Jump to content

Recommended Posts

Letar efter ett nytt 10” klass 7

Skall användas till havsöring och lättare laxfiske.

Kommer att köra mest kast som startas ifrån vattnet och vill ett spö som är gjort för den typen av kast o fiske.

Några spön jag funderar på!

Guideline NT8 10” 7#

CND bias versa gt 10” 7#

NAM  10” 7#

Komm gärna med synpunkter på dessa spön samt vilka liner och vikter ni kör!

Mvh Martin

Hej

Kör på Nam spöt, köpte mig denna #7 förra året och är riktigt nöjd.

Jag använder mitt spö till fiske efter lite större öring och då med stora streamers eller tubflugor,

Körde mest med en lite äldre Guideline lina Bullet/Nymph #7 och det funka klockrent.

Spöt tar linor runt 17gr.

Jag investerade nyss i Guidelines nya ULS Hybrid 10´ #7

Till detta även Guidelines lina i samma serie ULS 3D+ på 18 gram ( plus spetsar 3 gram )

Spöt är ju lite som en just "hybrid" mellan ett renodlat enhands och ett dito switch, alltså med lite längre handtag och längre butt.

Jag köpte spöt som ett renodlat specialspö för norskt nattligt HÖ-fiske och / eller lättare laxfiske i lågvattentider. Linan ovan ( har ifs bara provkastat ännu ) är perfekt för överhandskast och funkar bra på spey men just spey / underhands funkar bättre med ytterligare några gram på klumpen, spöt tål ganska mycket. Testade med kompisens OPST-skagit klump på 26 gram + spets och då drog underhandskasten lååångt medan det blev alldeles för klumpigt och plaskigt för överhandskast med hygglig presentation.

Hoppas det kan ge nån vägledning även om det inte är just det spö du funderat på.