Hoppa till innehåll

Jag hoppas min vän har fel!


Recommended Posts

I går kväll ringde min Norske vän. Bland annat sa han att han tror att laxsäsongen för utländska fiskare kan vara i farozonen. Han menade att gränserna kan vara stängda länge till grund av Corona. Han sa även att ex fiske kan drabba norrmän då de i nuläget inte ex får åka till sin hytta om den ligger i ett annat fylke.

Hemska tanke, hoppas att han tror fel och att den här Coronan ger med sig ju längre tiden går, för Coronan sätter människor, samhälle och ekonomi i svårigheter!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

30 minutes ago, Laxarnas prins said:

I går kväll ringde min Norske vän. Bland annat sa han att han tror att laxsäsongen för utländska fiskare kan vara i farozonen. Han menade att gränserna kan vara stängda länge till grund av Corona. Han sa även att ex fiske kan drabba norrmän då de i nuläget inte ex får åka till sin hytta om den ligger i ett annat fylke.

Hemska tanke, hoppas att han tror fel och att den här Coronan ger med sig ju längre tiden går, för Coronan sätter människor, samhälle och ekonomi i svårigheter!

Jag har redan missat årets första norgefiske. Skulle åkt idag på havsfiske. Mycket tråkigt.

Hoppas också att denna hysteri lugnar sig och jag har inte lagt årets kommande norgeplaner på hyllan riktigt ännu.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago, Erik F said:

Också orolig över mitt Norgefiske i år. Ska iväg andra veckan i Juni. Dessutom ska jag betala resan senast 31/3. Vet inte hur jag ska göra riktigt.

Visst är det väl Övre Saeter du ska till?
De har förlängt fristen till 14/4.

Men jag vet inte heller hur jag ska göra, jag vill veta att jag får tillbaks pengarna om jag betalar in nu men inte får komma över gränsen pga rådande omständigheter.
just nu känns det som en för dyr "lott" att köpa :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi har kontrakt och det kan ju innebära att vi måste betala om vi vill ha vallet nästa år. Men vår bonde är nog inte omöjlig att resonera med, tvärtom.

Vi hoppas Corona ger med sig och att det lättas på gränsstängningen annars kan nog många som hyr ut/ som hyr vall bli oeniga. Och om man inte pröjsar i är kan man snabbt vara av med sin lott nästa år.....

Redigerad med Laxarnas prins
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago, Henka said:

Visst är det väl Övre Saeter du ska till?
De har förlängt fristen till 14/4.

Men jag vet inte heller hur jag ska göra, jag vill veta att jag får tillbaks pengarna om jag betalar in nu men inte får komma över gränsen pga rådande omständigheter.
just nu känns det som en för dyr "lott" att köpa :(

Precis. Såg precis mailet nu från Övre Saeter. Högst oklart hur det blir med eventuell återbetalning. Stod ju ingenting om det i mailet. Men nu har man iaf lite tid på sig att avvakta utvecklingen. 

 

Redigerad med Erik F
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Laxarnas prins said:

Nå, hur spekulerar ni?

 

Jag hoppas verkligen Norge öppnar upp gränserna för oss från Sverige. Jag tänker ha is i magen i alla fall. Har redan börjat tänka ut alternativa vägar in i Norge. Frågan är hur stark deras gränsbevakning är. Jag vet diverse småvägar in i Norge både från norra Bohuslän och Värmland. Dock blir det en omväg för min del på ca: 100 mil. Men jag vill verkligen komma iväg på min "vecka". Så det kanske är värt risken att smuggla in sig i landet. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Erik F said:

Jag hoppas verkligen Norge öppnar upp gränserna för oss från Sverige. Jag tänker ha is i magen i alla fall. Har redan börjat tänka ut alternativa vägar in i Norge. Frågan är hur stark deras gränsbevakning är. Jag vet diverse småvägar in i Norge både från norra Bohuslän och Värmland. Dock blir det en omväg för min del på ca: 100 mil. Men jag vill verkligen komma iväg på min "vecka". Så det kanske är värt risken att smuggla in sig i landet. 

?Det är en spännande ide men norrmän kanske inte vill ha Coronastinna svennar i sitt stolta land och då kanske de slår en signal till länsman. Och vips så är man en terrorist...?

Skämt åt sido men det är nog ingen god ide Erik?

Redigerad med Laxarnas prins
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 minutes ago, Balswinger said:

Men .... vad är problemet?

Det är väl bara att desinficera alla svenskar samtidigt med utrustningen. 

?

Jo, det blir säkert jättebra.
I de flesta älvar jag frekventerat är det väldigt mycket mer noga med avgiften än med själva desinficeringen ?

