Jump to content
Edgeforum

Recommended Posts

Då är det snart dags för nya vadare, vilket par är era favoriter och varför? 

Har kikat på Simms nya g4 zip vadare. Berätta för mig varför jag ska välja ett par andra, eller varför jag inte ska göra det 👍🏻

Simms g4z !

då kommer dröja innan du köper nya (låg kostnad per fisketrip). Om du väljer mellan g4pro och g4z så tycker jag definitivt att g4z är värt extra pengarna, speciellt om du fiskar långa pass. Kvalitetskänslan i simms g4 är överlägsen enligt min mening. Om du inte vill betala extra så gissar jag att många säger ”vision kura”

har haft 4 par läckande vadare av olika fabrikat (Ej simms). Aldrig mer.

• Thanks 1

Jag är beredd att lägga en större slant om jag ska långt bort där vadarna inte får fallera. Tänk Kola- eller Grönland eller upp till fjälls. 

Fiskar man mest hemmaturer och kan köpa av en bra lokal handlare ser inte jag några konstigheter med att köpa billigare (som ändå sitter bra) och vid behov reklamera. Vision har väl gott renommé i mellanklassen?

Alla vadare går sönder förr eller senare. :) 

• Thanks 1

Tycker absolut du ska titta på nya G4z, lägger man så mycket pengar på vadare så tror jag man ångrar sig om man inte väljer zipfunktionen.
Nya G4 är riktigt smidiga med mjukt o följsamt tyg mot gamla G4 med fyralagers upptill och stelt femlagers tyg nedtill, provade gamla G4 ett antal gånger i affär men tyckte dom var alldeles för ’klumpiga’ så det blev aldrig några då, nu när nya modellen kom köpte jag direkt efter att jag provat dom i butik, än har jag bara ’torrgått’ i dom hemma o är så långt supernöjd. Tiden får utvisa om dom är värda sitt pris, hittills har Simms vadare inte gjort mig besviken..

• Thanks 1

Väljer lätta vadare då jag mestadels fiskar i fjällen. Simms är bra vadare men varumärket ger mig hybris. Lite som Amazon, total dominans.

• Like 1
  • Haha 1

Bra val. Är också sugen på en g4z. Simms vadare sitter utan konkurrens snyggast. Man är helt enkelt bäst klädd i dem. Sen är ju priset tyvärr löjligt högt.

mina favoriter just nu är simms midjevadare, Patagoniens midjevadare och visions gillievadare med höj och sänkbar front samt vision scout. Sen har jag precis beställt ett par nya vision med dragkedja (typ en scout med dragkedja) som såg väldigt fina ut.

• Like 1
  • Thanks 1
Posted (edited)

Ja man får vad man betalar för i de flesta fall, det verkar som att det blir ett par g4z 👍🏻 De må vara löjligt dyra, antar att det är så med alla amerikanska märken som skall importeras till den svenska marknaden.

Fiskar allt för ofta där man behöver ta sig genom buskar och tuffa miljöer, Så därför känner jag att det är lika bra att köpa ett par vadare som är slitstarka och lätta med bra andningsfunktion. Deras garanti har också alltid funkat bra för mig genom svenska återförsäljare. 

Tack för åsikterna, men det verkar som att det är mer medhåll än motvind iaf 😂👍🏻

Edited by Ferex
  • Like 1
  • 5 weeks later...
On 3/28/2020 at 6:44 AM, Jonas said:

Bra val. Är också sugen på en g4z. Simms vadare sitter utan konkurrens snyggast. Man är helt enkelt bäst klädd i dem. Sen är ju priset tyvärr löjligt högt.

mina favoriter just nu är simms midjevadare, Patagoniens midjevadare och visions gillievadare med höj och sänkbar front samt vision scout. Sen har jag precis beställt ett par nya vision med dragkedja (typ en scout med dragkedja) som såg väldigt fina ut.

Beställde ett par Vision Lift (höj- och sänkbara), men tyckte det va bedrövlig passform. Dom satt jättebra upp till midjan men sen va dom extremt vida, gick ut som ett V. Skickade tillbaka dom.

Är 178 cm och väger 72 kg, så skulle kanske behöva jobba på ölkaggen...

Slutade med att jag beställde ett par Guideline Laxa 2.0. Alltid varit skeptisk till Guidelines vadare då man hört att det varit mkt problem tidigare, ringde dock runt och surrade med flera butiker och de menade att de ryckt upp sig rejält. Guideline ska tydligen dessutom ha lite mer slimmade vadare kontra ex Vision.

Vad har folk på forumet för erfarenhet av Guidelines nya vadare?

2 hours ago, Nilsson said:

Beställde ett par Vision Lift (höj- och sänkbara), men tyckte det va bedrövlig passform. Dom satt jättebra upp till midjan men sen va dom extremt vida, gick ut som ett V. Skickade tillbaka dom.

