea.JPGP2251010.thumb.JPG.ee08bba261ef041e4fab035f4215dda4.JPG

Mitt första experiment innan jag skaffade lite rejälare fenor! Skär upp fotfästet och borra små hål för snörning, borra små hål (3mm) tätt för draghållfasthetens skull! Lätt att justera passformen beroende på val av sockar och dylikt!

Väljer man rätt färg på snörningen så blir de ju dessutom ganska sexiga!? ?

 

P2251012.thumb.JPG.2586d1070f42c1bb16ca51a7fc9a6faf.JPG

Redigerad med Martinrutger
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tillägg till bilderna ovan:

I MadCat-fenorna har jag skurit upp ett litet rektangulärt hål för att fästa kroken i nederkant vadarna!

Snörena på GuideLine-fenorna är tilltagna i längd för att kunna säkra fenorna runt benen!

Redigerad med Martinrutger
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag ändå håller på...

För att slippa sitta i vatten, som alltid samlas på sitsen, och för att ha det varmt och gott, har jag fixat till ett självlänsande sittunderlag. Gjort av ett material som används till tankisolering, men är egentligen två liggunderlag limmade mot varandra.

Skär ut spår på över och undersida, vända nittio grader mot varandra. Skär ut dräneringshål där spåren "korsas". Lämna framkanten utan spår så skvätter det inte upp vatten den vägen när du sitter i ringen...

P2251015.thumb.JPG.51fbbf50045d5d5d696fea1983d9d963.JPGP2251014.thumb.JPG.ad9786643135376ddec777ddd27c4616.JPG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago hö&gös sa:

Tackar! ?

Tanken är att man ska kunna haka ur från karbinhaken så man slipper trä igenom på det fästet. Det fästet med snörstoppet ska sas sitta runtom spöt. Jag har provdragit och bedömer att detta kommer att lira. Så gott att äntligen få fundera på fiske igen! ?

Lite vulktejp, cykelslang, latexslang, krympslang mm runt karbinhaken för att skydda klingan?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago, Freak said:

Lite vulktejp, cykelslang, latexslang, krympslang mm runt karbinhaken för att skydda klingan?

Yes! Tusen tack! Det ska jag fixa! ?

@Martinrutger lysande pimpningar! ?

I inledningsstadiet på mitt fnulande trodde jag på hårsnoddar. Fick några av frun. ...apropå snöre i snygga färger... ?

image.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I version 1 ovan så kom jag på att spötoppen skulle peka neråt. Det vill inte jag när jag paddla baklänges. Något dåligt kan hända då, så jag gjorde om ena fästet. Nu pekar spötoppen uppåt. Toppen! ? Sidofickan visade sig vara en tillgång, den hjälper till att sas stödja klingan.

 

image.jpeg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 28 februari 2020 at 10:14 PM, Ismo said:

Tycker ni allt skall blåsa upp!(med era lungor) ..era  j-vla Flytringar vid plats! Besudla denna Fiskeforum pga. eran j-vla lathet!

Men den är uppblåst under konstruktionarbetet med spöhållaren! Sedan hade jag tänkt släppa ut luften och vid användning blåsa upp genom ena näsborren. Ev in med pump genom andra.

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago hö&gös sa:

Men den är uppblåst under konstruktionarbetet med spöhållaren! Sedan hade jag tänkt släppa ut luften och vid användning blåsa upp genom ena näsborren. Ev in med pump genom andra.

Är man tillräckligt uppblåst, så kanske man klarar sig utan flytring? Det kan ju eventuellt gå fel, om man fyller ringen med snor och blåser upp sig själv:blink: Du får gärna filma detta moment av uppbåsning med näsan och jag väntar med spänning på denna film?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Freak sa:

Är man tillräckligt uppblåst, så kanske man klarar sig utan flytring? Det kan ju eventuellt gå fel, om man fyller ringen med snor och blåser upp sig själv:blink: Du får gärna filma detta moment av uppbåsning med näsan och jag väntar med spänning på denna film?

??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 2/28/2020 at 10:05 PM, hö&gös said:

I version 1 ovan så kom jag på att spötoppen skulle peka neråt. Det vill inte jag när jag paddla baklänges. Något dåligt kan hända då, så jag gjorde om ena fästet. Nu pekar spötoppen uppåt. Toppen! ? Sidofickan visade sig vara en tillgång, den hjälper till att sas stödja klingan.

 

image.jpeg

Jag har en öppen ögla av paracord där du har draglåset sen en rem med kardborre i andra plastöglan. Butten hänger ju i öglan och spöt sitter fixerat med remmen. Ingen anledning att dra åt kring butten och iom med att spöt hänger i den öglan så pekar toppen uppåt. Väldigt enkelt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 minutes ago, Tallbom said:

Jag har en öppen ögla av paracord där du har draglåset sen en rem med kardborre i andra plastöglan. Butten hänger ju i öglan och spöt sitter fixerat med remmen. Ingen anledning att dra åt kring butten och iom med att spöt hänger i den öglan så pekar toppen uppåt. Väldigt enkelt.

Detta låter lysande, kan vi få se en bild? ?

I övrigt måste jag bekänna att jag är särskilt impad av det sjävlänsande sittunderlaget som @Martinrutger visade ovan. ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...