Jump to content
Jonas

UV-flugor havsöring

Recommended Posts

_56V0429.jpg

Skrev ihop en kortare grej med lite UV-flugorfokus till Annonsbladet som går ut i Orust-Bokenäset i veckan.

Tänkte det är intressant för oss på edge och ni får gärna fylla på med egna tips kring UV-flugor i tråden.

Här kommer texten:

Bor man på västkusten och gillar havsöringsfiske så är den 1 april att anse som en högtidsdag. Det här är starten på havsöringssäsongen och efter att fisket har fått vila i sex månader så är det äntligen läge för oss att återigen fatta våra spön och ge oss ut testa av våra favoritplatser. I år har vi haft en ovanligt mild vinter och det är varmare i vattnet än vanligt. Borstmaskleken är redan förbi och eftersom öringen äter redan vid fyra plusgrader så kan vi vara rätt säkra på att det har kunnat äta upp sig i stort sett hela vintern. Min känsla är att vi kan räkna med ovanligt välmatade och feta öringar den här premiären?

Sex månader är lång tid och den här vintern har jag funderat mer kring flugor och bindmaterial än jag brukar. Det började med att jag kollade in en film om havsöringsfiske på Fyn med Steffan Jensen och Claus Eriksen. I filmen framgår det att ultraviolett material i flugorna är en tydlig framgångsfaktor. Med hjälp av en UV-lampa kan man enkelt belysa sitt bindmaterial och se vad som är bra och vad som man kanske vill byta ut. Jag har i alla fall sett till att alla mina flugor numera har med minst en del UV-material i varje fluga. Nedan hittar ni en variant av flugorna som Steffan Jensen binder på Youtube.

• Like 5

Håller med om fluo-materialens förträfflighet, åtminstone som ett inslag på betet/flugan :) 

Om man tar en fluga som pattegrisen beror antagligen mycket av dess framgång på just dubbingen i fl Shell pink. Brenda på Rainbow Dub som också lyser upp under lampan, polar Magnus på fluorescerande fronthackel osv. 

Här är en av Claus artiklar på ämnet, tror han gör en särskiljning av uv- och fluo:

https://www.go-fishing.dk/uv-fluoserende-farver-og-kystoerreder/

Och såklart hoppas vi på många och extra välmatade öringar 1 april 👍 

• Like 1
  • Thanks 1

Fluo gillar även av öringarna här på ostkusten. Flugan som visas i länken nedan har varit särskilt framgångsrik. Kallar den Gnagarn efter mitt lag, som även fått färgsätta flugan. Ser att många kör orangea ögon, inte haft framgång med dessa än, annat än på abborre. Nu när Englandsresan verkar grusas får man väl kalibrera om bindstädet från torrisar till kustflugor..

http://teamconkeso.blogspot.com/search?updated-max=2016-09-18T13:54:00-07:00&max-results=7&start=7&by-date=false

• Like 1