Hoppa till innehåll

Animaliskt eller vegetarisk protein


Freak

Recommended Posts

Nu kommer du få grabbiga skrotlyftare på dig snart ?

Jag har inte sett dokumentären ännu men ämnet är intressant. Jag lyfter alltid frågan och försöker väcka tankarna när jag pratar kost och prestation under mina lektioner. Allt fler idrottsmän och -kvinnor testar vegetarisk kost och det ska bli kul att se större studier på hur prestationerna ev. påverkas för dem. Jag tror att det är framtiden. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker det är en intressant och välgjord dokumentär. Men den är ju väldigt "amerikansk" och de har ju plockat russinen ur kakan. Men helt klart intressant, speciellt att de äldre idrottarna fick en nystart. Jag är älg:an själv (veganskt förutom det jag fångar/skjuter på egen hand alternativt får tag på från nån granne) och det går att överleva på det (jag är ju dock inte nån elitidrottare), man kan äta oväntat sunkigt även fast det är vegan-mat. ? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dom sunkigaste, mest otränade, slöaste och mest ohälsosamma människor jag känner är vegetarianer/veganer.. Men även de mest hälsosamma, vältränade och framgångsrika människor jag känner är det.

Jag ser två människotyper här. De som är allmänt eländiga och dövar sitt samvete över sin sunkuga livsstil genom att köpa ett mentalt frikort för fysiskt och psykiskt förfall genom veganism. Ett avlatsbrev för dålig livsstil. Mycket likt undersökningen som visade att de mest hänsynslösa bilförarna i stadsmiljö körde miljöbilar..

Och sedan då den andra typen. Påläst  intresserad och aktiv i sitt val av livsstil och kost. De optimerar det hela och har vegansk/vegetarisk kost som del i en hälsosam livsstil. Stor eloge till dessa! 

Jag tror själv benhårt på en halvvegetarisk kost som den goda medelvägen. Skulle själv pyssla med det om jag haft tillräckligt intresse. Men jag vill ha i mig minst 200g protein dagligen och det blir oerhört avancerat utan kött och mjölkproteiner så av bekvämlighet kör jag på med det. Äter dock nästan uteslutande viltkött hemma. Man slipper iallafall all skit boskapen proppas i på det sättet.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vegan blir man nog av två anledningar, primärt och grovt räknat; djurrätt eller hälsa. Jag tror att du kanske kan dela in personerna du nämner lite enligt det också Jakob. Det är min känsla. Även om det är övervägande mot djurrättsfrågan tror jag. Skulle vi dra det till enbart vegetarianer så är det nog fler ”slappisar” som kör det som någon slags frikort. 

Veganism är strikt och det kräver rätt mycket av den som lever så. För det är mer än kost, det är en hel livsstil. 
 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är inne på din linje just nu @jakobj och det fungerar bra. Jag är dock inte strikt åt något håll och det blir som det blir,,,,, Det finns tyvärr inte någon bra ersättning för grädde, smör och ost. Har testat de flesta produkter å de fungerar inte som en bra ersättare å smakar inte bra. Så det är en jäkla tur att man inte är tvingad att äta dessa pga sjukdom mm.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag äter gärna vegetariskt, det är riktigt gott, men då jag gjort en Gastric Bypass operation så behöver jag fortfarande äta animaliskt protein, inte för att jag har något emot det, jag gillar äta kött också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Freak said:

 ...inte någon bra ersättning för grädde, smör och ost. 

Ost är svårt, vi gör egen ost på mixade blötlagda nötter, kryddor och bjäst (blir bra med protein också), men det blir ju som en mjukost, till hårdost finns det inget vettigt. Till matlagningsgrädde använder jag iMat, har jag gjort så länge som det funnits, bra smak och lång hållbarhet (samt litersförpackningar!). Vispgrädde lurigare, experimenterade med att vispa kikärtsspad igår och tillsatte vanilj (...är väl inte en fullgod ersättare... men det ser åtminstone ut som grädde och funkade på pannkakorna ? ). Till smör har jag culinesse till stekning och becel till mackor.  

Jag är väl nåt mellanting i vegan-klassen, jag är mot fabriksjordbruket så därför skippar jag det (vi slaktar 1.4 miljarder djur varje vecka i världen + att det fångas "några" fiskar och det känns inte helt hållbart i längden). Men jag är inte militant, äter som sagt vilt och jag har inget emot att nån har några får och slaktar. Sen tycker jag det är superintressant att experimentera att återskapa rätter veganskt och räkna på näringsvärden etc. 

