Hoppa till innehåll

Tips på laxfiskeresa i sommar


SimonP

Recommended Posts

Hej alla,

I dessa oroliga coronatider med stängda gränser tror jag inte att jag är den enda som är orolig över kommande laxfiskesäsong, inte minst i Norge.

Jag skulle därför gärna motta tips på laxfiskevatten här i Sverige, för att ha en plan B om Norge helt skulle skita sig denna säsongen. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago, Line-speed said:

Nordnorge finnmark ???

Den här coronakrisen kommer va över om 2-3v...knppast längre till än 4 veckor 

Jag hoppas att du får rätt!

Men jag tror nog att gränserna är stängda lite till. Norge vill med hjälp av vissa journalister mena att Sverige är naiva och slappa och de vill nog garantera att svenskar inte tar in Corona i dess land. Men Coronan kan ju försvinna i Sverige innan Norge.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

34 minutes ago, Laxarnas prins said:

Jag hoppas att du får rätt!

Men jag tror nog att gränserna är stängda lite till. Norge vill med hjälp av vissa journalister mena att Sverige är naiva och slappa och de vill nog garantera att svenskar inte tar in Corona i dess land. Men Coronan kan ju försvinna i Sverige innan Norge.

 

Ja de är helt lungt,allt rullar på för fullt strax...  Skriver dom så här i media så är de ju lätt som en plätt??

Folkhälsomyndigheten har uppdaterat sina rekommendationer om skyddsåtgärder vid behandling av coronapatienter, utifrån det underlag som kommit från Världshälsoorganisationen (WHO).

De nya riktlinjerna är mer allmänna än tidigare och myndigheten rekommenderar inte längre att vårdpersonalen ska använda sig av munskydd eller armskydd i kontakt med smittade patienter. I stället flyttas frågan över till regionerna, skriver TT.  

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej igen flugfiskaren96.

Halland har några fina sträckor i Ätran, Nissan, Lagan, Sennan, Viskan, Högvadsån, Rolfsån. Kruxet är att det kan saknas vatten på sommaren. Jag tänker om du vill fiska Atlantlax. Vill man fiska på andra sidan så finns det många fina älvar uppåt i landet. Mörrum har väl brottats med sjuk fisk och uteblivna fångster. Jag har reservtankar med men jag vet inte om jag hittar suget om jag inte kommer till älskade Norge, 8 veckors fiske ryker då...

Redigerad med Laxarnas prins
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

46 minutes ago, flugfiskaren96 said:

Hej alla,

I dessa oroliga coronatider med stängda gränser tror jag inte att jag är den enda som är orolig över kommande laxfiskesäsong, inte minst i Norge.

Jag skulle därför gärna motta tips på laxfiskevatten här i Sverige, för att ha en plan B om Norge helt skulle skita sig denna säsongen. 

Har själv bokat fiske i Norge, och jag e ändå lite orolig. Norrbaggarna kan nog hålla hårt länge om Coronan fortsätter. Men blir det så får man ta det, kommer en sommar nästa år också!!!

Ang tips om laxfiskevatten finns ju alltid våra Norrlandsälvar, som jag dock tror bli välbesökta om Norge inte öppnar gränserna...

Jag fiskar Byskeälven och Kågeälven när det gäller lax i Norrland. Byskeälven är ju välkänd så inte så svårt att hitta info om. Kågeälven är en lite känslig älv som kräver vatten, helst massor av vatten, sällan det händer, ofta torrt i början på juni, men plötsligt händer det! :)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

5 minutes ago, Line-speed said:

Ja de är helt lungt,allt rullar på för fullt strax...  Skriver dom så här i media så är de ju lätt som en plätt??

Folkhälsomyndigheten har uppdaterat sina rekommendationer om skyddsåtgärder vid behandling av coronapatienter, utifrån det underlag som kommit från Världshälsoorganisationen (WHO).

De nya riktlinjerna är mer allmänna än tidigare och myndigheten rekommenderar inte längre att vårdpersonalen ska använda sig av munskydd eller armskydd i kontakt med smittade patienter. I stället flyttas frågan över till regionerna, skriver TT.  

 

Det där är ju inte ett dugg sant! Så här skriver folkhälsomyndigheten själva:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/information-till-varden/#skyddsutrustning

En hel del skydd m. a. o.

Varför sprida sådana felaktigheter?? ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago, Laxarnas prins said:

Hej igen flugfiskaren96.

Halland har några fina sträckor i Ätran, Nissan, Lagan, Sennan, Viskan, Högvadsån, Rolfsån. Kruxet är att det kan saknas vatten på sommaren. Jag tänker om du vill fiska Atlantlax. Vill man fiska på andra sidan så finns det många fina älvar uppåt i landet. Mörrum har väl brottats med sjuk fisk och uteblivna fångster. Jag har reservtankar med men jag vet inte om jag hittar suget om jag inte kommer till älskade Norge, 8 veckors fiske ryker då...

