Hoppa till innehåll

Tupphackelproducent(er) och leverantörer/återförsäljare.


Mr.T

Recommended Posts

Hej hopp !

Har varit borta från flugbindningen i många år nu, men tänkte ev. ta upp tråden igen och binda mig några torrisar inför kommande säsongs fiske, och har då behov av att skaffa mig några tuppnackar för ändamålet. När jag var ung och vacker (nu är jag bara vacker), var det Metz som gällde om man ville ha tupphackel av top-of-the-line kvalitè. I dessa dagar finns det andra producenter av högkvalitativa tuppnackar, men av nämnda anledning har jag inte följt med vad det är som "gäller" i dessa dagar.

Jag kan nämna att jag utgår från Lennart Bergqvists bok "Flugbindning på mitt sätt" så även om jag är medveten om att det finns nya spännande och exotiska material att tillgå, tror jag att denna bok är så pass heltäckande (för det skandinaviska fisket) att jag inte behöver komplicera det hela mer än nödvändigt, utan utgångspunkten blir från nämnda bok och med de material som står angivna i den.

Jag är på intet sätt något proffs (långt därifrån), men jag tycker att kvalité betalar sig själv i det långa loppet, och av den anledningen tycker jag att det är värt att lägga lite extra på just tuppnackar (inom rimlighetens gränser, naturligtvis), men om målet är att binda lite olika torrisar inför kommande säsong, vilken producent av tuppnackar skall jag satsa på, och inte minst, var bör jag köpa dom (inom EU) för att få ett så fördelaktigt pris som möjligt !?

Jag ser gärna att jag sponsrar de svenska handlarna, men i o m att vi lever i en marknadsekonomi, ser jag inget skäl att betala mer än vad som är nödvändigt, för samma produkt, så tips om säljare av lämpligt material (som efterfrågas) inom EU, tas emot med tacksamhet.

Redigerad med Mr.T
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Välkommen tillbaka till flugbindningen! 

Idag är det det främst Whiting som gäller, dyrt men väldigt hög kvalitet. Jag har faktiskt väldigt dålig koll på övriga märken men några tips gällande Whiting:

Whiting nackar/sadlar med "röda" etiketter är deras vanliga produkt. Pro grade är de med lägst gradering men de är fortfarande väldigt bra och prisvärda. Bronze grade är standardgraderingen

De med grön etikett (Hebert Miner) är en annan uppfödningsstam och där är det naturfärger som gäller och generellt lite större storlekar på fjädrarna. Jag upplever också att fjädersteålarna är något mjukare. Samma graderingsskala som röd etikett. 

Whiting High & Dry (ljusblå etikett tror jag) är en relativt ny produkt och en av de bättre. Motsvarar ungefär Bronze grade röd etikett men jag upplever fjädrarna som något längre och mindre taperad. 

Whiting introductory pack är ett paket med fyra halvnackar eller sadlar i olika färger till fördelaktigt pris (runt 1000 kr). Motsvarar ungefär PRO grade röd etikett eller lägre. Ska man börja binda och behöver olika färger är det ett bra alternativ. 

Jag brukar köpa från Mistpool.com, bra utbud och priser. Tidigare har jag köpt en hel del från Lakeland flytying då de har haft väldigt fördelaktiga priser och Nigel som driver företaget är väldigt hjälpsam och kan hjälpa dig att plocka "rätt" nacke men de har numera ofta väldigt begränsade lager. Inom Sverige ligger priserna på ungefär samma (höga) nivå hos alla men vissa har betydligt bättre utbud (Sporting mfl). 

  • Thanks 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Sahlberg sa:

Välkommen tillbaka till flugbindningen! 

Tackar. Det var väldigt längesedan, som sagt (men jag har mina grejer kvar).

