Hoppa till innehåll

Erat bästa tips på glasögon


Lodjur

Recommended Posts

12 hours ago, Jonas said:

Ja... de där såg helt ok ut. Lite Mount Everest expedition över dem som skvallrar om att man tar sitt fiskeintresse på allvar...

Löp å köp?

Klart fisket alltid tas på allvar....oavsett om jag fiskar med kapad klump o skjutlina eller när de kommer till WF linor så e de endast cortland som gäller... 

Spön finns de mer o välja på som funkar ändå riktigt bra att fiska med.. 

Fick nyligen hem ett Eikre spö som va ändå riktigt bra för dom pengarna mer recoil ringar o hyfsat bra rullfäste.. 

Finns godbitar att hitta... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago, Ismo said:

Minnes när jag & Jonas Seger stod vi Anttis-bron ..å kollade Lax!..jag hade dyrköpta Loop brillor..han hade tror jag..köpt billigt fr. en Mack.

Mina kostade runt 1000-lappen..hans runt 250 pix..vi kikade uppströms bron på norra sidan..det var märkligt ljus minns jag..rosa-rostigt blänk.

Han såg Lax/en..själv såg jag inte ett skit!:lol:

 

..lånade hans brillor...Ofan! LAX!..

Jonas asgarvade över mitt dyra köp...:(

Har även jag haft ett par billiga brillor för några hundra som funkade sjukt bra att se igenom o har därefter haft både dubbelt o tredubbelt så dyra brillor som ej funka så bra.. 

Av nå anledning så är de dyrt me brillor när jag kastar bort dom hela tiden.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago, stingerlaxen said:

Båda e absolut lika bra som den andra o alla andra.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Line-speed sa:

Hur tror du biltema brillorna kan va i jämförelse?    Är de nå skillnad tro? 

Vet inte hur Biltemas ser ut men det är klart det blir skillnad om man jämför en billig produkt med fokus på volymsälj och bra marginaler med en dyr där man inte sparat på några komponenter utan bygger med målsättningen att göra världens bästa solglasögon. Jag handlar förövrigt rätt ofta på biltema men just polaroidglasögon, som jag anser är den kanske viktigaste prylen efter fiskespöt, är jag extrem kräsen kring. 

Rent generellt tycker jag däremot att dagens billiga brillor håller en rätt ok kvalitet. sen är väl min definition på billiga brillor typ 500-1000kr.  Costa, Maui Jim med flera ligger ju på 2000-3000kr 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Line-speed sa:

Hur tror du biltema brillorna kan va i jämförelse?    Är de nå skillnad tro? 

Vore faktiskt rätt kul att testa... jag kanske återkommer med en vs.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago, Jonas said:

Vet inte hur Biltemas ser ut men det är klart det blir skillnad om man jämför en billig produkt med fokus på volymsälj och bra marginaler med en dyr där man inte sparat på några komponenter utan bygger med målsättningen att göra världens bästa solglasögon. Jag handlar förövrigt rätt ofta på biltema men just polaroidglasögon, som jag anser är den kanske viktigaste prylen efter fiskespöt, är jag extrem kräsen kring. 

Rent generellt tycker jag däremot att dagens billiga brillor håller en rätt ok kvalitet. sen är väl min definition på billiga brillor typ 500-1000kr.  Costa, Maui Jim med flera ligger ju på 2000-3000kr 

 

De där e ju rent trams o höjden av prylhysteri

Lite nyfiken nu!!  Asså.... Utom polaroideffekten,vad är de för brister i kvaliten annars att de är värt extra 2000kr?  

Ljusinsläpp eller den skyddande effekten mot krokar är ju den samma på brillor som kostar 100kr jämfört med 5000kr brillor 

  • Confused 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 minutes ago Line-speed sa:

 

De där e ju rent trams o höjden av prylhysteri

Lite nyfiken nu!!  Asså.... Utom polaroideffekten,vad är de för brister i kvaliten annars att de är värt extra 2000kr?  

Ljusinsläpp eller den skyddande effekten mot krokar är ju den samma på brillor som kostar 100kr jämfört med 5000kr brillor 

Ljusinsläpp ser inte jag som ett problem.

Jag tycker det brutalt stor skillnad i skärpan mellan billigare glasögon och de bästa på marknaden. Jag ser perfekt och stör mig på minsta repa eller fettfläck på glaset. Ett annat vanligt fel i billigare glasögon är att polariseringen är ojämn. Det är ett jobbigt fel. 
Bra brillor har också en extremt härlig kontrastförbättring som inte billigare kan mäta sig med. 
Ser man inte de här skillnaderna utan tvekan så spelar det så klart ingen roll men för mig är det viktigt och jag märker direkt om ett par glasögon inte håller förväntad kvalitet.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago, Jonas said:

Ljusinsläpp ser inte jag som ett problem.

