Hoppa till innehåll

Jonas Fahl


Jonas Fahl

Recommended Posts

8 minutes ago, Balswinger said:

Ja.

Men det finns också många linor som kombinerade med både klump och skjutlina. I synnerhet till enhandsfisket där det är den vanligaste typen..

Ok, linan som jag har till öringutrustningen är ju rätt lång 30 meter, sitter direkt på backing. Linan som sitter på laxgrejerna är väl typ 10 meter. Är det meningen att man har med skjutlinan i kastet? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Linor finns i olika utföranden. DT betyder double tapet; symmetrisk lina som är tjockast på mitten och har sitt ursprung i silkeslinor och den är vändbar då den sjönk i ena änden eller var sliten värre.

WF betyder Weight forward och är väl den vanligaste typen idag. Den har en klump som är tyngden man kastar med. Klumpens längd varierar mycket, en vanlig klump är kanske 12 m och har en front och baktapering (alltså avsmalnande del som som också varierar). Kortklumpslinor är WF-linor med just det, en kort klump kanske 10 m eller kortare. En Long Belly är en WF med en längre klump kanske 14 m eller mer (några strikta definitioner finns inte). 

En level lina är otaperad och ett exempel är en s k. skjutlina som man kopplar en shooting head till ung en halv DT lina till.

Hur mycket av klumpen och därmed hur lång running lina ( delen som kommer efter klumpen på en WF) eller skjutlina efter en SH alltså Shooting head ska vara utanför toppöglan, då man kastar? Den delen kallad överhäng och kan vara knappt en meter, men om WF-linan har en lång baktapering så kan överhänget vara längre.

Redigerad med magnolia
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, Jonas Fahl said:

Ok, linan som jag har till öringutrustningen är ju rätt lång 30 meter, sitter direkt på backing. Linan som sitter på laxgrejerna är väl typ 10 meter. Är det meningen att man har med skjutlinan i kastet? 

Öringlinan är säkert en WF. Där ska du inte ha någon extra runningline. Laxlinan är en sk klump. Där ska du ha en runningline och den ska åka med ut i kastet sas. Tipset är väl att låta bakändan på runninglinen sitta fast i backingen förstås. ????

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, magnolia said:

Linor finns i olika utföranden. DT betyder double tapet; symmetrisk lina som är tjockast på mitten och har sitt ursprung i silkeslinor och den är vändbar då den sjönk i ena änden eller var sliten värre.

WF betyder Weight forward och är väl den vanligaste typen idag. Den har en klump som är tyngden man kastar med. Klumpens längd varierar mycket, en vanlig klump är kanske 12 m och har en front och baktapering (alltså avsmalnande del som som också varierar). Kortklumpslinor är WF-linor med just det, en kort klump kanske 10 m eller kortare. En Long Belly är en WF med en längre klump kanske 14 m eller mer (några strikta definitioner finns inte). 

En level lina är otaperad och ett exempel är en s k. skjutlina som man kopplar en shooting head till ung en halv DT lina till.

Hur mycket av klumpen och därmed hur lång running lina ( delen som kommer efter klumpen på en WF) eller skjutlina efter en SH alltså Shooting head ska vara utanför toppöglan, då man kastar? Den delen kallad överhäng och kan vara knappt en meter, men om WF-linan har en lång baktapering så år kan överhänget vara längre.

Tack för ett uttömmande svar, du använder så många ord att jag måste transkribera texten först ; ) Sedan försöka förstå!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 minutes ago, hö&gös said:

Öringlinan är säkert en WF. Där ska du inte ha någon extra runningline. Laxlinan är en sk klump. Där ska du ha en runningline och den ska åka med ut i kastet sas. Tipset är väl att låta bakändan på runninglinen sitta fast i backingen förstås. ????

Så om jag förstår allt rätt så har jag 4 linor på rullen vid laxfiske. 1=backing 100-200meter. 2=runningline/skjutlina (är detta samma) typ 30 meter. 3=klumpen (alltså den dyra fluglinan) typ 10 meter. 4=tafsen. Har jag fattat detta rätt?

