Hoppa till innehåll

Jag hoppas min vän har fel!


Recommended Posts

  • 3 months later...

Hej darocker.

Det känns som att vi får förlita oss på de som ska ta fram vaccin. Kan man få sig en dos innan sommaren så kommer folk troligtvis in. Norge för fortfarande en journalistik och politik som bygger på att de tror att smittan kan stängas inne. Smittan blomstrar ganska friskt i Norge så det är än så länge en trixig fråga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
On 10/19/2020 at 10:29 AM, Laxarnas prins said:

Hej darocker.

Det känns som att vi får förlita oss på de som ska ta fram vaccin. Kan man få sig en dos innan sommaren så kommer folk troligtvis in. Norge för fortfarande en journalistik och politik som bygger på att de tror att smittan kan stängas inne. Smittan blomstrar ganska friskt i Norge så det är än så länge en trixig fråga.

Hej Prinsen

Sjölvfallet vil vi enbart ha våran egen smitta den är ju inte så aggressiv som svenskesjukan.  Siffrorna talar vel i sig sjölva:

Sverige 10,23mill innvånare, 168.000 smittade och 6.082 døda

Norge 5,44mill innvånare, 26.000 smittade och enbart 285 døda.

Varför skal vi släppa inn er med eran smitta utan karanten? -fick jag bestämma så bord inte karanten vara nog, isolasjon ville fungera bättre.

  • Like 1
  • Sad 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Norrbaggen.

Jag har inte nämnt något om karantän. Jag förstår inte vad du menar med  "svenskesjukan" och "eran smitta". Tycker du att detta är en tävling där Norge leder? Folk dör Norrbaggen!

Sen har många, många norrmän varit och rest världen över i sommar och varit på harryturer för att shoppa billigt över gränsen till Sverige och i Danmark!

Ni har även släppt in gästarbetare från hela Europa, även från Sverige under en lång tid utan att de behövt sitta i karantän så kom inte med något skitsnack om att detta är vår smitta, då ert land är uppenbarligen är i behov av utländsk arbetskraft. Detta var mycket lågt av dig med tanke på att många förlorat sina anhöriga, tror du att vi vill ha det så?  

Om du fortsätter så här bidrar du till att vara en av de som skapar en dålig grannlandskänsla och vem vinner på det?

Jag hoppas att Norge inte rammas så hårt som Sverige men glöm inte att det tar lång tid innan detta är över och vill det sig illa kan det gå fort hos er också, men det hoppas jag ni slipper undan då det är tragiskt det som sker!

Redigerad med Laxarnas prins
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Laxarnas prins said:

Hej Norrbaggen.

Jag har inte nämnt något om karantän. Jag förstår inte vad du menar med  "svenskesjukan" och "eran smitta". Tycker du att detta är en tävling där Norge leder? Folk dör Norrbaggen!

Sen har många, många norrmän varit och rest världen över i sommar och varit på harryturer för att shoppa billigt över gränsen till Sverige och i Danmark!

Ni har även släppt in gästarbetare från hela Europa, även från Sverige under en lång tid utan att de behövt sitta i karantän så kom inte med något skitsnack om att detta är vår smitta, då ert land är uppenbarligen är i behov av utländsk arbetskraft. Detta var mycket lågt av dig med tanke på att många förlorat sina anhöriga, tror du att vi vill ha det så?  

Om du fortsätter så här bidrar du till att vara en av de som skapar en dålig grannlandskänsla och vem vinner på det?

Jag hoppas att Norge inte rammas så hårt som Sverige men glöm inte att det tar lång tid innan detta är över och vill det sig illa kan det gå fort hos er också, men det hoppas jag ni slipper undan då det är tragiskt det som sker!

Jag är fullständigt klar över smittrisken med gästarbetare.  Jag har i dag et flertal utenländska gästarbetare att holda styr på i tillägg til många unga norrmänn på min arbetsplats.  Detta med veckopendling från Sverige och hyppiga hemresor til Polen, Litauen har vore utmanande.  Lika fullt är det minst lika stor utmaning att holda styr på unga norska arbetare, hvor helgofyllan raderar bort alla bekymmer vidrörande smitta.  Varje dag måste det påminnast om att holda avstånd, sprita ner, vaska, vaska, vaska.  På min arbetsplats har det fungerat bra, inga smittade fram til nu, men utmaningen blir större for varje dag.  Bra att dom gjeninnför karanten / isolasjon, bortvisning från gränsen.

