Hoppa till innehåll

Erat bästa tips på glasögon


Lodjur

Recommended Posts

Åhoj!

Jag tycker att rätt glasögon vid fisket är en väldigt viktig del, och tänkte införskaffa mig nya polariserade glasögon då mina f.d blev.... kasserade :ph34r:
Innan jag köper några tänker jag dock att det finns nog i alla fall någon här på forumet som testat ett par polariserade glajjor och fått en så när livsförändande upplevelse, typ som när man testar polariserat första gången - fast nästa steg!

Därför tänkte jag fråga er alla här :D
Vilka glasögon använder du? Varför just dem? Vilka är de bästa du någonsin testat?

Ös på! Jag har aldrig fördjupat mig något vidare i just glasögon och skulle vilja veta vad det bästa och så väl mest prisvärda marknaden har att erbjuda är ^_^

Redigerad med Lodjur
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här kommer ett gäng favoriter:

Costa del mar - Det är dem jag använder absolut mest. Reefton är favoriten just nu men har nog 5-6 par och beställde precis två par till... gillade glas i början men har landat i att det är bättre med plast då de sitter så mycket bättre. Det är tungt med glas och plastvarianten är nästan lika repsäker och extremt skarp i linsen i nya varianterna.

Maui Jim - ruggigt fina. fantastisk skärpa. har HT-lins i graderad version vilken är helt suverän.

Ray Ban P - jättebra, vill man ha en allroundbåge så har de wayfarermodeller som är kanonfina. I år kom de även med en graderad Ray Ban P lins. ska få mig ett par såna om jag hittar en båge jag trivs med.

Loop X10 - väldigt bra lins i dem. har ett par med grönt och och ett par med blått spegelglas. inte riktigt lika reptåliga som costa del mar men helt ok. 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Jonas said:

Här kommer ett gäng favoriter:

Costa del mar - Det är dem jag använder absolut mest. Reefton är favoriten just nu men har nog 5-6 par och beställde precis två par till... gillade glas i början men har landat i att det är bättre med plast då de sitter så mycket bättre. Det är tungt med glas och plastvarianten är nästan lika repsäker och extremt skarp i linsen i nya varianterna.

Maui Jim - ruggigt fina. fantastisk skärpa. har HT-lins i graderad version vilken är helt suverän.

Ray Ban P - jättebra, vill man ha en allroundbåge så har de wayfarermodeller som är kanonfina. I år kom de även med en graderad Ray Ban P lins. ska få mig ett par såna om jag hittar en båge jag trivs med.

Loop X10 - väldigt bra lins i dem. har ett par med grönt och och ett par med blått spegelglas. inte riktigt lika reptåliga som costa del mar men helt ok. 

Graderad lins känner jag inte till vad är det?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Morgan said:

Då jag har glasögon till vardags och behöver dom i mina styrkor så köper jag mina polariserande slipade på favoptik, å dom funkar bra. Typ 1300 kr.

Samma här, glasögon till vardags. Ska testa Favoptik nästa gång.
Låter klart vettigt prismässigt!? Var inne och kika lite på deras sida. Smidigt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har funderat lite på att skaffa någon "sportig" (även kallad snabb) modell som gör att det blir svårt att få in speglande ljus när solen ligger bakifrån vilket jag tänkt en del på med tidigare modeller, har alltid fått dra upp luvan eller annat för att blockeras solen då.

Tänk typ Oakley Radar. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gillar man en lätt känsla är Maui Jim’s tunna bågar svårslagna. Har två par (olika färg på glasen) som jag är mycketnöjd med.
 

Sen ett hedersomnämnande till ljusgula glas generellt. Jag fiskar ofta ganska mulna dagar, gryning och skymning. Då är det inte dumt med dessa. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Glaskvalitén, med brytningsindex och liknande, har enormt stor betydelse när man köper optiskt korrigerande glasögon. Jag bytte glasögon för en tid sedan (använder progressiva) och aldrig tidigare haft så bra syn som jag har idag. Detta faktum gör att jag tror att det kan vara stor skillnad även på icke korrigerande glas såsom i många solglasögon. Om man har tur får man vad man betalar för. (Ett par progressiva polariserande glasögon medföljde på köpet. De är bra, men det är inte samma 'bett' i dem som i de andra). Jag hade photochromatiska glasögon när tekniken var ny. De var bra när man gick från mörkare till ljusare förhållanden men tog lång tid på sig från andra hållet. Det kanske är bättre idag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago Ferex sa:

Costa är dyrt men oslagbart i mitt tycke. Har enbart kört på dem senaste 2 åren, man vet att ett par solglasögon är bra när man överhuvudtaget inte tänker på dem under hela fisketuren ???