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det kan nog dra ut på tiden!,  de tycks ju även börja vilja införa dryga böter för norskar som befinner sig utanför sin hemkommun utan väldigt starka skäl. Det får nog bli västerbottenslax i år då..  o mer öringnötande hemikring.... Om det blir kommunarrest här så enbart öringnötande då..  hoho.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tid läker sår sa någon vis.

Det är ännu två månader kvar och hoppas att pandemin och (mediamasspsykosen) tonar ut.

Jag är van vid att fiska 8 veckor per sommar i Norge då jag lägger all min semester och inarbetad tid där. Det kommer att kännas så frustrerande om det inte bär av. Jag får en känsla av att svenska älvar och åar kommer att besökas frekventare om Norge är stängt. Tänk då om det åter blir en torr sommar....

Med risk för att måla fan på väggen och vara neggo så väljer jag hellre att se de hinder som kan uppkomma än att se på kommande säsong med skygglappar?

Åter,  Jag hoppas min vän har fel!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 minutes ago, Bilto said:

Finns en fördel i Norrlandsälvarna om det fortsätter... Vi kommer å ha lite finnar i älvarna. Inge ont om dom, har många vänner där. Men dom har blivit lite väl många dom senaste åren.....

Lägg till att många söderfrån som vanligtvis åker till Norge kan vilja styra upp mot Norrlandsälvarna. Kan bli trångt om saligheten? Dock tror jag inte att jag kommer att åka till Norrland men vem vet.

Redigerad med Laxarnas prins
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago, Bilto said:

Har svårt å tro att dom är fler än finnarna??

Ja helt enig.... de kommer bli en duktig fredningsperiod utan finnar här uppe i Nordnorge...   Dom bor ju princip i vattnet dom där finnarna o tar tyvärr upp allt som fastnat på kroken.. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Norge bör väl ta beslutet att fortsatt hålla skolor och så vidare stängda?

Sverige ger restriktioner av mildare tag mot Corona än Norge och Tegnell tror att vi är på toppen nu. Undrar hur allt ser ut om en månad?

Media vill visst ställa Norge mot Sverige i fråga läste jag just i VG. Vad vet media om vad som är bäst???????

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago, Laxarnas prins said:

Norge bör väl ta beslutet att fortsatt hålla skolor och så vidare stängda?

Sverige ger restriktioner av mildare tag mot Corona än Norge och Tegnell tror att vi är på toppen nu. Undrar hur allt ser ut om en månad?

Media vill visst ställa Norge mot Sverige i fråga läste jag just i VG. Vad vet media om vad som är bäst???????

 

Tror dom tar nytt beslut i norge efter påsk hur de blir framöver... 

Här får vi inte knappt ens köra mellan byarna....reser man till ennan by/kommun o återvänder så måste man automatiskt sitta 2v i karantän.. 

Redigerad med Line-speed
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

48 minutes ago, Laxarnas prins said:

Norge bör väl ta beslutet att fortsatt hålla skolor och så vidare stängda?

Sverige ger restriktioner av mildare tag mot Corona än Norge och Tegnell tror att vi är på toppen nu. Undrar hur allt ser ut om en månad?

Media vill visst ställa Norge mot Sverige i fråga läste jag just i VG. Vad vet media om vad som är bäst???????

 

Nej, Tegnell tror inte att vi är på toppen nu. Han hoppas på att vi inte får en snabbt accelererande ökning. I bästa fall. 

  • Like 1
  • Confused 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 hours ago, Bilto said:

Finns en fördel i Norrlandsälvarna om det fortsätter... Vi kommer å ha lite finnar i älvarna. Inge ont om dom, har många vänner där. Men dom har blivit lite väl många dom senaste åren.....

Haha, kul inlägg! Ni ondgör er över att vi svenskar inte får åka till Norge och fiska i deras älvar.

Just nu sitter det en norrman och skriver ett exakt likadant inlägg som ditt. Enda skillnaden är att han skriver "laxälvarna" och byter ut "finnar" mot "svenskar"...

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Bigsalmon said:

Haha, kul inlägg! Ni ondgör er över att vi svenskar inte får åka till Norge och fiska i deras älvar.

Just nu sitter det en norrman och skriver ett exakt likadant inlägg som ditt. Enda skillnaden är att han skriver "laxälvarna" och byter ut "finnar" mot "svenskar"...

Grejen är att jag har solida rötter från finska sidan av tornedalen men bott i Sverige hela livet utom senaste tiden i norge.. ?

Redigerad med Line-speed
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...