Jag tycker det brutalt stor skillnad i skärpan mellan billigare glasögon och de bästa på marknaden. Jag ser perfekt och stör mig på minsta repa eller fettfläck på glaset. Ett annat vanligt fel i billigare glasögon är att polariseringen är ojämn. Det är ett jobbigt fel. 
Bra brillor har också en extremt härlig kontrastförbättring som inte billigare kan mäta sig med. 
Ser man inte de här skillnaderna utan tvekan så spelar det så klart ingen roll men för mig är det viktigt och jag märker direkt om ett par glasögon inte håller förväntad kvalitet.

Allt är väl relativt....me lite otur så kanske den tiden är här snart att man inte kan va så kräsen ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

@Line-speed ang ljusinsläppet. Det är självklart en viktig faktor även om den inte har med glaset i sig att göra. 

Tar en jämförelse på Costa.

Aransas - wayfarermodell. Coola brillor som passar utmärkt att sitta å glassa med på en uteservering. Kanonlins i glas. Maximalt ljusinsläpp som blir direkt irriterande om man fiskar exempelvis solnedgång vänd åt fel håll... använder dem trots allt vid fiske men i vissa situationer är de inte lysande måste medges.

Reefton - riktiga fiskebrillor. Superlätta med noll ljusinsläpp. Så sköna att man kan ha dem en hel dag utan att tänka på dem. Jag har vid några tillfällen letat efter dem när jag haft dem på mig. Världens bästa brillor just nu om jag får bestämma.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Det blev ett par Costa Rincon green mirror för min del. Gillar den relativt stora o gröna linsen. Har haft dom i två veckor o testat dom vid fiske, bilkörning, vandring o uppe på Kebnekaises snötäckta topp häromdagen.
Märkbart jämn o klar lins mot andra billigare fiskeglasögon jag ägt tidigare. Älskar färgåtergivningen, dom här vill man verkligen ha på sig hela tiden?

Sitter perfekt utan att klämma eller skava på näsa, runt huvud o öron. Väljer man att ha dom uppe på huvudet så sitter dom kvar utan att glida ner på pannan trotts mitt kala huvud?

Kan inte säga annat än att jag är supernöjd med dom trotts att priset är ganska högt.. Nästa glajjor jag investerar i blir ett par Costa med gul lins för dagar med mindre ljus.

https://www.costadelmar.com/en-us/sunglasses/RIN-97963666121
 

Redigerad med stingerlaxen
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
On 3/28/2020 at 10:02 AM, Jonas said:

Fick hem ett par av mina nya Costa igår.

Broadbill heter modellen. Ruggigt sköna och fantastisk lins.

 

414182C2-46D6-407C-AE3F-F77D5435BA17.jpeg

BCB78FF3-CCE5-472A-B0CF-EEF5C503986F.jpeg

E141EA5B-5107-436B-B9E2-F2C323B1F1D9.jpeg

D2E3300B-DD10-4094-B8DB-41AAC9E614BB.jpeg

En fundering. Tänkte passa på å handla brillor nu i reatider och ser ju att du Jonas talar dig varm om Costa del mar Reefton och Broadbill. 

Hur är passformen, Jag har ganska smal skalle, och Broadbill ska vara något smalare enligt costa. hur är passformen i "reality"? Tänkte köpa Reefton men Costa anser ju den som väldig bred.

Loop X10 reas ju ut också, du nämner dessa också, passformen på dessa? hittar inget info om detta...

Brukar köpa 400 spänns brillor, men nåt ska man väl unna sig dessa tider!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago Matte sa:

En fundering. Tänkte passa på å handla brillor nu i reatider och ser ju att du Jonas talar dig varm om Costa del mar Reefton och Broadbill. 

Hur är passformen, Jag har ganska smal skalle, och Broadbill ska vara något smalare enligt costa. hur är passformen i "reality"? Tänkte köpa Reefton men Costa anser ju den som väldig bred.

Loop X10 reas ju ut också, du nämner dessa också, passformen på dessa? hittar inget info om detta...

Brukar köpa 400 spänns brillor, men nåt ska man väl unna sig dessa tider!

Återkommer om en stund. Har alla tre. Kan ta bild med de tre modellerna och skriva något kort.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då ska vi se @Matte

Jag använder alla och tycker alla tre modellerna sitter bra. Loop X10A har däremot mindre linsyta och är lite smalare i modellen. Den är mer som broadbill i bredd fast broadbill är lite högre på höjden tänker jag. Reefton täcker bäst (lite bredare linsyta) och sitter skönast på mig. Loop X10A har nog en matchande polarisering och kontrast men är inte lika represistenta vilket syns tydligt efter några säsongers användande. Jag lånar ut mina brillor till mina guidegäster så samtliga modeller är flitigt använda. Alla tre har en lins som är allround och funkar oavsett väder.