Precis! en gång förra sommaren så hann jag vända ut och in på hela båten letandes efter mina Reefton... tills jag inser att jag redan har dem på mig??

  • Haha 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har beställt hem ett par Oakley Radar EV Path Polarized

Något på den dyrare sidan (dock 30% rabatt just nu) än vad jag tänkt mig men blir fet-retur om de inte levererar på alla tänkbara punkter. Återstår att se hur de är...

main_oo9208-5538_radar-ev-path_matte-black-prizm-deep-h2o-polarized_001_131951_png_zoom.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sportigt värre @Lodjur? Blir säkert grymma. Du får återkomma med en recension. Allt du behöver nu är en matchande vattenskoter med spöhållare så du snabbt kan förflytta dig mellan fiskeplatserna https://se.sea-doo.com/vattenskoter/touring.html

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, Jonas said:

Sportigt värre @Lodjur? Blir säkert grymma. Du får återkomma med en recension. Allt du behöver nu är en matchande vattenskoter med spöhållare så du snabbt kan förflytta dig mellan fiskeplatserna https://se.sea-doo.com/vattenskoter/touring.html

 

Hahaha det är en snäppet större investering än solglasögon, men någonstans ska man väl börja!

Förhoppningen är att ljus inte kan läcka in även när solen ligger lågt och bakom ryggen. Ska återkomma med en recension i denna tråd ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det någonting jag missat så är det glasögon. Har kört ett par säsonger med  billiga, men i dag köpte jag Costa och tror jag kommer bli väldigt nöjd. Det kändes inte fel någonstans att punga ut med de pengarna.  Snarare livsnödvändigt. De sitter som smäck och jag får örnsyn. Helt övertygad om att jag kommer klappa mig själv på axeln många gånger i sommar. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Satte glasögonen lite på prov idag när jag gick en tur runt en klubb-å som håller regnbåge och någon enstaka öring. Dock grumligt i vattnet men det var inte glasögonens fel...

Precis som jag hade hoppats så släpptes väldigt lite ljus in ovanifrån och från sidorna. Denna modell (Oakley Radar EV Path) är lite höjd i mitten mot pannan för att vidga synfältet (jämfört med andra "snabba" brillor) och gör därför också att det blir mycket tätare vad gäller ljusläckage.

Polariseringen var bra, inget annorlunda jämfört med andra glasögon i denna prisklass. 

De sitter väldigt bekvämt med mjuka gummifästen mot näsan och en båge som är formad så att den inte klämmer alls mot tinningarna utan ligger an ovanför öronen. Du skulle nog kunna trilla ner för ett berg utan att glasögonen rör sig från sin plats, och den låga vikten ihop med passformen gör att det inte tar lång tid att glömma av att du har dem på dig.

Oakley har till dessa glasögon något de kalla "Prizm technology" vilket bidrar till bättre kontraster och mer vibanta färger och världen är faktiskt lite blek när man tagit av sig glasögonen efter att ögonen verkligen fått vänja sig med att ha dem på.

I övrigt är linsen okrossbar, reptålig, 100% optiskt korrigerad och blockerar alla former av UV-ljus.
Ett annat plus är att linsen går att byta ut till vilket annan lins som helst i Path-serien (som säljs separat), så skulle du t.ex råka förstöra linsen så blir det ganska mycket billigare att skaffa en ny, och det finns stora valmöjligheter.

91002956_2612795829009230_1510107241393422336_n.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker de e lite meeesig stil me solbriller till flugfiske... 

Letade lite o bestämde mig o beställa dessa....mer extrem hardcore o hade gärna sett typ glacier mountaineering brillor me in-byggd vind o tempmätare i linsen..  ?

 

https://www.willyssportfiske.se/p/rea/lenz-optics-spotter-dark-blue-copper-mirror-lens.html

Redigerad med Line-speed
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago Line-speed sa:

Tycker de e lite meeesig stil me solbriller till flugfiske... 

Letade lite o bestämde mig o beställa dessa....mer extrem hardcore o hade gärna sett typ glacier mountaineering brillor me in-byggd vind o tempmätare i linsen..  ?

 

https://www.willyssportfiske.se/p/rea/lenz-optics-spotter-dark-blue-copper-mirror-lens.html

Ja... de där såg helt ok ut. Lite Mount Everest expedition över dem som skvallrar om att man tar sitt fiskeintresse på allvar...

Löp å köp?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...