Hoppa till innehåll

SA Aircel Short


normende

Recommended Posts

Någon som har någon erfarenhet av denna lina.
En doldis kanske som inte så många känner till.
Jag har köpt på mig en i #4.
Före köpet var jag lite osäker på vilken klass jag skulle välja. I specifikationerna kan man läsa att den är 1 klass tyngre än normalt. Men sen så jag någon som hade skrivit att man skulle ta en klass högre. 
Det spöet som den ska brukas till är loop yelloline #3.

Nu har jag bara spolat på linan på rullen och provkastat ute på gröningen.

Linan känns jämn och följsam. Den skjuter bra och verkar lättkastad. 
Linan ska ha samma profil som mastery SBT fast annan coating ( billigare ) och är 5 m kortare totalt.  Längden är 24m.

Coatingen känns bra.

Priset är dessutom lockande. 399:-

Ska bli kul att prova den i vatten.

Redigerad med normende
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Air Cell är mycket prisvärda linor, linan är väl tänkt att användas på korta kast i trånga utrymmen, den är tillverkad i en klass tyngre för att den ska ladda spöt snabbare vid korta kast, jag har själv aldrig provat den, men jag har ägt en SBT, men den tyckte jag slog över för kraftigt med torrfluga, själv använder jag Barrio Small Stream, det är den bästa kortklumpslina jag provat hittills, jag tror den är en halvklass tyngre, den är perfekt till mitt Scott GS 773, prisvärd är den också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Ixoye said:

Air Cell är mycket prisvärda linor, linan är väl tänkt att användas på korta kast i trånga utrymmen, den är tillverkad i en klass tyngre för att den ska ladda spöt snabbare vid korta kast, jag har själv aldrig provat den, men jag har ägt en SBT, men den tyckte jag slog över för kraftigt med torrfluga, själv använder jag Barrio Small Stream, det är den bästa kortklumpslina jag provat hittills, jag tror den är en halvklass tyngre, den är perfekt till mitt Scott GS 773, prisvärd är den också.

Ja så upplevde jag också optistream linan som jag haft tidigare. Men aircel kändes inte så aggressiv om man jämför med optistream.

Det är faktiskt först vid praktiskt fiske som märker alla för och nackdelar.

En barrio Lina har jag också provat förr men vi trivdes inte med varandra. Det var en GT90.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Har varit ute och fiskat ett kort pass idag.

Jag måste säga att jag nöjd med den. Bra till både underhands och överhandskast. Fiskade med förtyngda nymfer. Hade linan på mitt loop yl #3. Linan kändes kanske något tung. Men detta märktes först när jag försökte mig på längre kast. Med bra timing så var det inga konstigheter med 20m kast. Nu var det dammfiske som jag provade idag. Ska bli kul att prova den i sin rätta miljö längre fram.

Linan trasslade sig inte och la sig bra på vattnet. Flöt bra gjorde den också. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter toppen! Det är ju ofta de där bra kompromisserna som vinner i slutändan (för min del iaf).

Just brist på linminne är en av de egenskaper jag tyckte var bäst med AirCel. Men å andra sidan har ju mycket (lin)plast flutit under broarna sen dess, men bra att de verkar behållit den egenskapen. :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...