Våra åar här i södra har jag fiskat rätt mycket och konstaterat att på sommarmånaderna blir det väldigt torrt. Vissa av åarna du talar om blir ofiskbara då det är nolltappning

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago, Balswinger said:

 

Det där är ju inte ett dugg sant! Så här skriver folkhälsomyndigheten själva:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/information-till-varden/#skyddsutrustning

En hel del skydd m. a. o.

Varför sprida sådana felaktigheter?? ?

Här... 

Screenshot_20200330_212507_com.android.chrome.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago, Andreas89 said:

Förvirring i semantiken. Munskydd (simpelt skydd mot stänk) och andningsskydd (med filter för inandningsluften) är inte samma sak och hålls isär i @Balswingers länk. Men båda går väl som munskydd i folkmun så svårt att klandra Sandra och/eller TT. 

Nä de ska sparas,de borde alla göra!  

Man får börja skita i vadarna o tömma varje vecka när de blir trångt o få ner fötterna... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varsågod hela publikationen "Rekommendationer för handläggning och val av skyddsåtgärder mot covid-19 inom vård och omsorg"

https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/r/rekommendationer-for-handlaggning/?pub=70196

Så som Line-speed skriver kan man ju nästan tro att att rekommendationen är att folkhälsomyndigheten tycker inget skydd behövs.

Finns inget stöd för den uppfattningen i deras publikation.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago, flugfiskaren96 said:

Nu spårar det ur lite. Corona diskussionerna kan få en egen tråd. Jag undrar om det finns någon som kan komma med lite mer input om fiskevatten och mindre gällande covid-19

Gillar du havsöringsfiske så är det ett bra alternativ. Tror som ovan skribent att Byske kan vara ett alternativ, dock finns risk för överbefolkning om Norge är stängt. Vid vattenflöden rekommenderar jag Hallandsåarna, där kan du utvecklas som fiskare och bli bredare. Jag kan lite om ett par av dem och tipsar gärna om det behövs. ?

Redigerad med Laxarnas prins
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago, Balswinger said:

Varsågod hela publikationen "Rekommendationer för handläggning och val av skyddsåtgärder mot covid-19 inom vård och omsorg"

https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/r/rekommendationer-for-handlaggning/?pub=70196

Så som Line-speed skriver kan man ju nästan tro att att rekommendationen är att folkhälsomyndigheten tycker inget skydd behövs.

Finns inget stöd för den uppfattningen i deras publikation.

De e ju inte mina ord,hitts de på aftonbladet...    

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håll er i lokala vatten och ta erat ansvar för att inte sprida den pandemi vi nu har över världen. Visa lite jävla respekt för andra människor och deras liv. Alla som reser utan att ha väldigt goda skäl just nu är totalt respektlösa mot sina medmänniskor här i vårt land.

  • Like 1
  • Thanks 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

53 minutes ago, snigelsnabel said:

Håll er i lokala vatten och ta erat ansvar för att inte sprida den pandemi vi nu har över världen. Visa lite jävla respekt för andra människor och deras liv. Alla som reser utan att ha väldigt goda skäl just nu är totalt respektlösa mot sina medmänniskor här i vårt land.

Vet inte om du syftar på mig här men är helt med på vad du menar. Jag ska inte ut och resa (mer än att gå till kontoret) någon gång snart. Hobby kommer alltid komma efter andra människors välmående. Diskussionen gällande fiskevatten i Sverige får du gärna bidra till, annars får du gärna ta ut dina aggressioner någon annan stans än i denna tråden

Redigerad med flugfiskaren96
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, snigelsnabel said:

Håll er i lokala vatten och ta erat ansvar för att inte sprida den pandemi vi nu har över världen. Visa lite jävla respekt för andra människor och deras liv. Alla som reser utan att ha väldigt goda skäl just nu är totalt respektlösa mot sina medmänniskor här i vårt land.

Tror väl inte smittan sprids värst mycket om vi åker över gränsen (Norge och i Sverige i detta fall) i en bil och nästintill fiskar helt isolerat från andra människor. Det är nog kanske tvärtom bra och respektingivande! Då är det nog värre att handla på ex Biltema.

Förövrigt tråkig attityd för vad vet du om hur andra visar respekt. Sen ska inte någon komma med moraliska pekpinnar åt andra i en pandemi som vi vet väldigt lite om! Ta inte åt dig flugfiskaren 96!

