Hoppa till innehåll

Stängda Norgeränser öppnar för fiske i Sverige.


Laxarnas prins

Recommended Posts

Mitt gäng sade upp våran vecka i Norge efter förra årets resa så den behöver jag inte oroa mig för. Återstår att se vad det blir för restriktioner här i framtiden. Har ett planerat/bokat Norrlandsfiske innan midsommar och hoppas verkligen det blir av.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det fina med vårt land är ju att man vanligen inte behöver boka precis, bara att åka runt i bilen o leta sig fram. Problemet kan ju bli att man just bara åker och går runt och kollar, risk att det blir trångt i de svenska vatten man känner till eftersom också andra känner till dessa älvar. Lite lockande att därför ge sig på något helt nytt, vilket då lätt leder till rekande snarare än fiskande.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago, fjellhammer said:

Det fina med vårt land är ju att man vanligen inte behöver boka precis, bara att åka runt i bilen o leta sig fram. Problemet kan ju bli att man just bara åker och går runt och kollar, risk att det blir trångt i de svenska vatten man känner till eftersom också andra känner till dessa älvar. Lite lockande att därför ge sig på något helt nytt, vilket då lätt leder till rekande snarare än fiskande.

Den känslan har jag med. Men jag vill nog prova harr, röding och öring i fjällvatten med. Tror också likt dig att kända svenska älvar får högre tryck i sommar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago, Laxarnas prins said:

Den känslan har jag med. Men jag vill nog prova harr, röding och öring i fjällvatten med. Tror också likt dig att kända svenska älvar får högre tryck i sommar.

Jag, känns det segt har jag planer på att äntligen ta mig tid att knalla iväg till ett bra tips hemma i jämtlandsfjällen som jag tänkt ta mig till i åtskilliga år nu utan att det blivit av eftersom det är en rätt diger promenad. Allt är ju inte lax, trots allt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lagt ut ett par krokar till fiske i Sverige. Genom känningar, google och genom att läsa slingor här på Edge nappar det. Det jag kollar är harrfiske som är nytt för mig och ev laxfiske eller öringfiske. Det känns bra med mycket info och faktiskt spännande att ev testa nya platser. Kostnadsmässigt kan jag ofta se att det är billigare än Norge. ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Total depression... Finns väl inget laxfiske här som kan jämföras med Norge? Harr är liksom inget altenativ...

Sen är det ju alla dom där sociala kontakterna efter mer än 30 år man saknar inte minst. Den lilla sträckan där arrendet består av lax, som man sen blir bjuden på laxmiddag när arrendet betalas. Mycket trevligt. Sånt där går liksom inte att ersätta.

Nä, det här är fanimej nattsvart. Ursäkta mig men harr känns bara löjligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Frank.

Jag har samma känsla som du. Sedvanor med sedan länge bekanta och sånt som att se fåglar ruva på ägg i sina bo samma tid varje år, höra pipen då äggen kläcks, det är mycket man kommer att sakna.

Visst står Atlantlaxen dyrbart högt hos även mig. Min fru har märkt på mig att jag grubblat och haft pannan i djupa väck den senaste månaden drygt. Mina sju-åtta Norgeveckor sedan många år har gett mig mer än laxar, några av mina bästa vänner finns där! På grund av detta känns det vemodigt att bara tänka tanken att tvingas avstå från Norge.

Men då jag började kolla lite med vänner och bekanta samt nyttjat Google står det klart för mig att nya äventyr kan göras. Man kanske får någon ny naturupplevelse, någon ny vän och lite öring, röding, harr och ev lax. Dessa tankar lotsar mig genom den brokiga och svarta stig som man vandrat på och nu äntligen genom nytänk ser strimmor av sol och en ljusare framtid???

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Svar till Laxarnas Prins...

Ja det är ju inte bara fisket. Det är naturen runtomkring. Strandpiparen som har sitt bo alldeles invid stigen. Hunden som känner igen sig och hittar alla stigar ner till älven fastän dom växt igen sedan förra säsongen. (Det är jag väldigt glad för.) Den feta grävlingen som nästan fastnar med rumpan när den flyr in under ladan på åkern.

Folk i bygden som säger "trevligt att se dig igen". Sånt värmer. Campingvärden som bjuder på nygräddade våfflor i sitt hem. Folket på den lilla campingen...  "Klientelet" som campingvärden kallade oss... Alla historierna om tappade storlaxar... Historien om storlaxen som fick korkhandtaget att lossa från klingan i småbitar innan den gick... "Depparstenen" där man sitter när man brutit ihop... Den lokale fiskaren som har ett laxflugspö han vann på en tävling på 90-talet...