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Taperad betyder avsmalnande, det gäller både om tafsar och linor. Tapering betyder väl främst hur snabbt en lina eller tafs smalnar av (samt ändringen i tjocklek). Vanligen använder man running line för den icke-taperade delen på en WF lina och running linen fäster man i den  enda "fria" änden till backingen.  En shooting line är nästan samma sak men skillnaden är att en shooting line har två fria ändar: den ena fäster man (vanligen med ett ögla till ögla-system) till själva shooting head:en och den andra till backingen . Då det gäller tvåhandsfiske brukar man inte säga Shooting heads utan kalla dem för klumpar rätt och slätt. 

Ja det är många begrepp, men det klarnar nog med tiden. Ibland är det förvirrande att samma lina kan kallas för olika saker; så är en klumplina detsamma som en WF-lina. Men en lös klump behöver en skjutlina. Ibland används skjutlina (shooting line  och running line) som om det var samma sak.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago, Jonas Fahl said:

Så om jag förstår allt rätt så har jag 4 linor på rullen vid laxfiske. 1=backing 100-200meter. 2=runningline/skjutlina (är detta samma) typ 30 meter. 3=klumpen (alltså den dyra fluglinan) typ 10 meter. 4=tafsen. Har jag fattat detta rätt?

 

Du har helt rätt. ?

Runningline/skjutlina är i princip samma sak, alltså en tunn lina som gör det möjligt för den tunga klumpen att fara iväg lååångt. Det finns två typer - en med coating ( alltså typ som en vanlig fluglina men mycket tunnare ) som vanligen kallas skjutlina, och en variant utan coating ( som påminner om en vanlig nylonlina till spinnfiske ) som oftast kallas runningline.  

Vilken man väljer är väl en smaksak. Ofta anses den coatade skjutlinan vara lättare att hantera men kanske ger lite kortare kast pga större friktion i spöringarna. Som nybörjare rekommenderar jag definitivt att du väljer en med coating. 

Redigerad med Sunray
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett råd till:

Låt ingen lura in dig på det som kallas "polytafsar", vilket är lösa, utbytbara tafsar med olika densitet ( alltså olika sjunkhastigheter ).

Tanken med dessa är att det ska vara lätt att byta tafs för att kunna fiska på olika djup, vilket väl är en bra tanke men något som bara krånglar till ditt liv som ny havsöring- och laxfiskare. Vanlig hederlig nylontafs av bra kvalitet fungerar otroligt bra till 99% av ditt fiske.

Polytafsar = redskapshandlarna skrattar hela vägen till banken 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago, Sunray said:

Du har helt rätt. ?

Runningline/skjutlina är i princip samma sak, alltså en tunn lina som gör det möjligt för den tunga klumpen att fara iväg lååångt. Det finns två typer - en med coating ( alltså typ som en vanlig fluglina men mycket tunnare ) som vanligen kallas skjutlina, och en variant utan coating ( som påminner om en vanlig nylonlina till spinnfiske ) som oftast kallas runningline.  

Vilken man väljer är väl en smaksak. Ofta anses den coatade skjutlinan vara lättare att hantera men kanske ger lite kortare kast pga större friktion i spöringarna. Som nybörjare rekommenderar jag definitivt att du väljer en med coating. 

Håller med dig - men jag brukar se coatade skjutlinor som "running" och ocoatade som "shooting".

Om jag kan hjälpa till och bidra till förvirringen. ?

http://www.el-ge.se/kopguide-till-skjutlinorrunninglines

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänk dig att du tar en ”vanlig” hel WF-lina och klipper av den nånstans i taperingen mellan klump och skjutlina varpå du gör öglor på bägge ändar och öglar ihop dem igen. 

Voilà så har du fått klump och skjutlina. För att vara tydlig tycker jag inte att det är så du bör göra utan syftar bara till att förklara det. 

Behöver du kunna byta klumpar (med olika sjunkhastigheter) är det såklart käckt med denna variant (istället för x antal extraspolar/rullar). 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...