Är 178 cm och väger 72 kg, så skulle kanske behöva jobba på ölkaggen...

Slutade med att jag beställde ett par Guideline Laxa 2.0. Alltid varit skeptisk till Guidelines vadare då man hört att det varit mkt problem tidigare, ringde dock runt och surrade med flera butiker och de menade att de ryckt upp sig rejält. Guideline ska tydligen dessutom ha lite mer slimmade vadare kontra ex Vision.

Vad har folk på forumet för erfarenhet av Guidelines nya vadare?

Jag tror bestämt att just de här e problemet att vadarna börjar läcka... 

Folk söker de ultimata slimfittty passformen...sen när de ska klivas upp eller ner typ högre stenar el strandkant så stramar de... 

Klart att de är viktigare att de ser snyggt ut på Instagram..  😁

• Like 2
1 hour ago Line-speed sa:

Folk söker de ultimata slimfittty passformen...sen när de ska klivas upp eller ner typ högre stenar el strandkant så stramar de... 

Håller med, men i det här fallet så var dem "extremt vida" ovan midjan och där har jag aldrig varit med om att vadare läcker.
Skulle också känna mig obekväm med en massa löst tyg innanför armarna, speciellt när jag ska kasta.

2 hours ago, Line-speed said:

Haha i det här fallet har det inget med Instagram att göra! Är inte ute efter ett par slim fit, men Vision-vadarna jag testade nu var som sagt väldigt vida ovanför midjan och jag är ganska smal.

Åter till min fråga - Vad har folk på forumet för erfarenhet av Guidelines nya vadare?

Edited by Nilsson

De nya vadarna från Simms verkar smidigare än de gamla oavsett modell.

De gamla G4 är styva och en dragkedja är ju oavsett covenience ett ytterligare ställe som kan strula.

Åtminstone gamla G3 andas bevisligen bättre än G4 i test ( Yellowstone anglers ) och är därmed svalare. Ska man fiska kallt är G4 varmare och bättre.

Ska man fiska i varmare väder skulle jag välja G3 eller ännu hellre Headwater Pro, båda har Goretex.

Edited by bratteus

Så jävla trött på vadare. Har provat alla sorter (mestadels dyra) och nog fan läcker de. Hade man haft bilar med den driftsäkerheten så hade man nog gått upp i limningen för länge sedan. Hade ett par dyra med mig på fjällresan förra året. Funka perfekt. Rullade ihop dem snyggt i väskan för hemresan. Första turen hemma-läcker som en tesil. Tålde inte att ligga i en väska under en flygning. De bästa jag har haft är Guidelines midjevadare. Tunna som tidningspapper men täta. Jag vet varken ut eller in när det gäller vadare. G4z för 10000? Ja de är ju dyra iaf och har nån sorts garanti där man skickar iväg dem 2 månader under prime time fiske här hemma. Patagonia med sin Iron Clad garanti-läcker efter några månader- får nya- läcker igen... Trött. Pratade med Peter. Han var oxå duktigt trött. Köpte kinavadare, 3 lagers för 600 SEK levererat och klart i brevlådan. Han är inne på tredje året nu och reservparet han beställde efter att han förstod att de inte var så tokiga ligger orörda. TRÖTT.

Har säkert sagt det förut och jag säger det gärna igen. Taimens femlagersvadare, (Shiskind kanske de heter?) Lätt de mest hållbara vadare jag har haft, simms, vision och loop som jag testat har inte hållit hälften så länge. Tyvärr inte testat guidline. Visst passformen på taimens vadare är inte som simms..

Så länge vi accepterar dessa fantastiska annonser och annan märklig marknadsföring (läs produktplacering etc) på området flugfiske får vi dras med denna osäkerhet. Kanske kommer vi en dag att tröttna på eländet och kräva mer konsumentupplysning, organisera oss som de konsumenter med stor makt som vi egentligen är och då kunna ordna ordentliga tester som leder vårt köpbeteende. Då finns det chans att undermåliga produkter försvinner från marknaden!  😎 

Enskilda rekommendationer kan ju vara bra men att följa dessa är ofta vanskligt... 

