Hoppa till innehåll

Sage


Petriu

Recommended Posts

Hej alla på forumet, hängt här ett tag och tycker att alla har en god ton och hjälpande hand ❤️
Är lite novis på viss flugfiske då jag ägnat mina år på 20 talet till spin fiske, dok så fiskade jag hela 90 talet efter lax i Norge och kan mycket om det flugfisket med glädje.

Tänkte nu köra den kommande sommaren till öringsfiske och harr i Norrland, kommit över ett spö för billig penning som jag fattat var ett riktigt bra spö och köp, är ett Sage GFL 390 RPL som jag tänkte ha till mitt Norrlands fiske i sommar.

Min fråga vilken Lina jag ska välja som passar till detta spö?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis till spöt! De är bra fina ?

Linor är precis som spön mycket tycke och smak. :) 

Vet man inte med sig att man föredrar något speciellt (korta eller långa klumpar eller dubbeltaperade linor) tycker jag att en vanlig wf (weight forward) med klumplängd kring 10 meter känns vettigt. Den är kanske inte bäst på något enskilt men väldigt bra till mycket.

Sen är också frågan om du bör hålla dig till en lina i samma klass som spöt eller gå upp till en fyra. Kör du på en rättklassad lina skulle jag nog sikta på det senare. 

Varje märke har i princip nån variant på denna typen av ”allround-lina”. Har du nån bra handlare i närheten kan du säkert få prova en lina innan köp. Lycka till! :) 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago M.Thors sa:

Grattis till spöt! De är bra fina ?

Linor är precis som spön mycket tycke och smak. :) 

Vet man inte med sig att man föredrar något speciellt (korta eller långa klumpar eller dubbeltaperade linor) tycker jag att en vanlig wf (weight forward) med klumplängd kring 10 meter känns vettigt. Den är kanske inte bäst på något enskilt men väldigt bra till mycket.

Sen är också frågan om du bör hålla dig till en lina i samma klass som spöt eller gå upp till en fyra. Kör du på en rättklassad lina skulle jag nog sikta på det senare. 

Varje märke har i princip nån variant på denna typen av ”allround-lina”. Har du nån bra handlare i närheten kan du säkert få prova en lina innan köp. Lycka till! :) 

 

4 minutes ago M.Thors sa:

Grattis till spöt! De är bra fina ?

Linor är precis som spön mycket tycke och smak. :) 

Vet man inte med sig att man föredrar något speciellt (korta eller långa klumpar eller dubbeltaperade linor) tycker jag att en vanlig wf (weight forward) med klumplängd kring 10 meter känns vettigt. Den är kanske inte bäst på något enskilt men väldigt bra till mycket.

Sen är också frågan om du bör hålla dig till en lina i samma klass som spöt eller gå upp till en fyra. Kör du på en rättklassad lina skulle jag nog sikta på det senare. 

Varje märke har i princip nån variant på denna typen av ”allround-lina”. Har du nån bra handlare i närheten kan du säkert få prova en lina innan köp. Lycka till! :) 

Tack för ditt svar, tänkte ha det till Norrlands fisket först och främst, tänkte vidare om jag kunde få användning av det här i huvudstadens putt and take sjöar med och gå upp till klass #4 på lina, tänkte om spöt klarar av det och har ryggrad för det, aldrig kastat med det så helt novis.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det verkar som du söker en allround lina, då är Rio Gold (standard) ett bra val, varken för lätt eller för tung då den ligger i överkant i linklassen, ett bra allround val helt enkelt.

Redigerad med Ixoye
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänkte skriva att Barrios linor är ett bra val om man vill komma lite billigare undan, men tyvärr verkar shopen vara stängd pga Corona. GT90 är en riktigt schysst allroundlina som jag tycker passar "rättklassade" spön, vilket jag anar att ditt är. Det enda jag märkt med Barrio är att en lina jag hade behövde smörjas direkt jag fick hem den. Annars riktigt schyssta grejer till schysst pris (GT90 kostar £29 ny). Kan ju gå att hitta beggat.

Mvh Daniel

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du vill komma billigt undan kan nog det här vara ett bra alternativ. Jag har inte själv testat den här modellen, men Phyton är en trevlig lina (och också ett alternativ förstås. Billigare än Rio). Tillverkas av Cortland om jag minns rätt.

https://www.flugor.se/fluglinor/flytlinor/payload-flytlina-4616

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, precis det jag var ute efter om spöt gör sig rätt med Wf linor eller om jag skulle gå ner på Dt, aldrig lirat ner på dom här klasserna så tackfull för era erfarenheter.

Redigerad med Petriu
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...