Du får ursakta begreppet «svenskesjukan», men det är va dom kaller det här.  Sjölvfallet är det ingen konkurrans om vem som är bäst, men svenskar och svenska myndigheter har vel inte gått til spesielt hårda åtgjärder för att minska smittan.   Tallen talar i sig sjölva.

I sommar var det många svenskar som tog sig olagligt inn i Norge för att fiska, sjölvfallet ochså många norrmänn som åkte til sverige för att «harryhandla».  För mig är detta svaga själar som inte kan innrikta sig efter regler som är satt för att skydda oss från ytterligare smitta.  Beredskap och kapasitet kan snabbt överskridas på dom enskilda sjukhus om man inte har kontroll på smittan.

Skal vi få kontroll på detta så måste vi vel forsöka att dra kärran i samma riktning.  Hur skulle det gå om flera önskade att köra i motsatt körriktning på vägen bara för att dom tyckte det passade bättre?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då får jag väl upplysa dig och dina landsmän om att detta är en global pandemi från Kina och inte en "svenskesjuka".

Jag tror att de få som tog sig in till Norge och fiskade i år inte bidrog till smitta då fiske är likt karantän i sig och ofta fiskar svenskar med svenskar....

Enligt mig var inte ditt inlägg ok! Övertramp!

Åter jag hoppas att Norge klarar sig bra och glöm inte att 6082 har dött med Covid och inte av Covid och de flesta är väldigt gamla med flera underliggande sjukdomar.

  • Like 2
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

47 minutes ago, Laxarnas prins said:

Då får jag väl upplysa dig och dina landsmän om att detta är en global pandemi från Kina och inte en "svenskesjuka".

Jag tror att de få som tog sig in till Norge och fiskade i år inte bidrog till smitta då fiske är likt karantän i sig och ofta fiskar svenskar med svenskar....

Enligt mig var inte ditt inlägg ok! Övertramp!

Åter jag hoppas att Norge klarar sig bra och glöm inte att 6082 har dött med Covid och inte av Covid och de flesta är väldigt gamla med flera underliggande sjukdomar.

Covid är de minsta problemet i....de andra problemen får absolut inte spridas utanför gränsen.. 

Redigerad med Line-speed
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Citat från Norges stadsminister:

Norges statsminister ber nu invånarna om mindre coronamobbing gentemot svenskar.

– Vi får inte låta en coronaskam ödelägga det nordiska samarbetet, säger Norges statsminister Erna Solberg till Sveriges Radio Ekot.

Solberg är bekymrad över rapporter om dåligt bemötande mellan människor i Norge.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago, Laxarnas prins said:

Citat från Norges stadsminister:

Norges statsminister ber nu invånarna om mindre coronamobbing gentemot svenskar.

– Vi får inte låta en coronaskam ödelägga det nordiska samarbetet, säger Norges statsminister Erna Solberg till Sveriges Radio Ekot.

Solberg är bekymrad över rapporter om dåligt bemötande mellan människor i Norge.

Ja denna vil vara vänn med alla just för att pynta sitt ego.

Nytt skott på stolpen

Denna Anna Hallberg måste vara frâkkhetens nådgåva:  https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/All6Q5/ud-vil-ikke-gaa-inn-for-saerordning-for-kriserammede-stromstad?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Som sagt så hoppas jag på att bli vaccinerad innan sommaren och att det ger ett slags fripass att resa. Men vaccinleverantörer litar jag inte fullt ut på. Jag litar inte heller på de som jobbar med pandemin vad gäller FHM, regering, journalister och vaccinsamordnare. Min vän fick rätt förra året, få svenskar kom in i Norge förra året (vilket denna slinga handlar om, läs början så förstår du).

Jag undrar hur det ser ut till sommaren? Sverige misslyckas med det mesta som går att misslyckas med, i Norge och Sverige sprids en mutation. I fråga om mutation står kanske Sverige lite starkare då vi haft en långt vidare spridning av Covid än Norge. Det ser tyvärr just nu illa ut i Norge och i Sverige åker vi på smäll efter annan, just nu med dålig planering kring vaccinationer. 