Sen är det ju en del myter med veganskt, t ex man får ju vara ganska skicklig för att få proteinbrist om man är en medelsvensson. Det är ju bara att äta några jordnötter så har du täckt dagsbehovet. Sen att man får B12-brist gäller ju även köttätare, ~50% av köttätarna har b12-brist och det tillsätts ofta till djurmaten. Tvätta inte morötterna så noga eller drick bäckvatten så får du i dig B12.

Men att ha koll på näringsvärden är en god ide oavsett.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Jonas_P said:

Vegan blir man nog av två anledningar, primärt och grovt räknat; djurrätt eller hälsa. Jag tror att du kanske kan dela in personerna du nämner lite enligt det också Jakob. Det är min känsla. Även om det är övervägande mot djurrättsfrågan tror jag. Skulle vi dra det till enbart vegetarianer så är det nog fler ”slappisar” som kör det som någon slags frikort. 

Veganism är strikt och det kräver rätt mycket av den som lever så. För det är mer än kost, det är en hel livsstil. 
 

 

 

Dom som väljer veganism pga djurrättsfrågan brukar kunna klumpar ihop i första kategorin. 

Dom som tillhör sen andra kategorin har ofta med djurrättsfrågan i sitt val också, men efter dem jag känner, inte på första plats.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Morgan said:

Hrrm  ,  Det finns inget ord som låter/stavas  omständigt. Det närmaste och förmodligen avsedda ordet låter och stavas  omständligt.

 

 

 

Se på fan! Hunnit bli gubbe innan jag fattat att jag gått runt och använt en fötåldrad och talspråkig variant av ordet. Måste erkänna att jag nog aldrig hört nån använda den korrektare varianten du saluför. Frun som är språklärare påstår att gammelvarianten är rätt vanlig i talspråk här norröver. Varje dag lär man sej nåt nytt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Morgan sa:

Hrrm  ,  Det finns inget ord som låter/stavas  omständigt. Det närmaste och förmodligen avsedda ordet låter och stavas  omständligt.

 

 

 

Nu så ska du inte vara så omständig under dessa omständiga tider som råder?

Men du har säkert rätt:blink:

Screenshot_20200408-190513.png

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

40 minutes ago, Freak said:

Jag skickar ett paket, så kan du experimentera fram ett gott recept ???

Nämen, jag har rätt bra med älg och fisk i frysen än. Snart kommer det kläcka bäcksländor här... så då kommer jag dessutom få hem lite färsk fisk... så jag tycker att vi så här i coronatider ska hushålla med resurser och inte belasta posten med våra matexperiment. Ät skorvarna du och återkom sedan med dina upplevelser, erfarenheter och tips till oss andra!

Redigerad med jani
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago jani sa:

Nämen, jag har rätt bra med älg och fisk i frysen än. Snart kommer det kläcka bäcksländor här... så då kommer jag gå hem lite färsk fisk... så jag tycker att vi så här i coronatider ska hushålla med resurser och inte belasta posten med våra matexperiment. Ät skorvarna du och återkom sedan med dina upplevelser, erfarenheter och tips till oss andra!

?,,, Ska börja mata de med sojabönor så de blir feta och proteinstinna, så tar jag med en burk när jag har vägarna förbi. Så slipper vi belasta PostNord?

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Freak sa:

?,,, Ska börja mata de med sojabönor så de blir feta och proteinstinna, så tar jag med en burk när jag har vägarna förbi. Så slipper vi belasta PostNord?

Å har du vägarna förbi så kan vi byta maskar mot kött.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago jani sa:

Lagar du till dom enligt nåt smarrigt recept och vi delar den måltiden så ställer jag gärna upp. Tar med mej nån passande dryck till dessutom! ?

Kanske lite maskrosvin passar till, får ta mig en funderare, det låter frestande ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago, Ixoye said:

Jag äter gärna vegetariskt, det är riktigt gott, men då jag gjort en Gastric Bypass operation så behöver jag fortfarande äta animaliskt protein, inte för att jag har något emot det, jag gillar äta kött också.

Varför är det så? Det med animaliskt protein alltså. Jag blev nyfiken för det har jag aldrig hört förut. 
Jag har f.ö. inte hört det motsatta heller ska sägas. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...