Hoppa till innehåll

Vilken Danielsson rulle


Recommended Posts

Jag kör 4Seven på min klass 4 11fot Sage Trout spey HD och det funkar perfekt ?? Man kan dock gå upp en storlek om man gillar att ha balanspunkten längre ner i korken ?

Skulle säga att spöt är mellan klass 6 och 7 och inte en renodlad 7. Det där med att gå upp 3 klasser är lite från spö till spö ?
 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

28 minutes ago, Ferex said:

Jag kör 4Seven på min klass 4 11fot Sage Trout spey HD och det funkar perfekt ?? Man kan dock gå upp en storlek om man gillar att ha balanspunkten längre ner i korken ?

Skulle säga att spöt är mellan klass 6 och 7 och inte en renodlad 7. Det där med att gå upp 3 klasser är lite från spö till spö ?
 

 

Okey :)

Hur stor fisk har du fixat att dra på din? Jag har tänkt använda det som streamerspö på stor vandringsöring främst i Ammarnäs och de kan bli ett par kilo stora. 

Har köpt en opst klump i smooth variant på 275 grains plus spetsar. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

36 minutes ago, Denho486 said:

Okey :)

Hur stor fisk har du fixat att dra på din? Jag har tänkt använda det som streamerspö på stor vandringsöring främst i Ammarnäs och de kan bli ett par kilo stora. 

Har köpt en opst klump i smooth variant på 275 grains plus spetsar. 

 

Är precis det fisket spöt är till för ?? Min största låg på ca 5kg på det spöt.

Det gick bra att drilla men allt över 5-6kg så skulle jag nog helst använda mitt switch spö i klass 6 ?

2-5kilosbitar skulle jag säga spöt är perfekt för.
Och förbannat kul att kasta med bara för kastandets skull ?

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Ferex said:

Är precis det fisket spöt är till för ?? Min största låg på ca 5kg på det spöt.

Det gick bra att drilla men allt över 5-6kg så skulle jag nog helst använda mitt switch spö i klass 6 ?

2-5kilosbitar skulle jag säga spöt är perfekt för.
Och förbannat kul att kasta med bara för kastandets skull ?

 

Åå så nice ? vad har du kört för lina? 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Bigsalmon said:

Varför väljer man ett så lätt spö i ett vatten där chansen på öringar på uppåt 8 kg eller mer finns?

så stor öring finns väll inte där vad jag vet? de största jag har sett är på runt 6 kilo. Men för att jag tycker att det är så klumpigt att fiska streamers med så kraftiga spön som man tar fisk på 8-9-10 kilo på. Då fiskar jag tubflugor istället och använder andra spön till det. Provade att kasta lite streamers med min 12 fotare i #7 som är ett renodlat tvåhandspö och det var inte alls roligt.

Redigerad med Denho486
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 minutes ago, Denho486 said:

så stor öring finns väll inte där vad jag vet? de största jag har sett är på runt 6 kilo. Men för att jag tycker att det är så klumpigt att fiska streamers med så kraftiga spön som man tar fisk på 8-9-10 kilo på. Då fiskar jag tubflugor istället och använder andra spön till det. Provade att kasta lite streamers med min 12 fotare i #7 som är ett renodlat tvåhandspö och det var inte alls roligt.

Jag förstår att man inte vill fiska med för kraftiga grejer, men ett switchspö #6 eller #7 är ett bättre alternativ. Tycker jag alltså.

Och redan en sexkilosfisk blir en match på vilket spö som helst. Och jag tror inte att den största fisken är tagen ännu...

Datum
Namn
Vatten
Art
Vikt
Längd
135 visas på skärmen
2019-09-04 se.gif Mikael Andreasson   Guordisbäcken   Ammarnäsöring   7.5 kg   79 cm
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago, Bigsalmon said:

Jag förstår att man inte vill fiska med för kraftiga grejer, men ett switchspö #6 eller #7 är ett bättre alternativ. Tycker jag alltså.

Och redan en sexkilosfisk blir en match på vilket spö som helst. Och jag tror inte att den största fisken är tagen ännu...

Datum
Namn
Vatten
Art
Vikt
Längd
135 visas på skärmen
2019-09-04 se.gif Mikael Andreasson   Guordisbäcken   Ammarnäsöring   7.5 kg   79 cm

Men jag tänker att ett micro spey i klass 4 motsvarar ett switch spö i klass 6 eller 7 :) ?

båda spöna fiskar med klumpar på runt 18-20 gram

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Denho486 said:

Åå så nice ? vad har du kört för lina? 

Rio versitip short i klass 4 samt deras nyare Trout spey linor både scandi och skagit, Sa spey lite linorna 300-350grains och opst 275grain. 
 

alla funkar riktigt bra men favvon är nog versitippen för allt förutom stora tunga flugor, då är det opst som gäller ??

Redigerad med Ferex
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago, Ferex said:

Rio versitip short i klass 4 samt deras nyare Trout spey linor både scandi och skagit, Sa spey lite linorna 300-350grains och opst 275grain. 
 

alla funkar riktigt bra men favvon är nog versitippen för allt förutom stora tunga flugor, då är det opst som gäller ??