Jag håller tummarna för att man får de två sprutorna innan maj vilket vaccinsamordnare i mitt län sagt.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sen tror jag inte fullt ut på att vaccin kommer att ge oss inträde i Norge även denna sommar. Pratade nyligen med en svensk kompis som fiskat på ett vall i Gaula i många år. Han fick inte komma och fiska för vallägaren 2020 även om kompisen gjort karantän innan fisket. Norrmännen som fiskade på vallet hade krävt att inga utlänningar skulle fiska där 2020 pga pandemin. Vallägaren hade även sagt att han inte skulle räkna med att få fiska denna sommar 2021 heller.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

33 minutes ago, Laxarnas prins said:

Sen tror jag inte fullt ut på att vaccin kommer att ge oss inträde i Norge även denna sommar. Pratade nyligen med en svensk kompis som fiskat på ett vall i Gaula i många år. Han fick inte komma och fiska för vallägaren 2020 även om kompisen gjort karantän innan fisket. Norrmännen som fiskade på vallet hade krävt att inga utlänningar skulle fiska där 2020 pga pandemin. Vallägaren hade även sagt att han inte skulle räkna med att få fiska denna sommar 2021 heller.....

Nä, det är inte precis så man känner sig jättesäker på att det blir nån premiär iaf ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tilläggas ska att min kompis betalt 18000 nok för två veckors fiske 2020 som han inte fick tillbaka. Och som grädde på moset måste han betala 18000 till för att få sin plats i 2021 annars går den till någon annan....

Han överväger tungsint att lämna sin plats, vilket jag kan förstå.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago, Laxarnas prins said:

Tilläggas ska att min kompis betalt 18000 nok för två veckors fiske 2020 som han inte fick tillbaka. Och som grädde på moset måste han betala 18000 till för att få sin plats i 2021 annars går den till någon annan....

Han överväger tungsint att lämna sin plats, vilket jag kan förstå.

 

Surt, vid såna här tillfällen är det tydligen bra att köra vita affärer, jag slapp betala för båda mina uteblivna fisken förra året.
För att man inte får komma in i landet är ju en glasklar force majeure.

Speciellt förra året då han inte fick trots karantän är det ju rent förfärligt att han ändå behövde betala.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

31 minutes ago, Laxarnas prins said:

Han försökte få vallägaren att gå halva vägen men fick till svar att denne hade utgifter. Kompisen vill ju fiska där men känner att glädjen försvinner.

Om han nu lät andra fiska på din kompis plats så lär han ju även haft andra intäkter.
Ett fult och oärligt sätt att sälja sitt fiske två gånger... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 hours ago, Laxarnas prins said:

Som sagt så hoppas jag på att bli vaccinerad innan sommaren och att det ger ett slags fripass att resa. Men vaccinleverantörer litar jag inte fullt ut på. Jag litar inte heller på de som jobbar med pandemin vad gäller FHM, regering, journalister och vaccinsamordnare. Min vän fick rätt förra året, få svenskar kom in i Norge förra året (vilket denna slinga handlar om, läs början så förstår du).

Jag undrar hur det ser ut till sommaren? Sverige misslyckas med det mesta som går att misslyckas med, i Norge och Sverige sprids en mutation. I fråga om mutation står kanske Sverige lite starkare då vi haft en långt vidare spridning av Covid än Norge. Det ser tyvärr just nu illa ut i Norge och i Sverige åker vi på smäll efter annan, just nu med dålig planering kring vaccinationer. 

Jag håller tummarna för att man får de två sprutorna innan maj vilket vaccinsamordnare i mitt län sagt.....

Fas 4: övriga vuxna som inte tillhör en riskgrupp.

Den biten bekymrar mig lite. Jag tycker det är lite brett mht att ålder är en riskfaktor för folk även under 70. Dessutom att det blir väldigt många i denna fasen. Fruktar att det kan bli ngn slags rusning till vaccineringen. 18-åringar som är trötta på covid o vill till Ibiza å parta eller vad som helst... Jag hade föredragit en indelning typ fas 4: övr i ålder 60-69, fas 5 ålder 50-59, etc... hoppas jag har fel, självklart. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2021-01-28 at 14:45 Laxarnas prins sa:

Det är inte orimligt att någon norsk fiskare köpte hans plats förra året. Den säsongen var enligt många unik fångstmässigt.

Jag tycker att det var rent av ohyfsat då kompisen fiskat där sedan 15 år....

 

Är inte förvånad. Giriga norrmän och pengar. ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...