Hoppa till innehåll

Sportfiskemässan?


Ixoye

Recommended Posts

Att ställa in mässan är ett beslut som får väldigt stora konsekvenser för en ganska sårbar bransch + att boendeanläggningar, restaurang mm drabbas i samma omfattning. Jag hade ju hellre sett att rekommendationen från myndigheter gick ut på att de grupper som är sårbara tänker sig för och begränsar sitt umgänge med andra människor. De som rest i utsatta områden kan också ta ett egenansvar i större utsträckning. Det gör så klart stor skillnad om alla gör det de kan. Att stänga ner samhället får däremot förödande konsekvenser för ekonomin och jag kan inte se att konsekvenserna av det är i paritet med antalet dödsfall i Sverige? som just nu är noll tror jag?

Det förs just nu samtal mellan regeringen och folkhälsomyndigheten/smittskydd och efter det mötet så kommer det nya direktiv och sen kommer det garanterat ett officiellt uttalande från mässan om hur det blir. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago Jonas_P sa:

För mig är branschens tillstånd tämligen oväsentligt om en ser till vilket potentiellt kaos det här viruset uppenbarligen kan ställa till med. 

Ja, det är fritt att ha olika åsikter om det här och jag tror man ska ha respekt för allas tankar. Vi gör däremot olika bedömningar här. Jag är betydligt mer oroad för de ekonomiska konsekvenserna av vad för hårt dragna karantänbeslut får för samhället som helhet än vad jag är för viruset i sig. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago, Jonas said:

Ja, det är fritt att ha olika åsikter om det här och jag tror man ska ha respekt för allas tankar. Vi gör däremot olika bedömningar här. Jag är betydligt mer oroad för de ekonomiska konsekvenserna av vad för hårt dragna karantänbeslut får för samhället som helhet än vad jag är för viruset i sig. 

Såklart. 

Frågan är dock vad f-ö-r hårt dragna karantänbeslut är, och vem avgör det? 
Jag läser om hur den italienska sjukvården mår och det är ingen munter läsning... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago Jonas_P sa:

Flugor.se / Sameo likaså, men det hade ytterligare en förklaring. 

 

11 minutes ago Ixoye sa:

Jag fick nyss ett mail om att Svenska Flugor hoppar av.

Inget av de företagen har varit listade som utställare i år mig veterligen? Jag har gjort tidningen och har kontakt med de aktuella utställarna. Nedan hittar ni lista på aktuella utställare.

https://issuu.com/edgeflyfishing.com/docs/sportfiskemassan2020/20

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såg precis att det inte blir något generellt förbud mot större offentliga evenemang vilket antagligen är det mest rimliga. Utgår från att arbetsplatser, butiker och offentliga transportmedel innebär långt mycket större risker för smittspridning iaf.

Hursom, även om jag personligen inte är speciellt bekymrad över själva viruset kommer jag tyvärr ändå inte att besöka mässan i år....pga smittorisken. Motsägelsefullt kanske men vi har två små grabbar här hemma som redan är sjuka/hostiga och med förkylningsastma. Känns onödigt att riskera nåt då.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago, Sahlberg said:

Såg precis att det inte blir något generellt förbud mot större offentliga evenemang vilket antagligen är det mest rimliga.

Jag såg nyss på Expressen live att ett beslut mot större evenemang kommer senare idag.... snabba kast tydligen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago Sahlberg sa:

Hursom, även om jag personligen inte är speciellt bekymrad över själva viruset kommer jag tyvärr ändå inte att besöka mässan i år....pga smittorisken. Motsägelsefullt kanske men vi har två små grabbar här hemma som redan är sjuka/hostiga och med förkylningsastma. Känns onödigt att riskera nåt då.

Ja det är ett val man ser att många gjort på båtmässan som går just nu också. Jag tror man är ungefär 25% ner i besökarantal i år? Det är rimligt att tro att det bli ungefär lika på sportfiskemässan? Jag tycker det är ett betydligt bättre sett att hantera det här. Dvs att man får göra valet själv. Själv ser jag verkligen fram emot mässan och jag hoppas vi får köra på som det är tänkt och kan genomföra mässan så de som vill besöka får möjligheten. Sportfiskemässan är hur som helst årets största och viktigaste event om man gillar den här typen av tillställningar,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som jag tolkade Folkhälsomyndigheten under presskonferensen är kollektivtrafik långt ifrån det största riskområdet bland andra. Största risken för smitta är direktkontakt med personer som är sjuka och kommer direkt ifrån riskområden. I förlängning kan man tycka att Möten/Event bör gå under liknande som kollektivtrafik där många människor är på liten yta och därmed inte ställs in. 

Som vanligt får man på gott och ont förlita sig på folks sunda förnuft att stanna hemma om man är sjuk, oavsett vad för sjuk man må vara. 

Redigerad med dWall
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Jonas said:

 

Inget av de företagen har varit listade som utställare i år mig veterligen? Jag har gjort tidningen och har kontakt med de aktuella utställarna. Nedan hittar ni lista på aktuella utställare.

https://issuu.com/edgeflyfishing.com/docs/sportfiskemassan2020/20

Ingen aning. Det var vad Ken skrev. Beslutet kanske fattades innan och corona blev ytterligare en befästande anledning till att inte åka. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bara trist. Helt fel beslut att ställa in mässan sett ur min synvinkel. Lider med alla utställare och de som jobbar med mässan och som satsat så mycket.

Med den här logiken borde man ställa in tunnelbanor och lokaltrafik i större städer också kan man tycka? Och de flesta köpcenter med lite storlek drar väl ungefär lika mycket folk som mässan på en dag också? Jag tycker det här är ologiskt och snedvridet. Ett beslut för att lugna de som hetsar mest. 

Chansen att man kan flytta ett event i den här storleken framåt ser jag som obefintligt så nu blir det att ladda om för mars 2021.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klart det är trist men läget är allvarligt så vad är alternativet? Det finns inget facit, eftersom situationen är ny för oss, om vad som är rätt eller fel beslut att ta men skulle det spridas mer så kan det slå ut betydligt mer viktiga funktioner i vårt samhälle.

Så jag anser att beslutet är bra. Nästa steg är att stänga skolor och dagis men det slår betydligt hårdare och bör tas när det finns underlag för att göra det. 

 

Redigerad med Christian1971
  • Like 6
  • Thanks 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Känner personligen att mässan inte fyller samma funktion längre. Nätet har tagit över den funktionen till stor del. Nyheter kommer ut ändå och kör litet "Mässerbjudande" på nätet kommer nog folk handla ändå. Men mässan är ju trevlig ändå mest för träffa folk. Tror sportfiskesverige överlever utan årets mässa.

Däremot kommer det snabba på lågkonjunkturen.  Detta kommer nog få stora effekter på samhället. Själv är jag hemma och vabbar med 2 "friska" barn då en är lite snorig vilket hon nog varit hela året. Ändrade riktlinjer sen igår. Mycket som ändras dessa dagar. Slopad karensdag, inställda flyg, sats stänger ner sin verksamhet med mera. Vad kostar inte allt detta och hur kommer detta påverka samhället i stort? Vi kommer nog se ökad arbetslöshet och många företag gå i konkurs.  Men förhoppningsvis påverkar detta corona spridningen. Skulle gärna slippa den själv. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...