Okey då blir nog en opst smooth 275 grain med 12 fots tippar superbra :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago, Denho486 said:

Okey då blir nog en opst smooth 275 grain med 12 fots tippar superbra :)

Det kommer bli riktigt bra  ?? Opst linan och 12fots tipparna är grymt roliga att kasta med, och dödliga om de används rätt!

skitfiske på dig! 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

42 minutes ago, Denho486 said:

Men jag tänker att ett micro spey i klass 4 motsvarar ett switch spö i klass 6 eller 7 :) ?

båda spöna fiskar med klumpar på runt 18-20 gram

Fast samma sak gäller för switchspön, att man måste räkna om. På mitt 11' #6 ska det vara en 425 gr/27 g klump. Ett #6 switchspö är alltid kraftigare än ett #4 microspey.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 minutes ago, Bigsalmon said:

Fast samma sak gäller för switchspön, att man måste räkna om. På mitt 11' #6 ska det vara en 425 gr/27 g klump. Ett #6 switchspö är alltid kraftigare än ett #4 microspey.

Loop cross s1 switch är då enhandsklassade :S samma sak med guideline uls hybrid

Det blir ju som samma sak där isåfall ett tvåhandsklassat switch i 6 eller 7 är ju samma som det spö i 12 fot och #7 jag har ?

 

Redigerad med Denho486
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ett TFO Deer Creek Spey 12,6 fot klass 4/5.

Till den har jag använt mig av Danielsson L5W 6-9, använder mig av Airflo skagit klump ca 6 meter, ca 20 gram och T7 Airflo tip och en Rio AFS 19 gram är den andra linan som åker på i bland.

2-3 kg är de största öringarna jag fått på de här spöt, riktigt härlig känsla när spöet böjer sig ända ner till rullfästet ?

Men nu senaste åren har det mest samlat damm, använder mig nu av ett

Sage Method 11,9 fot klass 7 och till den har jag en Danielsson F3W 7-10, superb kombo, det såldes som ett Switch men är nog mer ett kort tvåhands, skulle inte tro att nån står och dänger en hands med den

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago, puoltsa19 said:

Jag har ett TFO Deer Creek Spey 12,6 fot klass 4/5.

Till den har jag använt mig av Danielsson L5W 6-9, använder mig av Airflo skagit klump ca 6 meter, ca 20 gram och T7 Airflo tip och en Rio AFS 19 gram är den andra linan som åker på i bland.

2-3 kg är de största öringarna jag fått på de här spöt, riktigt härlig känsla när spöet böjer sig ända ner till rullfästet ?

Men nu senaste åren har det mest samlat damm, använder mig nu av ett

Sage Method 11,9 fot klass 7 och till den har jag en Danielsson F3W 7-10, superb kombo, det såldes som ett Switch men är nog mer ett kort tvåhands, skulle inte tro att nån står och dänger en hands med den

 

 

Okey jag har varit lite sugen på en sån method men det känns som att det är same same som mitt 12 fot loop spö i #7 :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago, Denho486 said:

Loop cross s1 switch är då enhandsklassade :S samma sak med guideline uls hybrid

Det blir ju som samma sak där isåfall ett tvåhandsklassat switch i 6 eller 7 är ju samma som det spö i 12 fot och #7 jag har ?

 

Man blir inte klok på klassningen, det är en djungel. En extra snårig... ?

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 minutes ago, JSC said:

Alla borde ha både klass o gram/grains på spöna. 

Fast många har det och det stämmer inte. Bara här om dagen såg jag ett Guidelinespö som var märkt "9' #6. 15-18 g."

Och vissa switchspön är märkta med enhandsklass vilket inte stämmer om du vill använda det tvåhands.

Man önskar ju att man kunde testkasta alla spön med alla linor...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago, Bigsalmon said:

Fast många har det och det stämmer inte. Bara här om dagen såg jag ett Guidelinespö som var märkt "9' #6. 15-18 g."

Och vissa switchspön är märkta med enhandsklass vilket inte stämmer om du vill använda det tvåhands.

Man önskar ju att man kunde testkasta alla spön med alla linor...

Vad jag erfarit med switchspön, vissa tillverkas åt enhands hållet, andra åt tvåhands vissa mittemellan. Ett switchspö i #5 kan ha 10gr-23gr beroende om det är tvåhands eller enhands "tillverkad" 

Exempel

GL lpxe switch 11f #6/7 17-19gram,

Hardy demon switch 11f #6/7 25-27gram

Har byggt switchspö (låtit spöbyggare bygga, modifera) enhandsspön till switch/tvåhands alltså ett nedre handtag o lite längre övre handtag för att jag velat fiska tvåhands fattning med #enhands klassning" då det ännu inte fanns switchspön som var enhands klassade. Så för mig är tvåhands användning av ett spö med möjlighet att fiske med två händer på ett tvåhands handtag spö oavsett gram/klassning på spö. Vill jag ha ett 11f tvåhands handtags spö väljer jag efter behov gram/grain på spöt. 

Har ett GL hybrid switch 10f #5 185-200grain sen har jag ett TFO eder Creek switch 11f #4 200-400grain helt galet om att #4 kan ta dubbelt så mycket i vikt än en #5 och endast 1fot som skiljer i längd så en djungel är det.

Så egentligen skulle det stå 9f 15-18gr och 9f 10-12gram på två olika spön vore det inte förbryllande men när båda har #5 så blir det konstigt. Lite som haspel/spinn när jag jobbade i fiskebutik, kund kom o sa ett 9fots haspelspö för regnbågsfiske som kastar upp till 45gr o från 15gram så visste man direkt vad man skulle leta efter.

 

 

Redigerad med JSC
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...