Hoppa till innehåll

Bästa lösning av ändar för spolar till tafsmaterial ?


Folo

Recommended Posts

Efter förra veckans fiske efter PT-båge så insåg jag att det var väldans tomt i mitt förråd av tafsmaterial. Behöver köpa helt nytt och tänkte komplettera upp med spolar från ca. 0.10 till 0.25 för att täcka in allt fiske med enhands.

Undrar vilken lösning och då ev. tillverkare för att hålla ändarna på plats för spolar med tafsmaterial som ni tycker har funkat bäst ? Är oerhört irriterande med spolar som antingen repar upp sig själva eller där man inte får tag på änden alls.

Personligen har jag gillat Rios lösning med elastiskt band runt och ett hål där änden går ut. Strofts skumgummiband är ingen höjdare och Guidelines gummiband tycker jag inte heller funkar något vidare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det bästa är om du lyckas hitta såna hårsnoddar i ett frotteliknande material. De passar på att spolar. De är perfekta, men är svåra att hitta. Jag köpte nåt liknande på ICA Maxi, men de är inte lika bra. Fast snygga är de - bruna med guldprickar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Slutade med att jag köpte en sån Rio/Fishpond Headgate hållare med Rios Powerflex material på. Kompletterade med två spolar till så nu har jag totalt 7 spolar på den från 0.12 upp till 0.27 . Tyckte det blev en bra lösning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-04-27 at 13:31 Ixoye sa:

Stroft's 100m spolar funkar bra tycker jag, på dom ligger det ett band av typ foam runt spolen, 100 m spolar gör det räcker länge, billigt blir det också.

Har några 25m spolar som är rätt små. Vet att 50m levereras på samma spole som 25m. Men 100m spolen, är den större eller endast bredare så att man kan klicka ihop med de jag har?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, ricric said:

Har några 25m spolar som är rätt små. Vet att 50m levereras på samma spole som 25m. Men 100m spolen, är den större eller endast bredare så att man kan klicka ihop med de jag har?

Dom är betydligt större, som vanliga spolar till spinnrullar, och finns i både 100 och 200 meter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...