Hoppa till innehåll

Nybörjarspö till lilltjejen


Ewadhagen

Recommended Posts

Tjena!

Nu äntligen har min dotter på drygt 4 år börjat intressera sig mer för flugfisket! Det startade med att hon ville vara med när jag band flugor, hon fick välja färger på bindtråd, tinsel, skallar osv. Sen ville hon sköta UV-lampan när jag limmade. Nu sitter hon bredvid mig när jag binder och ser o lär, härligt! Ganska nyligen sa hon att hon ville följa med och flugfiska någon dag, självklart sa jag! 

Tänker mig att jag tar med henne till nåt PT-vatten med regnbåge så det blir några napp iaf.

MEN, vilket spö ska hon ha, vad är bra att lära sig på? Antar att det är bra om det är lite kortare än brukligt och lätt. Vad säger ni andra fäder som säkerligen finns här och genomgått detta med era barn?

Hälsningar glad och stolt fader

Erik

Redigerad med Ewadhagen
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man kännet sig stolt när dottern vill följa med på fiske :)Jag köpte ett billigt rosa kinaspö på eBay 9 fot klass 5 till min fyraåriga dotter ( var viktigt att det skulle vara rosa). Hon har varit med och fått på fisk när jag kastat ut på sina egna flugor, vilket är roligt. Jag tror dock att fyra år är lite tidigt för att kunna lära sig kasta själv. Om tanken är att hon ska kunna hantera spöet själv så köp ett kort spö i låg klass annars blir det nog för tungt. Lycka till.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago, SimonJohansson said:

Jag fixade ett Vision Zulu Junior till min dotter när hon fyllde 4 ?

7,6"

Skulle vara lite roligt att höra om hur det går. Har själv en som snart fyller 5 år, tycker dock hon känns för ung för flugfiske, tänkte dock börja ta med henne på lite abborrfiske i år. Men kanske ska omvärdera på fluga. Både hon och lilla syster tycker det är skoj med fiske, dock mest metat men även vara hovmästare när pappa flugfiskar. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 4/19/2020 at 6:41 PM, RyssSergej said:

Man kännet sig stolt när dottern vill följa med på fiske :)Jag köpte ett billigt rosa kinaspö på eBay 9 fot klass 5 till min fyraåriga dotter ( var viktigt att det skulle vara rosa). Hon har varit med och fått på fisk när jag kastat ut på sina egna flugor, vilket är roligt. Jag tror dock att fyra år är lite tidigt för att kunna lära sig kasta själv. Om tanken är att hon ska kunna hantera spöet själv så köp ett kort spö i låg klass annars blir det nog för tungt. Lycka till.

Ja, fyra kanske är liiiite för ungt ännu. Man hoppas ju verkligen att hon ska bli inbiten och vilja följa med pappa till fjällen! 

Men absolut, inte för långt och inte för tungt!

20 hours ago, Ismo said:

Hi-Level har haft mycket bra spön i låg klass!..tror personligen att dom vart ypperliga!..för barn...inte bara för låg klass!..BRA spön.

Intressant! Har kikat lite men haft svårt att hitta färdiga spön, hittar bara några få färdiga spön på deras hemsida. Men kul med bra spön som jag inte hört om förut!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago, Ixoye said:

Sameo's Opal Black Sniper 6 fot #4/5, borde vara perfekt för små barn att börja med.

Ja, det såg fint ut. Är det nån som provat detta? Känns kanske lite väl snabbt eller vill man ha det? I filmen där Ken kastar med det är ju klass 4-linan lite lätt, klass 5-linan ok på korta håll men det verkar som att spöt laddar bäst med klass 6-linan. 

Tänker att när det gäller barn måste spöt ladda även med lite "mjukare" kast?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago, landqvisttim said:

Kanske inte relevant, men jag har ett klass #4 8,6' opal från sameo, det laddar väldigt lätt. sjukt ovant för någon som är van att kasta med klass 7 10 fot. 