5 hours ago Sahlberg sa:

Idag är det det främst Whiting som gäller, dyrt men väldigt hög kvalitet. Jag har faktiskt väldigt dålig koll på övriga märken men några tips gällande Whiting:

Whiting nackar/sadlar med "röda" etiketter är deras vanliga produkt. Pro grade är de med lägst gradering men de är fortfarande väldigt bra och prisvärda. Bronze grade är standardgraderingen

De med grön etikett (Hebert Miner) är en annan uppfödningsstam och där är det naturfärger som gäller och generellt lite större storlekar på fjädrarna. Jag upplever också att fjäderstrålarna är något mjukare. Samma graderingsskala som röd etikett. 

Whiting High & Dry (ljusblå etikett tror jag) är en relativt ny produkt och en av de bättre. Motsvarar ungefär Bronze grade röd etikett men jag upplever fjädrarna som något längre och mindre taperad. 

Whiting introductory pack är ett paket med fyra halvnackar eller sadlar i olika färger till fördelaktigt pris (runt 1000 kr). Motsvarar ungefär PRO grade röd etikett eller lägre. Ska man börja binda och behöver olika färger är det ett bra alternativ. 

Jag brukar köpa från Mistpool.com, bra utbud och priser. Tidigare har jag köpt en hel del från Lakeland flytying då de har haft väldigt fördelaktiga priser och Nigel som driver företaget är väldigt hjälpsam och kan hjälpa dig att plocka "rätt" nacke men de har numera ofta väldigt begränsade lager. Inom Sverige ligger priserna på ungefär samma (höga) nivå hos alla men vissa har betydligt bättre utbud (Sporting mfl). 

Det var mycket information. Whiting var väl ett namn som jag kommit i kontakt med tidigare, men det var som sagt ett ganska bra tag sedan, så. Men det är alltså den spelare som fortfarande gäller då, s a s !? F ö mycket och bra info. Som jag förstått det, skiljer sig de olika graderingarna sig på så sätt att det är hur små krokar som fjädrarna är användbara till, och inte själva kvaliteten på fjädern !?

Var inne och tittade på Mistpool.com och där fanns det inte mycket att tillgå, kan jag konstatera. Och dom skäms inte för att ta betalt för sina produkter, kan jag konstatera, fast å andra sidan räcker ju en nacke min levnad ut (och troligtvis längre än så). Tror mig minnas att det var så tidigare när det kommer till Withing, tillgången täcker inte efterfrågan !? Om jag inte drar mig felaktigt till minnes, gäller detta fortfarande då, kan man konstatera. Skall titta på Sporting och Lakeland också, om jag kan hitta vad jag söker där.

Tusen tack för hjälpen !

// T.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Jonas_P sa:

Och så vill jag ändå tipsa om en Youtube-kanal som du bör kika lite närmare på om du får för dig att leta dig utanför Bergqvists bok; https://www.youtube.com/user/DavieMcPhail

Tackar för länken och varför inte !? Titta kan man ju alltid göra, för som du skriver, inspiration.

Allt gott !

// T.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

54 minutes ago, Mr.T said:

Tackar. Det var väldigt längesedan, som sagt (men jag har mina grejer kvar).

Det var mycket information. Whiting var väl ett namn som jag kommit i kontakt med tidigare, men det var som sagt ett ganska bra tag sedan, så. Men det är alltså den spelare som fortfarande gäller då, s a s !? F ö mycket och bra info. Som jag förstått det, skiljer sig de olika graderingarna sig på så sätt att det är hur små krokar som fjädrarna är användbara till, och inte själva kvaliteten på fjädern !?

Var inne och tittade på Mistpool.com och där fanns det inte mycket att tillgå, kan jag konstatera. Och dom skäms inte för att ta betalt för sina produkter, kan jag konstatera, fast å andra sidan räcker ju en nacke min levnad ut (och troligtvis längre än så). Tror mig minnas att det var så tidigare när det kommer till Withing, tillgången täcker inte efterfrågan !? Om jag inte drar mig felaktigt till minnes, gäller detta fortfarande då, kan man konstatera. Skall titta på Sporting och Lakeland också, om jag kan hitta vad jag söker där.