Hur som så är Reefton och Broadbill mina favoriter av de tre.

Uppifrån: Loop X10A, Costa del Mar Broadbill, Costa del Mar Reefton

Hitta ju inte mina Reefton... leta som tusan men gav upp och gick ut och satte på vinterdäcken. Då låg de bak i bilen bredvid dragkroken... hur de nu hamna där? ;D

029B319F-9B27-4FDA-85CC-E7E5C4378C76.jpeg

56B4DB9D-142C-42D0-8363-A23B79474412.jpeg

7849D9D8-9A41-4D38-ADAD-2012CBD4A19D.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















  • Inlägg

    • Bra men billig cava. Jag gillar nuförtiden nästan mera billga cavor än proseccor.
    • Lustigt. Jag kör något snarlikt sedan några år då jag har gått väldigt mycket i barfotaskor de senaste 5 åren och inte fixar något annat än helt platta/horisontella sulor - varvid de flesta vadarskor går fetbort (de är dessutom imho som regel alldeles för trånga i tåboxen) då de 'slopar' framåt som nästan alla skor. Jag löste det dock på ett annat sätt - bär ett par gamla Imago midjevadare som är kraftiga, och samtidigt väldigt sköba och har en väldigt välbyggd socka, men dessvärre numer läcker ganska betänkligt. Under dessa bär jag ett par tunna billiga Vision-vadare (jag köpte två par och har för mig att jag betalade 1500:-/par för tre år sedan). Två lager neopren om foten. Sen bär jag en Simms neoprensocka innerst om det är kallt på riktigt. Skulle jag mot förmodan behöva en hårdare sula drar jag helt sonika över ett par reef walkers från Vans (alltså ett par vanliga skate-vans fast helt i gummi gjorda för surfare). Jag använder numer alltså inte vadarskor alls när när jag fiskar mitt hemmarev - och satan vilken skillnad det gör hur mycket man kan känna botten med fötterna (en klar uppsida om man fiskar i mörker...). Lite oortodoxt kan tyckas men efter 12 år med stenhård yoga blir kroppen och balanssinnet lite lustigt - och jag har dessutom ullallergi så jag kan inte bära något annat än bomull innerst, så såväl ullsockor som ylleunderställ. Så - det blir barfota i vadarna (eller då en neoprensocka). Så, jag tror ni är något på spåren. Ett annat ställe att leta efter intressanta neoprenskor är såklart surfbutiker - Ett par 5 eller 7 mm booties från O'Neill borde funka ypperligt om man vill ha en mjuk sula. Vill minnas att jag använde 5mm när jag fortfarande surfade i Sverige. -- Hade dock inte valt detta sätt att handskas med vadare om jag fiskade uppe i Hårkan...
    • Juuu, det skall bli en tung försäsong. Vattenmängder är av helvete. Bäst att forspaddla tills juli. Men, om man vill få tunga öringar, så måste man använda tunga uv-limlarvor. 3,5-4-mm kula och bly på skaften. 
    • Söker en rulle för laxfisket, ska passa till 15-16 fotare. Helst danielsson.
    • Jag kan bara hålla med. Jag skaffade ett par neopren skor för flytringsfisket med stora dykar fenor (vadarskorna passar inte) och köpte ett par från Ursuit för många år sedan, de fungerar kanon! Även i kallt vatten precis efter islossningen så håller jag fötterna varma och fryser inte.  De är så pass sköna att jag valt att gå x antal kilometer i dessa till fjälls till nästa vatten. Visst, de är inte lika stabila som snörade vadarskor med stabilt skaft men riktigt behagliga på! Absolut inget att vandra i men någon km mellan sträckorna går fint. Jag har alltid med vadarskorna men senaste säsongerna har dom faktiskt blivit oanvända.  Sen är dom mycket smidig av och på, vilket är skönt för en annan med diverse ryggproblem.  Dessa har jag köpt. 
    • Har alltid gillat SA, men aldrig fiskat deras linor på kusten. Där har jag fiskat, GL, Loop samt Vision Kust. Fiskade SA volantis igår, så nu måste jag tydligen byta ut resterande kust-linor. Vilken lina, spikrak, sån otroligt fin coating.  
    • Köpes i bra skick. Inga fantasipriser tack.
    • Har normalt storlek 46 på skor/kängor… köpte storlek 47 och det passar utmärkt med tjocka strumpor och neopren sockan på vadarna. Breda i storlek så det är inget som klämmer etc som jag tidigare upplevt och störts av med mina vanliga vadarskor. 
  • Ämnen

  • Bilder

×
×
  • Skapa ny...