 

Redigerad med Laxarnas prins
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

40 minutes ago, flugfiskaren96 said:

Vet inte om du syftar på mig här men är helt med på vad du menar. Jag ska inte ut och resa (mer än att gå till kontoret) någon gång snart. Hobby kommer alltid komma efter andra människors välmående. Diskussionen gällande fiskevatten i Sverige får du gärna bidra till, annars får du gärna ta ut dina aggressioner någon annan stans än i denna tråden

Pekade inte ut någon speciell, men jag står vid vad jag har sagt. Åker man till annat än hemvatten och bor/handlar utsätter man andra för onödiga risker. Handlar om att ta ansvar. Var inte menat att vara agressiv eller nedlåtande men har det tolkats så är det inte min mening, annat än till folk som riskerar att sprida vidare covid-19.

  • Like 2
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

30 minutes ago, snigelsnabel said:

Pekade inte ut någon speciell, men jag står vid vad jag har sagt. Åker man till annat än hemvatten och bor/handlar utsätter man andra för onödiga risker. Handlar om att ta ansvar. Var inte menat att vara agressiv eller nedlåtande men har det tolkats så är det inte min mening, annat än till folk som riskerar att sprida vidare covid-19.

"Utsätter man andra för onödiga risker" Ska man resonera på det sättet skulle ingen i detta landet ens sätta sig i bilen, eller knappt lämna sin bostad. Jag förstår din åsikt men man kan inte se det på ett så fyrkantigt sätt, varken gällande fiske eller allt annat här i samhället. Jag går fortfarande till jobbet varje dag, där det finns 700 andra anställda (tror dock inte alla är inne). Covid 19 stoppar inte tiden, samhällen måste fortsätta och vi människor måste fortfarande göra vårt. Ekonomin har tagit en betydligt större käftsmäll än vad som hade behövts, arbetslösheten slår rekordsiffror. Media har gjort kaos och helt plötsligt glöms källkritik bort. Alla får ha sina åsikter. Min åsikt är att livet fortsätter, med eller utan corona. Om du väljer att gå i hibernation under en sten, är du välkommen att göra det.

Nu tycker jag vi lämnar covid-19 och återgår till vad jag efterfrågar, tips på laxvatten :)

Redigerad med flugfiskaren96
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago, flugfiskaren96 said:

"Utsätter man andra för onödiga risker" Ska man resonera på det sättet skulle ingen i detta landet ens sätta sig i bilen, eller knappt lämna sin bostad. Jag förstår din åsikt men man kan inte se det på ett så fyrkantigt sätt, varken gällande fiske eller allt annat här i samhället. Jag går fortfarande till jobbet varje dag, där det finns 700 andra anställda (tror dock inte alla är inne). Covid 19 stoppar inte tiden, samhällen måste fortsätta och vi människor måste fortfarande göra vårt. Ekonomin har tagit en betydligt större käftsmäll än vad som hade behövts, arbetslösheten slår rekordsiffror. Media har gjort kaos och helt plötsligt glöms källkritik bort. Alla får ha sina åsikter. Min åsikt är att livet fortsätter, med eller utan corona. Om du väljer att gå i hibernation under en sten, är du välkommen att göra det.

Nu tycker jag vi lämnar covid-19 och återgår till vad jag efterfrågar, tips på laxvatten :)


Jag skiljer på nytta och nöje här. Laxfiske är inget annat än nöje. Säger inte att man ska helt sluta leva men man kanske ska tänka efter innan man gör rena nöjesresor. Jag kommer hålla mig till mina lokala pooler och skippa dom som är längre bort, som ofta resulterar i mer fisk om nu covid-19 fortfarande är aktiv till hösten. Och håller med vi kan lägga diskussionen om covid-19 åt sidan men rekomenderar inte folk att resa längre än till sina hemvatten. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 hours ago, flugfiskaren96 said:

"Utsätter man andra för onödiga risker" Ska man resonera på det sättet skulle ingen i detta landet ens sätta sig i bilen, eller knappt lämna sin bostad. Jag förstår din åsikt men man kan inte se det på ett så fyrkantigt sätt, varken gällande fiske eller allt annat här i samhället. Jag går fortfarande till jobbet varje dag, där det finns 700 andra anställda (tror dock inte alla är inne). Covid 19 stoppar inte tiden, samhällen måste fortsätta och vi människor måste fortfarande göra vårt. Ekonomin har tagit en betydligt större käftsmäll än vad som hade behövts, arbetslösheten slår rekordsiffror. Media har gjort kaos och helt plötsligt glöms källkritik bort. Alla får ha sina åsikter. Min åsikt är att livet fortsätter, med eller utan corona. Om du väljer att gå i hibernation under en sten, är du välkommen att göra det.

Nu tycker jag vi lämnar covid-19 och återgår till vad jag efterfrågar, tips på laxvatten :)

Kom inte dit jag bor med din mentalitet tack. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...