Jump to content
ChrisBo

905 Spön Vision XO vs Hardy Zephrus UL

Recommended Posts

Hej!

Jag är ny här och har en fråga då sportfiskemässan blev inställd (tråkigt men förståeligt), så kan jag ju inte testa dessa fina spön som jag har kollat in. Jag har en Ross Reels Colorado Lt 4/5 rulle som jag vill ha ett fint spö till. Har kollat på VIsion XO 9' #5 och Hardy Zephrus vanliga Freshwater och Ultra Lite 9' #5.

Tanken är att jag ska köpa en Rio inTouch Gold lina till rullen och bedriva både fiske i strömmande vatten och i sjö. Det får gärna vara lite allround men mest vikt kommer att ligga på att köra torrflugefiske.😁

Jag skulle bara vilja veta vad ni som har testat dessa spön tycker och vad skulle ni rekommendera?

/Christer

Av dem du nämner har jag bara testat Vision XO, som jag har själv i den linklassen. Ett mycket trevligt allroundspö som går åt midfasthållet. Det finns en variant som heter Vision XO medium som är långsammare. Till sommaren ska Vision komma med en ny XO-variant, om den inte redan kommit. Jag har hört mycket bra om både Hardy Zephrus och Hardy Zephrus UL i den linklassen. UL är långsammare än den vanliga varianten. Medan det vanliga ska vara mer av ett allroundspö.

Läs den här tråden:

Tack så mycket för svaren! Får gå och känna på dom i affären och jämföra vilket som jag tycker ”känns” rätt. Hade alltid varit trevligt att testkasta dom innan, men nu är det som det är. Tack för tråden och videon Jonas! 

Känns som att det kan luta åt ett Vision XO. Men vi får se vad det slutar med. Beslutsångest om något. :D

Jag rekommenderar dig att köpa en vanlig Rio Gold istället för "InTouch"  modellen, jag och många med mig har haft väldiga minnes problem med dom där linorna.

39 minutes ago Ixoye sa:

Jag rekommenderar dig att köpa en vanlig Rio Gold istället för "InTouch"  modellen, jag och många med mig har haft väldiga minnes problem med dom där linorna.

Tack för infon! Då blir det en vanlig Rio Gold i såna fall. Jag har en Cortland Trout Boss WF5 flyt, men tyckte personligen att den kändes lite lätt till mitt Vision Onki #5 spö. Får inte den där tyngden i linan som jag gillar. Verkar vara en riktigt bra lina dock, men det är ingen allround lina känns det som. När jag kastat vid sjöar efter regnbåge så är den svår att kasta i vind och att få ut längre. Är ingen kastkanon men med Vision Vibe 85/100 kommer jag markant längre vid sjöar.

15 hours ago oggeu sa:

ingen som har provat XO graphene?

Jag provade 9'3'' #6 på Antispinnmässan i Jönköping i december. Ruggigt fint och lätt spö. Har beställt ett kit som jag tänker ha till havsöring men jag tror inte Vision/Fly Dressing skulle få in spöna förens i början av maj? Jag kommer göra en testtråd om spöt så snart jag hunnit kasta in mig på det.

Efter att ha provat båda spöna och stått och kastat på gräsmatta i en timma nästan så kan jag säga som så att Hardy Zephrus UL 9' #5 var det som tilltalade mig mest. Anledningen var att jag gillade hur spöt laddade igenom hela klingan mera och kändes lite mjukare och mediumsnabbt än VIsion XO 905 spöt. Vision XO spöt kände jag att det fanns mera kraft i klingan att kasta långt med, och kanske mer kontroll. Men Zephrus UL passade mig mer, känns som ett roligare spö att få fisk på. Men det är ju en individuell fråga såklart. :)

Nu är det bara ut och fiska!

• Like 3