Jump to content
Troutdreamer

Mest lärorika fiskefilm, videoklipp, artiklar på nätet?

Recommended Posts

Vad rekommenderar ni som mest lärorika material att kolla på? 😀 Letar alltså inte något med bara schysst foto och tunga fångster, utan mer om lärande fisketeknik/taktik när det kommer till öring/röding i strömmande och stilla vatten. Även rekommendationer på bra böcker  mottages tacksamt.

Har fiskat i många år men aldrig direkt fått något större än 1 kilo. Vill lära mig mer om hur jag bäst kan lyckas få större fisk.

Några av mina bästa tips:

Hemligheten i att få fisk är att fiska där det finns fisk, det låter självklart men är ändå inte det.

Dom försiktigaste vaken kan dölja den största fisken.

Större öring är en predator, underskatta inte fiske med större streamers.

Håll låg profil.

Studera vattnet en stund innan, notera insekter, och vakbild.

Fiska av nära strandkanten först och vada i sista läget.

Det finns än väldigt bra film som utvecklar kastteknik, Casts that catch fish.

Lycka till

Edited by bratteus

44 minutes ago, xps said:

In Search of Wild Trout, Fly Fishing for Trout in Rivers; Nicholas Fitton. Den ger många aha-upplevelser och brukar gå att hitta den här vägen:

https://www.bookfinder.com/search/?ac=sl&st=sl&ref=bf_s2_a1_t1_1&qi=cYa.4Nxp1qgbkwsyIULbrM596F0_1497963026_1:12:20&bq=author%3Dnicholas%20fitton%26title%3Din%20search%20of%20wild%20trout%20flyfishing%20for%20wild%20trout%20in%20rivers

Skönt efternamn Fitton ;)

• Haha 1

På 2020-04-25 at 17:13 bratteus sa:

Några av mina bästa tips:

Hemligheten i att få fisk är att fiska där det finns fisk, det låter självklart men är ändå inte det.

Dom försiktigaste vaken kan dölja den största fisken.

Större öring är en predator, underskatta inte fiske med större streamers.

Håll låg profil.

Studera vattnet en stund innan, notera insekter, och vakbild.

Fiska av nära strandkanten först och vada i sista läget.

Det finns än väldigt bra film som utvecklar kastteknik, Casts that catch fish.

Lycka till

Grymt, tack för alla tipsen!! 👍🏻

Vann faktiskt nyss en auktion på tradera med 4 böcker för öringfiske där ”lär dig läsa öringvatten” var med..

Ska kolla in videon med!

Har bara ett klass 5 spö med WF flytlina och sjunktafs för wollybugger och dyl. Är det god idé att skaffa fler linor, isf vad och hur ska man tänka?

21 hours ago xps sa:

In Search of Wild Trout, Fly Fishing for Trout in Rivers; Nicholas Fitton. Den ger många aha-upplevelser och brukar gå att hitta den här vägen:

https://www.bookfinder.com/search/?ac=sl&st=sl&ref=bf_s2_a1_t1_1&qi=cYa.4Nxp1qgbkwsyIULbrM596F0_1497963026_1:12:20&bq=author%3Dnicholas%20fitton%26title%3Din%20search%20of%20wild%20trout%20flyfishing%20for%20wild%20trout%20in%20rivers

Tack för tipset, ska kolla in vad det är!

Just now, bratteus said:
2 hours ago, Troutdreamer said:

Grymt, tack för alla tipsen!! 👍🏻

Vann faktiskt nyss en auktion på tradera med 4 böcker för öringfiske där ”lär dig läsa öringvatten” var med..

Ska kolla in videon med!

Har bara ett klass 5 spö med WF flytlina och sjunktafs för wollybugger och dyl. Är det god idé att skaffa fler linor, isf vad och hur ska man tänka?

Vad har du för spö? 
En lina som är väldigt allround är Guideline 4 Cast tycker jag. Kanske en av den bästa taperingarna på marknaden.

Bra tafsar är ett måste likaså rätt tafsgrovlek  till vald fluga, dvs några rullar tafsspets 0,15 0,17 0,20 tex

Jag skulle tänka: välj en bra uppsättning allroundgrejer som funkar till det mesta.

Ja och givetvis Youtube och

Visions kanal Fly TV är bra.

Edited by bratteus

17 hours ago, Jonas_P said:

Orvis har en del sevärt på sin kanal Guide to Fly Fishing: 

https://www.youtube.com/channel/UCxGQMCT70DALylKj9CQl2sw

Den här har många samma filmer men fler, https://www.youtube.com/user/thenewflyfishertv De är många riktigt sevärda där.

