Hoppa till innehåll

Fixa Fjällturen - fulväderfiske ger nya möjligheter


Jonas

Recommended Posts

Jag hade ju med en kortare fjällartikel i årets mässtidning för Sportfiskemässan som nu tyvärr inte delas ut på mässan. 8000 tryckta ex som tyvärr får återgå till pappersmassa... Känns onödigt att inte sprida den alls så här kommer den.

Digital blädder finns här: https://issuu.com/edgeflyfishing.com/docs/sportfiskemassan2020/8

_Z3B2173.jpg

Fixa fjällturen
- fulväderfiske ger nya möjligheter

Text: Jonas Nordigårds
Foto: Jonas Nordigårds & Didrik Nordigårds

Sommarens fiskeupplevelser kryper allt närmre och om några månader ska vinterns planering ta form i ännu ett oförglömligt fjälläventyr. För oss som känner de vindpinade viddernas oemotståndliga dragning är fjällturen med fiskevännerna ofta den höjdpunkt på året som lockar allra mest.

Det är något visst med att bestämma sig för ett område och spendera otaliga timmar med att gå igenom fjällkartor för att hitta en lämplig plats för basläger. Att sen minutiöst söka av närliggande vatten med Google Earth och hitta de mest intressanta djuphålorna och grynnorna är nästan ett äventyr i sig. Ytterligare en dimension i planeringen är att försöka finna andra som besökt området och hoppas på att lyckas lirka fram några tips som endast de som upplevt fiskeplatsen kan delge. Till slut är man redo och planen som tagit form är, som alltid, nästan för bra för att vara sann.

Fiskemöjligheterna i den svenska fjällvärlden känns nästan oändligt stora och även om jag själv har fokuserat på Kirunafjällen längst upp i norr i 20 års tid så har jag bara skrapat på ytan av områdets potential. Det finns så oändligt många fina fiskeplatser och trots att mycket är omskrivet så finns det fortfarande mängder av nya platser att upptäcka. Flyger man helikopter ut och har några alternativa för basläger klara så är möjligheterna till att få ha sina fiskeplatser för sig själv stora.

_Z3B2233-2.jpg

Harren är en tacksam art som nästan alltid är på hugget och vill man ha lite mer utmaning så är rödingen den art som jag håller högst. Att fiska efter försiktigt vakande rödingar med torrfluga när vinden lagt sig och insekterna börjar visa sig på ytan är en upplevelse som blir som en drog när man fått uppleva det. Man vill uppleva det igen och igen och igen… Tyvärr är vädret ofta nyckfullt uppe på fjällen och sista två åren har det bara varit sporadiska tillfällen då vinden lagt sig måttligt när varit ute. Det är då man utmanas att testa nya taktiker, för man vill ju fortfarande lura fjällens finaste troféer till hugg.

_Z3B2149.jpg

_56V5912.jpg

Ett år hade vi hård vind i flera dagar. Att fiska med torrfluga var uteslutet. Hade vi däremot varit på havsöringsfiske hade vädret ansetts ok. Vi bytte taktik och började fiska av platserna som när vi fiskar havsöring. Vi körde lite olika streamervarianter och lade kasten med fem meters mellanrum i den klara fjällsjön. Det tog inte lång stund innan vi hade de första kontakterna. Att beta av långa landremsor på havsöringsvis visade sig fungera lika bra på rödingen som det gör efter havsöring i havet. Vädret var inte längre ett hinder och vi började leverera fina fångster även i riktigt dåligt väder. Det samma gäller öringfiske och det är heller ingen slump att många anser att hårt väder är det bästa för stor öring. Vinden skapar rörelse i vattnet och den större fisken älskar att jaga i skydd av strömmarna som virvlar runt under ytan.

Att planera sin egen fjälltur kan kännas svårt om man saknar erfarenhet. På mässgolvet hittar ni flera guideföretag, fiskeområden samt helikopterföretaget Kallaxflyg som är plats och kan hjälpa er som vill flyga ut själva med att få till en upplevelse på bästa vis.

signatur_jonas_blue.png

_56V5206.jpg

kallaxflyg_203x130_2020.jpg

Bidra gärna med lite egna åsikter och tips kring fiske i dåligt väder :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Parmachene Belle - vilken klassiker!

Första flugan att gå ner i rödingasken då jag -88 gjorde min första tur till Nordkalotten.
Flugan visade sig ha magisk förmåga att locka rödingarna till hugg.
Har aldrig förstått varför även om det funnits olika teorier (tex att flugan påminner om de vita fenkanterna osv.)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, HALster said:

Parmachene Belle - vilken klassiker!

Första flugan att gå ner i rödingasken då jag -88 gjorde min första tur till Nordkalotten.
Flugan visade sig ha magisk förmåga att locka rödingarna till hugg.
Har aldrig förstått varför även om det funnits olika teorier (tex att flugan påminner om de vita fenkanterna osv.)

Helt enkelt en måstefluga i rödingasken ? Var uppe på en fjällsjö. Det vakade, testade de mesta. Rotade upp en parmachene belle ur asken . La ut eländet. Den flöt. Såg när rödingen vände och plockade flugan. Helt fantastiskt ?

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...