Köpte mina första vadare för si så där 16 år sedan. Slog till på ett par Vision Extreme tror jag de hette på den tiden. Han som sålde var noga med att påpeka att vadare är förslitningsmateriel och man får vara nöjd om de håller 5 säsonger. De höll nog 10 säsonger, vilket jag tyckte var helt ok så jag köpte Vision igen när de började läcka. Ikon denna gång. Håller fortfarande. Jag kan förstås ha haft en jävla tur, två gånger i rad. Det är möjligt. Man ska också väga in att jag inte är en fiskeguide som fiskar i vadare varje dag, utan det blir några veckor på semestern (hela semestern vissa år) och så lite helger då och då. Det är skillnad på hur länge man haft vadarna och hur mycket man använt dom. Jag använder dom inte om jag inte ska vada. Låter kanske självklart, men jag har sett att en del har vadarna på allt fiske även om dom inte ska kliva i vattnet. Finns kanske dom som pimplar i vadarna också, vad vet jag. Jag är också ganska bra på att inte ha sönder saker. Ni vet, folk är olika. En del har talang för att ta sönder grejjer. Klättra över taggtråd i vadarna? Ja visst, vad kan möjligen gå fel?

• Like 3
  • Thanks 1

Vada NAKEN!..ingen vill fiska med nån som är det..lr.ens bredvid.

Då får en ha alla bra platser för en själv.:rolleyes:

15 minutes ago, Ismo said:

Vada NAKEN!..ingen vill fiska med nån som är det..lr.ens bredvid.

Då får en ha alla bra platser för en själv.:rolleyes:

Gör du det! Gällande ämnet för tråden har jag relativt goda erfarenheter av simms billigare serier. De håller hyggligt länge ändå, betydligt bättre än andra märken i samma prisnivå, och det skulle kännas fånigt att gå på simms eller patagonias dyraste eftersom jag garanterat skulle haverera även dessa hyggligt fort men till ett högre pris. Det gäller att ha tur för bland vadare är det gott om måndagsexemplar.

Gör av med ett par vadare i tjänsten per år och privat håller de i genomsnitt två säsonger. Detta nästan oavsett märke, förutom guidelines, där flertalet olika modeller av guideline har uppnått ungefär halva den livslängden. 

4 minutes ago fjellhammer sa:

Gör du det! Gällande ämnet för tråden har jag relativt goda erfarenheter av simms billigare serier. De håller hyggligt länge ändå, betydligt bättre än andra märken i samma prisnivå, och det skulle kännas fånigt att gå på simms eller patagonias dyraste eftersom jag garanterat skulle haverera även dessa hyggligt fort men till ett högre pris. Det gäller att ha tur för bland vadare är det gott om måndagsexemplar.

Gör av med ett par vadare i tjänsten per år och privat håller de i genomsnitt två säsonger. Detta nästan oavsett märke, förutom guidelines, där flertalet olika modeller av guideline har uppnått ungefär halva den livslängden. 

Fördelen med att vada naken är!..en behöver inte gå iland för att varken pissa lr. skita.

Fisket blir effektivt.

• Haha 1

Kör just nu med Vision Ikon Zip 2.0 och dessa är jag kanonnöjd med. Jag har endast kört med Vision och Guideline vadare och inte testat några dyrgripar direkt. Snabb summering är att Vision kan jag starkt rekommendera. Guideline...är duktigare på att göra andra pryttlar än vadare :)

Edited by Folo
Edit: Om möjligt försök prova dig fram till rätt storlek. Idag behöver man ju inte begränsa sig till dom vanliga S, M, L osv utan nu finns det ju även King och Long.
  • Like 1

Jag måste ha haft tur för jag har inte haft några jätteproblem med mina vadare. Jag hade ett par Vision extreme plus med dragkedja som höll i fem år, men sedan lade av rejält. De började läcka i sömmarna och trots att jag limmade och limmade läckte det hela tiden på ett nytt ställe. Till slut var det lim lite här och där och jag var tvungen att ge upp. Dessutom hade de börjat delaminera på ena benet. Efter det köpte jag ett par Simms headwater som jag nu har för sjätte säsongen. Jag har fått limma dem på ett par-tre ställen på grund av en mindre reva i yttertyget på ett ben och egen klumpighet. Jag råkade av misstag få glöd från en cigarill innanför vadarbyxorna, men lyckades undvika att det brände hål helt...

Jag vill minnas att jag köpte dem för 3500 kronor (ordinarie pris) för sex år sedan. Nu kostar de 6000 kronor. Hyfsad prisstegring. Nästa gång vet jag inte riktigt vad jag ska köpa. Kanske blir det ett par likadana, men 6000 kr känns mycket. G4 tror jag blir alldeles för täta för mig, och de är dessutom för dyra. 

Sneglar lite på Patagonias vadare, men vill då prova dem först och det gör det ju lite besvärligare...

Edited by subbuteo

Äh. Billigt är bra och det går ju oftast att laga. 

Men! om man i sin hysteri av att landat sin första lax, pratar i telefonen medan man packar ihop kan det hända att man glömmer takboxen öppen för att sedan köra 3 mil innan man förstår varför bilen bakom tutar och blinkar med helljusen. Så blir man tvungen att köpa nya ändå

Tur att alla spön och rullar och dylikt var kvar. 

Blev av med vadarna och en håv

• Haha 2