Jump to content

Recommended Posts

Hej, Ny på tvåhands. Köpt spö och skall börja köra i år. Har fått tag i multitip-lina men är fundersam vad ni har utanpå Tip-en, en hel flugtafs till eller bara en kortare nylonstump?

• Like 1

Antar att det är en typ av Scandi lina med utbytbara tippar? 

Isåfall kör jag ca 12-18fot tafs och tippet betroende på spölängden.
Hjälper med ankringen och i min mening så är det bara en myt att det blir en ”Belly” effekt med längre tafs. 

Är det en skagit lina med sinktippar (T-material lr liknande) så kör jag mellan 3-7fot rak tippet. 

• Like 1
56 minutes ago, Ferex said:

Antar att det är en typ av Scandi lina med utbytbara tippar? 

Isåfall kör jag ca 12-18fot tafs och tippet betroende på spölängden.
Hjälper med ankringen och i min mening så är det bara en myt att det blir en ”Belly” effekt med längre tafs. 

Är det en skagit lina med sinktippar (T-material lr liknande) så kör jag mellan 3-7fot rak tippet. 

Hej.. Så funkar det. Kan bara tillägga att om du vill fiska djupare än vad en lång nylontafs tillåter så köper du polytafsar i passande sjunkhastighet. Har du en lång nylontafs och en lätt fluga på en sjunklina så fiskar flugan ytligare än vad du hoppas i många fall pga att strömmen pressar upp flugan och du har ingen sjunkkraft i tafsen. Polytafsen kan vara kortare än nylontafsen då den skär igenom ytan och ankrar hårdare än nylontafsen.     mvh  borano20    

• Like 1
27 minutes ago, borano20 said:

Hej.. Så funkar det. Kan bara tillägga att om du vill fiska djupare än vad en lång nylontafs tillåter så köper du polytafsar i passande sjunkhastighet. Har du en lång nylontafs och en lätt fluga på en sjunklina så fiskar flugan ytligare än vad du hoppas i många fall pga att strömmen pressar upp flugan och du har ingen sjunkkraft i tafsen. Polytafsen kan vara kortare än nylontafsen då den skär igenom ytan och ankrar hårdare än nylontafsen.     mvh  borano20    

Polytafsar glömde jag tillägga ja 👍🏻 Bättre djupkontroll med dem och håller dig nere längre än en vanlig tafs, dock så håller inte jag med om att strömmen pressar upp flugan OM du har en sjunklina/tip 😉 Så fort du sträcker ut linan så pressas tafsen ner med hjälp utav strömmen till tippens djup i min erfarenhet.

Ett väldigt diskutionsvänligt ämne dock... 

Nu på vårkanten tänkte jag kanske komplettera med en RIO InTouch Skagit Max GameChanger F/I/S3/S5 och sedan mina befintliga tips från RIO Scandi Versi-tip (som har flyt-body) för att få ner flugan till fisken, men jag antar att det duger med en kortare rak nylon eller polytafs då? 

51 minutes ago, JanS said:

Nu på vårkanten tänkte jag kanske komplettera med en RIO InTouch Skagit Max GameChanger F/I/S3/S5 och sedan mina befintliga tips från RIO Scandi Versi-tip (som har flyt-body) för att få ner flugan till fisken, men jag antar att det duger med en kortare rak nylon eller polytafs då? 

Då behöver du bara en kortare nylonbit ca 3fot 👍🏻
Du kan använda dina versitip tippar så länge det är sjunk 5 eller mer med den linan, men den kommer funka bäst med deras MOW tippar eller någon typ av T-tip 😊

kolla denna video mycket bra info 👌🏻

10 hours ago, JanS said:

Hej.. Tanken med att använda en Skagit är att den fraktar ut en tung spets, som fraktar ut en tung fluga. "Mass moves mass". Sätter du på en lätt spets, t ex från en Versitip, så har du ingen mass för att föra ut en tung fluga. Du tappar liksom vitsen med en Skagit med att införa en lätt länk i linan-spetsen-tafsen-flugan. Har du lätta flugor så köp en versitipbody lika gärna. Kör du med tungstenskoner å sånt så skaffar du en Skagit. Jo, jag har fiskat en del med Game Changern som är en utmärkt lina, mycket smidigare än de Airflo FIST jag också har.  540 grain Game Changer och T14 på 12´6" #7 och 600 grain Game Changer och T17 på 13´6" #8 plus en knapp meter tafs som Ferex skrev. Klarar de flesta flugorna, stora som små. Har jag bara lättare flugor så blir det Versitiplina, body-tipp- ( poly-nylon-FC ) tafs-fluga. Lätt som en plätt....   mvh  borano20  

• Like 1