Jump to content
Edgeforum

Recommended Posts

Tjena

Vad har ni för favoriter till ren wf streamer lina stora flugor i både sjö och strömmande vatten med överlag ont om utrymme att kasta. 

Eller är ett opst system helt klart bäst? Finns det nått ni tycker är bättre? 

Just now, Denho486 said:

Tjena

Vad har ni för favoriter till ren wf streamer lina stora flugor i både sjö och strömmande vatten med överlag ont om utrymme att kasta. 

Eller är ett opst system helt klart bäst? Finns det nått ni tycker är bättre? 

Cortland compact float....eller opst skagit är ett bra alternativ då man kan byta mellan flyt o sjunkspetsar 

• Like 1

Nu är jag den där dryga killen som kommer med ett tredje alternativ 😂 

Jag kör på SA's enhands-skagit med integrerad skjutlina till det fisket. Tycker det funkar utmärkt 🙂 Just till enhands tycker jag att den typen är perfekt. 

• Like 1
30 minutes ago, Joffe said:

Nu är jag den där dryga killen som kommer med ett tredje alternativ 😂 

Jag kör på SA's enhands-skagit med integrerad skjutlina till det fisket. Tycker det funkar utmärkt 🙂 Just till enhands tycker jag att den typen är perfekt. 

Har du provat Opsts variant som heter smooth? 

Ja, jag har provat båda. Jag föredrar SA eftersom att jag tyckte skjutlinan är bättre och att den har en kortare del med lite textur som jag gillar när jag överhandskastar när det är bäcksvart. 

• Like 1
Just now, Joffe said:

Ja, jag har provat båda. Jag föredrar SA eftersom att jag tyckte skjutlinan är bättre och att den har en kortare del med lite textur som jag gillar när jag överhandskastar när det är bäcksvart. 

Okey tack 😊

Har gått igenom rätt många linor för mitt streamerfiske sista 2-3 åren och den jag gillar absolut bäst är Airflo streamer max short.

Den har kort klump där bakre delen av klumpen är float/IM vilket gör den lätt att lyfta och funkar fint även för underhandskast (om man lyft sjunkdelen först dvs). Flytande running line är ett stort plus för mig. Sjunkdelen är väl s6/s7 vilket är lite väl mycket ibland så jag överväger att testa Rio Big nasty eller SA Sonar Titan S3 sinktip som komplement. 

När jag fiskar streamers med lättare spön, typ #5 kör jag med samma SA-lina som Joffe, funkar grymt bra när det är trångt. 

Har ett gäng andra linor som ligger och blir sparsamt använda också:

Vision Vibe 85 f/s3 (och även F/I-varianten) , bra allround streamerlina men inte så bra coating (nya "+" - varianten kanske är bättre?)

Cortland compact s3, ungefär som Vision Vibe men bättre coating fast running line har tråkigt mycket minne och kräver sträckning och sträckning och sträckning.... 

Vision Bottom express och Airflo streamer max long. Inga favoriter då jag tycker att det är rätt jobbigt med långa sjunkklumpar i den sjunkgraden. Används mest vid sjöfiske. 

SA Sonar Titan f/i/s2/s4. Har inte hunnit testa så mycket än men verkar lovande, 

Edited by Sahlberg
  • Like 1
1 hour ago, Sahlberg said:

Har gått igenom rätt många linor för mitt streamerfiske sista 2-3 åren och den jag gillar absolut bäst är Airflo streamer max short.

Den har kort klump där bakre delen av klumpen är float/IM vilket gör den lätt att lyfta och funkar fint även för underhandskast (om man lyft sjunkdelen först dvs). Flytande running line är ett stort plus för mig. Sjunkdelen är väl s6/s7 vilket är lite väl mycket ibland så jag överväger att testa Rio Big nasty eller SA Sonar Titan S3 sinktip som komplement. 

När jag fiskar streamers med lättare spön, typ #5 kör jag med samma SA-lina som Joff, funkar grymt bra när det är trångt. 

Har ett gäng andra linor som ligger och blir sparsamt använda också:

Vision Vibe 85 f/s3 (och även F/I-varianten) , bra allround streamerlina men inte så bra coating (nya "+" - varianten kanske är bättre?)

Cortland compact s3, ungefär som Vision Vibe men bättre coating fast running line har tråkigt mycket minne och kräver sträckning och sträckning och sträckning.... 

Vision Bottom express och Airflo streamer max long. Inga favoriter då jag tycker att det är rätt jobbigt med långa sjunkklumpar i den sjunkgraden. Används mest vid sjöfiske. 

SA Sonar Titan f/i/s2/s4. Har inte hunnit testa så mycket än men verkar lovande, 

Okey du har inte provat de skagit klumpar med integrerad skjutlina med utbytbara spetsar som finns? 

45 minutes ago, Sahlberg said:

Jo, det är ju en sån jag använder ibland och skrev om, samma modell som Joffe skriver om ovan, SA Spey lite skagit integrated. 

Aa jag förstår Okey :) jag får ta en titt på den.

Jag har en opst smooth i 275 grain som ligger och är oanvänd men kanske är värt att byta den.