Hoppa till innehåll

Lina till Winston Pure


JohanDotz

Recommended Posts

10 minutes ago, JohanDotz said:

Jag har skaffat mig ett Winston Pure #5 och ska nu skaffa en lämplig presentations lina. Vad kör ni med? Tyckte Hardy Horizone var lite kraftig i landningen men annars bra vikt.

Royal wulff TT, Rio Single Hand Spey bägge funkar bra, i mitt tycke dom två bästa linorna.

Har även testat gamla GL Fariolinan, Rio Perception funkar oxå men inte lika bra som ovan linor, men smaken är ju som bekant delad.

SA VPT ska tydligen oxå vara riktigt bra till Pure spöet.

Den enda linan som jag testat som jag avråder i från är SA MPX

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dom är lika långa i klumplängd och utförande dvs triangeltapering men vpt har lite sharkskin i fronten och är ju färgad i sektioner medans TT endast har har en färg tror jag, vilket gör det lite svårare att se klumpen men de är jämförbara.
Kolla med Rene Palmer på Flyfishing Masters, han kan mer detaljer men alla tre linor är bra för torrfluga och lättare nymfer.

Du kommer inte göra bort dig vilken du än köper men min keeper är TT av dessa tre dock på 486 B3x.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, bratteus said:

Dom är lika långa i klumplängd och utförande dvs triangeltapering men vpt har lite sharkskin i fronten och är ju färgad i sektioner medans TT endast har har en färg tror jag, vilket gör det lite svårare att se klumpen men de är jämförbara.
Kolla med Rene Palmer på Flyfishing Masters, han kan mer detaljer men alla tre linor är bra för torrfluga och lättare nymfer.

Du kommer inte göra bort dig vilken du än köper men min keeper är TT av dessa tre dock på 486 B3x.

TT linan finns i två varianter, en tvåfärgad, vit klump gul skjutlina och en enfärgad variant.

 

 

 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 4/16/2020 at 5:50 PM, JohanDotz said:

Grymt! Vad skiljer TT och VPT skulle du säga?

Jag har inte kastat med TT men jag har Trout LT, på ett av mina #4, som får ses som direkt snarlik. Och så har jag VPT i #5. Dock inget Winston. 

Min uppfattning och känsla är att VPT torde ha något längre baktapering och upplevs därmed som snäppet mer harmonisk vid överhandskast och lång lina i luften. Trout LT har något mer massa långt bak och är riktigt fin till speykast. Men även till överhandskast. Båda är jättefina presentationslinor. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

TT finns i 3 varianter. En vanlig med kort övergång mellan klump och skjutlina. 2 varianter med typ samma triangelformade klump, men, en längre övergång till skjutlinan - TT plus och en sort som heter Joan Wulff special (eller något liknande). (Sen finns det ju också färgvarianter på linorna.)
Har själv den vanliga och TT plus i olika linklasser men gillar mest plus då jag tycker den är mest mångsidig. Plus är också lite tyngre än den vanliga. 

Redigerad med mats12
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Sitter i samma sits och testar linor för Pure #5. Var det en vanlig TT du fastnade för? Rene Palmer talar sig varm för TT Plus till Pure #5. VPT tycker jag funkar bra men känns inte perfekt, vill hitta den där riktiga fullträff-linan till det här spöt. Rio SHS var galet intressant men jag testade bara #5 och tror den är sjukt överviktad även om spöt klarar den, så en #4 kanske hamnar närmare TT i vikt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago, Sul said:

Sitter i samma sits och testar linor för Pure #5. Var det en vanlig TT du fastnade för? Rene Palmer talar sig varm för TT Plus till Pure #5. VPT tycker jag funkar bra men känns inte perfekt, vill hitta den där riktiga fullträff-linan till det här spöt. Rio SHS var galet intressant men jag testade bara #5 och tror den är sjukt överviktad även om spöt klarar den, så en #4 kanske hamnar närmare TT i vikt.

För små vatten där det krävs UH kast kan jag rekommendera SA SBT, helt suverän att UH kasta med.

Annars TT eller Rio Single hand Spey.

Kan tänka mig att de nys GL Fario linorna oxå är OK

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kör vanliga TT linan och tycker den funkar riktigt bra. Antar man får avgöra hur viktigt bra presentation och bra på långa kast, jmf med bra laddning på kort håll och mer plaskande lina man behöver. För större flugor och motvind över 3-5 m/s använder jag en snabbare 5a.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
På 2020-04-16 at 16:33 bratteus sa:

Alla dessa funkar 100% perfekt, jag gillar TT och VPT då SA gör dessa linor men Rio Trout LT är också en kanonlina till denna typ av torrflugespön.

kolla Tridents lintest där finns alla dessa linor recenserade.

Nu blir jag lite nyfiken!

Vad menar du med "denna typ av torrflugespön"?

// Kent

Redigerad med kent.flyfish
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...