Tusen tack för hjälpen !

// T.

Här har du länken till hur Whiting graderar, vilka storlekar man generellt binda per produkt och ungefär hur mycket man kan binda per produkt. 

https://whitingfarms.com/whitings-olympic-grading-system/

Kortfattat: Ju högre grad desto mer användbara fjädrar per nacke/sadel och större andel och sannolikhet att den binder mindre storlekar. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago Sahlberg sa:

Här har du länken till hur Whiting graderar, vilka storlekar man generellt binda per produkt och ungefär hur mycket man kan binda per produkt. 

https://whitingfarms.com/whitings-olympic-grading-system/

Kortfattat: Ju högre grad desto mer användbara fjädrar per nacke/sadel och större andel och sannolikhet att den binder mindre storlekar. 

 

Tack och bock ? !

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Följdfråga;

Använder ni (som använder länkade leverantörer), även dessa till inköp av allt annat som är flugbindningsrelaterat !? Jag tänker då på övrigt flugbindningsmaterial och verktyg, eller köper ni från olika leverantörer (i Sverige) !?

Redigerad med Mr.T
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago, Mr.T said:

Följdfråga;

Använder ni (som använder länkade leverantörer), även dessa till inköp av allt annat som är flugbindningsrelaterat !? Jag tänker då på övrigt flugbindningsmaterial och verktyg, eller köper ni från olika leverantörer (i Sverige) !?

Mistpool är riktigt bra och heltäckande. Generellt bra priser och det brukar ta runt tre dagar innan man har grejerna i lådan. 

Flugbindning.com, Northerntroutshop, Svenskaflugor och Fishline köper jag också frekvent från och samtliga är snabba och bra

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Sahlberg sa:

Mistpool är riktigt bra och heltäckande. Generellt bra priser och det brukar ta runt tre dagar innan man har grejerna i lådan. 

Flugbindning.com, Northerntroutshop, Svenskaflugor och Fishline köper jag också frekvent från och samtliga är snabba och bra

Tusen tack !

Fast i detta nu förefaller Lalekland  vara det bästa alternativet om man ser till priset på tuppnackar, nära halva priset i jämförelse med Sverige ?.

Dessvärre är det som jag är intresserad av inte tillgängligt i detta nu, men det är väl bara att avvakta tills dom fyllt på förråden, antar jag. 

Redigerad med Mr.T
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago, Mr.T said:

Tusen tack !

Fast i detta nu förefaller Lalekland  vara det bästa alternativet om man ser till priset på tuppnackar, nära halva priset i jämförelse med Sverige ?.

Dessvärre är det som jag är intresserad av inte tillgängligt i detta nu, men det är väl bara att avvakta tills dom fyllt på förråden, antar jag. 

Hej!
Nu vet jag inte om "Lalekland" är nåt slags slang för USA men då måste du också lägga till en rätt rejäl frakt samt moms och tullavgift. Det blir sällan speciellt mycket billigare men tillgången kan nån gång vara bättre om det är nån specifik variant/gradering man vill ha. Tillgången är som sagt begränsad ibland och återförsäljarna får ju in stötvis och kan aldrig riktigt vara säkra på att få exakt det de vill ha eftersom det är så populärt och hög efterfrågan. Men hör av dig till en återförsäljare och be att de kontaktar dig när de får in nytt så att du har en god chans att hinna köpa det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 minutes ago Foam sa:

Lakeland finns i GB.

Exakt !

31 minutes ago Legobiten sa:

Men hör av dig till en återförsäljare och be att de kontaktar dig när de får in nytt så att du har en god chans att hinna köpa det.

Det har jag redan gjort,  men tack för tipset i alla fall ??.

Redigerad med Mr.T
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...