Hoppa till innehåll

Jonas någongångiblandhavsöringsdagbok


Jonas

Recommended Posts

8 minutes ago Lodjur sa:

Vad heter appen? :) Smidigt att se faktiska mätetal

Tidvatten. Och den funkar i hela Scandinavien tror jag? Ställer om sig själv efter position.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har funderat lite på var jag ska fiska idag men väldigt mycket talar för att jag lägger i en kajak längst in i Boxvik. Det känns hett i eftermiddag ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sådär ja :) den ska få skörda om några timmar.

bindmaterialet på andra bilden. Partridge cs54 saltwater chrimp stl 4 och förtynger kroppen med blyfolie. Använde futurefly räkögon men de tog slut nu. Blir fly dressings nästa vända

 

7C109BEA-653C-4084-837D-55AD4BA4576C.jpeg

CFB178DC-4513-47F5-B2C5-D0A1DAC83344.jpeg

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago Bigsalmon sa:

Bra uppladdning inför eftermiddagen! :)

Om du vill utnyttja ditt städs tänkta potential och få en bättre bindupplevelse ska du vända på chucken. Då kan du rotera flugan och se den från alla håll i samma vinkel.

 

Smart, tack Johan :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago ratimir sa:

Lättstressade flugor-vad är det för något?

det är autocorrect som hjälper till...? Lättdressade ska det stå.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Körde två timmar kajakfiske igår, helt fruktlöst. Inte en dragning trots att det kändes tokhett. När jag lagt upp kajaken på bilen och satte mig i bilen igen fick jag nytändning och körde 30 minuter till från land på havssidan av vägtrummorna. Lika illa det. Inte en känning. Fiskade mellan 16:30-19:00 typ. Kall nordan men kom rätt i tidvattnet. Årets första blankning är ett faktum.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Jonas said:

Körde två timmar kajakfiske igår, helt fruktlöst. Inte en dragning trots att det kändes tokhett. När jag lagt upp kajaken på bilen och satte mig i bilen igen fick jag nytändning och körde 30 minuter till från land på havssidan av vägtrummorna. Lika illa det. Inte en känning. Fiskade mellan 16:30-19:00 typ. Kall nordan men kom rätt i tidvattnet. Årets första blankning är ett faktum.

Steg upp tidigt (04:30) för att komma rätt på det tidiga tidvattnet där högsta nivån låg strax efter 07:00, det var tungfiskat i nordan. Fick emellertid två st strax över måttet (45+ och 47) , men fick kämpa ordentligt för dem under flera timmar. Hade en större följare som inte tog, men just då hade ändflugan och upphängaren trasslat in sig i varandra. Det blåste ju också en hel del under senare delen av förmiddagen.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Jonas said:

Körde två timmar kajakfiske igår, helt fruktlöst. Inte en dragning trots att det kändes tokhett. När jag lagt upp kajaken på bilen och satte mig i bilen igen fick jag nytändning och körde 30 minuter till från land på havssidan av vägtrummorna. Lika illa det. Inte en känning. Fiskade mellan 16:30-19:00 typ. Kall nordan men kom rätt i tidvattnet. Årets första blankning är ett faktum.

Det kan du behöva så du inte blir för kaxig... ?

Det är ju inte så att förutsättningarna för att lyckas idag saknas. Påt igen bara! :)

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite sugen på ett nytt försök. Tror jag lägger i båten vid 12 och startar dagen med en fish n chips på Lyr http://www.bryggvingen.se (fantastisk trevlig restaurang, speciellt när man kommer med båt)

...sen fiskar jag mig hemåt. Är väldigt sugen på några nya områden i Stigfjorden...?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Jonas said:

Lite sugen på ett nytt försök. Tror jag lägger i båten vid 12 och startar dagen med en fish n chips på Lyr http://www.bryggvingen.se (fantastisk trevlig restaurang, speciellt när man kommer med båt)

...sen fiskar jag mig hemåt. Är väldigt sugen på några nya områden i Stigfjorden...?

Det skiljer sig lite på fiske och fiske.

Ni tar båten och lägger till vid en restaurang, vi fixar vår egen mat p.g.a. restaurangtätheten efter älven är ngt gles ?

7EC5ADED-88FB-4077-B3FC-2EB6E24C0D53.jpeg

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Jonas said:

Lite sugen på ett nytt försök. Tror jag lägger i båten vid 12 och startar dagen med en fish n chips på Lyr http://www.bryggvingen.se (fantastisk trevlig restaurang, speciellt när man kommer med båt)

...sen fiskar jag mig hemåt. Är väldigt sugen på några nya områden i Stigfjorden...?

Ta samma stig som oss och maten är garanterad

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tog en paus en vecka, va så sjukt kalla och trista vindar. Men i måndags var jag ut igen med en kund, Jonas Jörgner, killen som ropa hem gudidedagen jag skänkte till Älvräddarna. Det blev några stycken. Lite extra kul att det var första havsöringarna han fick :)

 

E3B50A2E-3802-458C-937A-7BE6A41E241C.jpeg

31432249-77BD-417A-A190-712CA3F01985.jpeg

F96B32B6-B65C-4C35-8C31-721E3C479170.jpeg

5A309F79-3E48-4F19-BD54-730C4DB1B222.jpeg

865068C5-A84A-45BC-B3AB-9979BAC08718.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag ska jag ut och köra Stigfjorden med tre flugfiskegäster. Hoppas på en riktigt härlig dag med många kontakter. Vi startar tidigt. Före 9 men kollar man tidvattenkurvan så skulle jag tippa att det tar till runt 13 innan fisken blir på riktigt bra tag. Det har varit väldigt tydligt att fisket blivit bättre under eftermiddagen sista veckan när jag har konfererat med mina guidekollegor och andra som varit ute. Främsta anledningen är förmodligen att det är då tidvattencykeln börjat stiga?

Det kommer lite rapporter under dagen. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har ganska kraftigt barometerfall i eftermiddag samtidigt med lågvatten, svaga vindar och kristallklart vatten.

Fiska djupt eller invänta huggperiod senare i eftermiddag / tidig kväll!

30-centimetarna borde vara på hugget hela dagen! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...