Orvis podkast är också riktig trevlig och lärorik. Tom har hållit på i nått decennium så finns några att lyssna på... 

Fånga öringar större än 1 kilo kan vara lurigt på torrt och nymfer. Streamer har däremot en förmåga att locka fram större fisk. Men först och främst måste man fiska i vatten som håller stor fisk. Och tillräckligt många för att man ska kunna lura nån av dem. 

22 hours ago bratteus sa:

Vad har du för spö? 
En lina som är väldigt allround är Guideline 4 Cast tycker jag. Kanske en av den bästa taperingarna på marknaden.

Bra tafsar är ett måste likaså rätt tafsgrovlek  till vald fluga, dvs några rullar tafsspets 0,15 0,17 0,20 tex

Jag skulle tänka: välj en bra uppsättning allroundgrejer som funkar till det mesta.

Hade ett TFO #5 som knäcktes under senaste fiskeresan i höstas.

Så jag kikar även på spö klass 5 som ett allround, och kanske ett klass 7 för lite tyngre fiske.. Hur resonerar du vad gäller spön och klasser för lite större öring? Funderade på att köpa en sjunklina med till streamerfiske, är det värt eller kör ni på sjunktafsar?

4cast har en polare talat mkt varmt om. Har en Rio Grand samt en vision vibe 85 kortklump.

22 hours ago Jonas_P sa:

Orvis har en del sevärt på sin kanal Guide to Fly Fishing: 

https://www.youtube.com/channel/UCxGQMCT70DALylKj9CQl2sw

4 hours ago Lill-Niklas sa:

Den här har många samma filmer men fler, https://www.youtube.com/user/thenewflyfishertv De är många riktigt sevärda där.

Orvis podkast är också riktig trevlig och lärorik. Tom har hållit på i nått decennium så finns några att lyssna på... 

Fånga öringar större än 1 kilo kan vara lurigt på torrt och nymfer. Streamer har däremot en förmåga att locka fram större fisk. Men först och främst måste man fiska i vatten som håller stor fisk. Och tillräckligt många för att man ska kunna lura nån av dem. 

Tack för tipset, har faktiskt suttit några timmar och kikat en massa avsnitt från dem, riktigt bra!

Ang streamers, vad ska man absolut ha i asken för större öring och lekande havsöring? Wollybugger har jag och någon zonker..

Edited by Troutdreamer

3 hours ago, Troutdreamer said:

Hade ett TFO #5 som knäcktes under senaste fiskeresan i höstas.

Så jag kikar även på spö klass 5 som ett allround, och kanske ett klass 7 för lite tyngre fiske.. Hur resonerar du vad gäller spön och klasser för lite större öring? Funderade på att köpa en sjunklina med till streamerfiske, är det värt eller kör ni på sjunktafsar?

4cast har en polare talat mkt varmt om. Har en Rio Grand samt en vision vibe 85 kortklump.

Detta räcker tycker jag personligen.
Beroende på mjukhet/ hårdhet räcker ett stöddigt 6 eller normalt 7 Till det tyngre fisket efter öring. 

Jag kör

Hardy Zenith 486 ( Sjöspö / Fjällspö / distans & presentation allround ej mycket vind  )  

Scott Radian 905 ( Sjöspö / Fjällspö / distans & vind allround )

Hardy Zephrus 905 Ultralite ( Torrt / Presentation utan mycket vind )

Scott Meridian 906 ( Storöring / Västkusten / Streamers /  mycket vind / sjunklinor / intermediate etc

Ser egentligen ingen anledning att gå högre upp i klass, det är tyngre och slitsammare att fiska med för axlar rygg och handled och en lätt modern stöddigare 6a klarar mycket.

OBS ( man kan lugna en stöddig 6a med en 7a lina eller Rio Grand som är en hel klass överklassad, dvs Grand 6a är en regelrätt 7a)

Gärna spön med ett modernt resin / nanobindemedel då dom håller bättre, är lättare och har en allmänt bättre spänst samt ger minimalt med efterslag.

Sjunklinefiske är ju rätt tråkigt men rätt effektivt.

Lycka till

Edited by bratteus

Tycker ett klass 7 är grymt till streamer både på kusten och strömmande vatten. Tycker det är mindre ansträngande att gå med sjuan än sexan. Mer vikt i linan gör det enklare att rolla/kasta ut en större fluga. Skillnaden i att drilla fisken är dock oftast minimal.  

Tack för tipsen, hittade ett beggat Vision Onki 9’#5 samt beställt nya vadare och skor så får kika på högre klass senare när ekonomin tillåter :)