Slå dem en pling, Sameo är bra att ha å göra med så de säger nog bu eller bä om det är en bra idé med någon av deras spön för en 4-åring.

8,6´känns kanske lite väl långt. Det fina med Opal Black Sniper är att det bara är 6´.

Du har nog rätt, bäst att ringa och höra, antar att dom känner sin utrustning bäst.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Asså, det beror ju på var och vad du fiskar. 6' är väldigt kort. 7'6'' är mycket längre. Det blir ganska stor skillnad i kastfrekvens föreställer jag mig. Själv skulle jag välja 6' för ett fiske jag inte bedriver eller 7'6'' för ett fiske jag bedriver. Med ett kortare spö ökar risken för hafsfiske. Då kan du ju fånga hafsöring...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tänker att ett 6 foots spö är kort för oss vuxna men väldigt långt för en 4 åring, att spöt är kort och lätt (swing-weight) tror jag är viktigt för ett så ungt barn.

Redigerad med Ixoye
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Ixoye said:

Jag tänker att ett 6 foots spö är kort för oss vuxna men väldigt långt för en 4 åring, att spöt är kort och lätt (swing-weight) tror jag är viktigt för ett så ungt barn.

Du har sannolikt alldeles rätt. Jag svarade på frågan om vilket han själv skulle kunna få störst användning av. Jag skulle rekommendera ett sjufots Rasken Combinett. Det kan fånga öring på 2,5 kilo i Ammerån. Till barnet skulle jag nog välja glasfiber som är tåligare. Tror jag. Andra vet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago, Ixoye said:

Jag tänker att ett 6 foots spö är kort för oss vuxna men väldigt långt för en 4 åring, att spöt är kort och lätt (swing-weight) tror jag är viktigt för ett så ungt barn.

Då borde ju isf Sameo-spöt passa bra. För att öka chansen för att hon ska tycka det är kul är det ju viktigt att hon "lyckas" nån gång istället för att det bara blir trassel...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 4/20/2020 at 3:45 PM, Lill-Niklas said:

Skulle vara lite roligt att höra om hur det går. Har själv en som snart fyller 5 år, tycker dock hon känns för ung för flugfiske, tänkte dock börja ta med henne på lite abborrfiske i år. Men kanske ska omvärdera på fluga. Både hon och lilla syster tycker det är skoj med fiske, dock mest metat men även vara hovmästare när pappa flugfiskar. 

Absolut är det för tidigt! Hon klarar ett bakkast från bryggan i p&t-sjön, vilket har räckt för att lura ett par fiskar. Nu är hon fem och just nu inte alls lika sugen att hänga med.

skulle tro det går lättare som 8-10åring då de fått lite mer ordning på motorik och diverse andra grejer ? man kan inte ställa några krav på så små barn vad gäller tålamod eller att vara intresserad. 

CE83BA60-F5FB-4274-AEA0-3863CDD5527C.jpeg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 4/26/2020 at 7:32 PM, SimonJohansson said:

Absolut är det för tidigt! Hon klarar ett bakkast från bryggan i p&t-sjön, vilket har räckt för att lura ett par fiskar. Nu är hon fem och just nu inte alls lika sugen att hänga med.

skulle tro det går lättare som 8-10åring då de fått lite mer ordning på motorik och diverse andra grejer ? man kan inte ställa några krav på så små barn vad gäller tålamod eller att vara intresserad. 

CE83BA60-F5FB-4274-AEA0-3863CDD5527C.jpeg

Härliga bilder!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 4/27/2020 at 5:47 AM, Helios said:

Min grabb som är 8 fick provkasta för första gången igår med mitt gamla Hardy 8' #4..

Handleden blev trött efter en halvtimme..jag tror att greppet på våra spön är för tjocka för barn helt enkelt.

Ett smalare grepp tror jag är minst lika viktigt som ett kortare spö.

Också lite äldre, 4 är nog kanske lite i yngsta laget. 

Kanske ska börja med ett sånt träningsspö för inomhusbruk =))

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...