Och så är det ju älven! Eftersom jag är pensionär har jag ju tid. Numera är jag ju så nyfiken varje år på hur älven har förändrat sig. Det har varit flommar och isgång. Nya fiskeplatser skapas. Gamla blir helt värdelösa. En del av upplevelsen är att bara ägna tid åt att inspektera älven. Lika spännande varje år!

Och ärligt talat. Harr? Inget ont om harrfiske men... Alla har väl sin smak och hobby... Men visst är det en enorm skillnad på en liten harr på enhandsspö och en rejäl lax?

Fick min första lax i Göta älv 1976. Sen var det kört...

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago, Laxarnas prins said:

Kan vara så Henka men då blir det ju två veckors karantän, eller? 

 Jag vet flera som pendlar utan karantän. Men jag är inte helt säker, eller ens tror att det finns nån lucka för nyanställda...

Och ärligt talat, så länge myndigheterna avråder från resande så tycker jag att vi ska stanna hemma. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Frank said:

Svar till Laxarnas Prins...

Ja det är ju inte bara fisket. Det är naturen runtomkring. Strandpiparen som har sitt bo alldeles invid stigen. Hunden som känner igen sig och hittar alla stigar ner till älven fastän dom växt igen sedan förra säsongen. (Det är jag väldigt glad för.) Den feta grävlingen som nästan fastnar med rumpan när den flyr in under ladan på åkern.

Folk i bygden som säger "trevligt att se dig igen". Sånt värmer. Campingvärden som bjuder på nygräddade våfflor i sitt hem. Folket på den lilla campingen...  "Klientelet" som campingvärden kallade oss... Alla historierna om tappade storlaxar... Historien om storlaxen som fick korkhandtaget att lossa från klingan i småbitar innan den gick... "Depparstenen" där man sitter när man brutit ihop... Den lokale fiskaren som har ett laxflugspö han vann på en tävling på 90-talet...

Och så är det ju älven! Eftersom jag är pensionär har jag ju tid. Numera är jag ju så nyfiken varje år på hur älven har förändrat sig. Det har varit flommar och isgång. Nya fiskeplatser skapas. Gamla blir helt värdelösa. En del av upplevelsen är att bara ägna tid åt att inspektera älven. Lika spännande varje år!

Och ärligt talat. Harr? Inget ont om harrfiske men... Alla har väl sin smak och hobby... Men visst är det en enorm skillnad på en liten harr på enhandsspö och en rejäl lax?

Fick min första lax i Göta älv 1976. Sen var det kört...

 

Vackert text!

Förstår precis vad du menar med hundar, djur och natur. En av de två sträckor jag fiskar på eroderar mycket efter varje flom, vissa år till det bättre och vissa till det sämre. att klura på hur den sträckan efter förändring ska fiskas  är spännande! Norrmän och dess älskade våfflor med brunost smakar numera gott till deras svaga kaffe. Fjällturerna med min guru utan fiske ger energi.

Jag har begränsad erfarenhet av fiske efter harr, röding och brunöring få fjäll och i strömmande vatten och tycker därför att det kan vara kul att testa, dock är jag en genuin laxfiskare och väljer det i första hand 10ggr av 10ggr.

Jag har många år till pension men ändå gör jag min 24 säsong i Norska laxälvar och stängs gränserna behövs substitut för min del. ????

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago, Henka said:

 Jag vet flera som pendlar utan karantän. Men jag är inte helt säker, eller ens tror att det finns nån lucka för nyanställda...

Och ärligt talat, så länge myndigheterna avråder från resande så tycker jag att vi ska stanna hemma. 

Rimligtvis bör några norrmän känna igen oss! Och om någon inte tycker att vi följer regler kan de fort vara någon som rapporterar.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago, Laxarnas prins said:

Rimligtvis bör några norrmän känna igen oss! Och om någon inte tycker att vi följer regler kan de fort vara någon som rapporterar.....

Min tanke är att vi rimligtvis bör följa de rekommendationer som myndigheterna ger oss.

Jag tror inte att de bara är för nöjes skull.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ud skriver så här.

 

"Beslut om att förlänga avrådan från icke nödvändiga resor till alla länder togs den 3 april 2020. Avrådan gäller efter förlängningen till och med den 15 juni 2020, varefter en ny bedömning kommer att göras."

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...