Hoppa till innehåll

Lina till mitt Winston


Carlsson

Recommended Posts

Hola!
Jag har inte hittat rätt lina till mitt BIIIX klass 5, 8,6 fot. 
 

Jag har ett klass 4 med en SA SBT som är min favoritlina. Klump på 7.5m och linan är mjuk och rak. Denna är min standard i småvatten o fjällen. 
 Denna lina har en stor nackdel, den funkar inte bra på längre avstånd, den gör sig bäst för små manövrar, kasta efter fisk i trånga utrymmen, rollkast osv. 
 

Till klass 5 spöet har jag haft en GL experience och sen en cortland trout boss. 
GL linans stora nackdel var att den taperingen gjorde att jag fick stå o vifta som en tok innan nog mycket lina var ute så att det laddade spöet. 
cortland linan var helt enkelt för tung och spöet orkade inte med det. 
 

vad har ni för tips? Mjuk o smidig lina som laddar spöet ganska snabbt och har en klump på 10-11 meter och 9 gram typ. 
Helst skulle jag vilja ha samma material som i SA SBT-linan fast med längre klump och aningen längre fronttapering. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena fiskebroder,

Troutboss är en hel klass tyngre så jag förstår att Winstonspöet kroknade.

jag hade provat: 

Sameo Python ( trevlig longbellylina finns en för 200 här om du söker ) lär kännas harmonisk med mycket lina i luften.

GL 4 Cast, det är en VÄLDIGT bra och allround tapering på den. Lär kännas harmonisk med mycket lina i luften, ger fina linbågar. Mitt hetaste tips.

Rio Gold ( omtyckt allround mediumbellylina. Finns här om du söker )

Rio Percepton, bra allround, MEN en halv klass tyngre.

 

 

 

Redigerad med bratteus
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

58 minutes ago, bratteus said:

Tjena fiskebroder,

Troutboss är en hel klass tyngre så jag förstår att Winstonspöet kroknade.

jag hade provat: 

Sameo Python ( trevlig longbellylina finns en för 200 här om du söker ) lär kännas harmonisk med mycket lina i luften.

GL 4 Cast, det är en VÄLDIGT bra och allround tapering på den. Lär kännas harmonisk med mycket lina i luften, ger fina linbågar. Mitt hetaste tips.

Rio Gold ( omtyckt allround mediumbellylina. Finns här om du söker )

Rio Percepton, bra allround, MEN en halv klass tyngre.

 

 

 

Hur är nya 4cast? Jag blir inte klok på GL linor. Coastal är hur bra som helst men min fario och experience är bedrövliga. Min fario är nog den värsta lina jag haft vad gäller linminne. Halva fisketiden går åt till att dra o slita för att sträcka ut den...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Carlsson said:

Hur är nya 4cast? Jag blir inte klok på GL linor. Coastal är hur bra som helst men min fario och experience är bedrövliga. Min fario är nog den värsta lina jag haft vad gäller linminne. Halva fisketiden går åt till att dra o slita för att sträcka ut den...

Japp dom trasslar lite i olika batchar tyvärr men kör Rio Gold eller varför inte Arctic Silver MD, grym lina som kastar mil och presenterar fint men som dock har en grå färg i klass 5 som kan vara lite svår att se. Enda nackdelen.

Coastal görs av Airflo enda tillverkaren av poluretanlinor vad jag vet. Resten av gänget PVC.

Redigerad med bratteus
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago, Carlsson said:

Hur är nya 4cast? Jag blir inte klok på GL linor. Coastal är hur bra som helst men min fario och experience är bedrövliga. Min fario är nog den värsta lina jag haft vad gäller linminne. Halva fisketiden går åt till att dra o slita för att sträcka ut den...

Usch!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gillade du SBT (det gör jag också) så är mitt tips SA:s ART och VPT. 
 

VPT är av longbelly-typ och lite mer inriktad på torrflugefiske främst. Ingen kanonlina för streamerfiske direkt, men suverän för torrflugor och lätta nymfer. 
 

ART har lite kortare klump, men längre än SBT såklart, och är mer allround. Väldigt trevlig lina. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

24 minutes ago, Jonas_P said:

Gillade du SBT (det gör jag också) så är mitt tips SA:s ART och VPT. 
 

VPT är av longbelly-typ och lite mer inriktad på torrflugefiske främst. Ingen kanonlina för streamerfiske direkt, men suverän för torrflugor och lätta nymfer. 
 

ART har lite kortare klump, men längre än SBT såklart, och är mer allround. Väldigt trevlig lina. 

Kul! Har faktiskt kollat på den”på nätet”. Den ser intressant ut. 
är det samma ”material” som sbt?

långklumpar kräver så mycket viftande. Jag föredrar typ två falsecast om det inte handlar om 20 meterskast. Inte stå o vifta 10 ggr bara för att få ut klumpen från spötoppen a la DT linor. 
 

 

sen slog det mig. Kör inte SA sån där halvvikt tyngre på sina linor? Anpassade för snabba spön eller nåt sånt..att en klass 5 lina är 5/6

Redigerad med Carlsson
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago, Carlsson said:

Kul! Har faktiskt kollat på den”på nätet”. Den ser intressant ut. 
är det samma ”material” som sbt?

långklumpar kräver så mycket viftande. Jag föredrar typ två falsecast om det inte handlar om 20 meterskast. Inte stå o vifta 10 ggr bara för att få ut klumpen från spötoppen a la DT linor. 
 

 

sen slog det mig. Kör inte SA sån där halvvikt tyngre på sina linor? Anpassade för snabba spön eller nåt sånt..att en klass 5 lina är 5/6

Skulle tro att det är samma material som SBT, jag har inte tänkt på någon skillnad iaf. 
 

Jag ska erkänna att jag missade ditt önskemål om klumplängden. Du kan bortse från VPT-tipset således :) 

Jo, de är möjligen lite tyngre. Jag har inte reflekterat över det så mycket. Jag har inte reagerat på att SA:s linor är särskilt tunga. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ägt ett likadant spö (B3x 586)och till det hade jag SA GPX och Rio Gold, båda satt som en smäck på spöet.

På mitt B2x 586 kör jag Guidelie Highwater (inte intouch) och det fungerar mkt bra det med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

48 minutes ago, Mats.J said:

Jag har ägt ett likadant spö (B3x 586)och till det hade jag SA GPX och Rio Gold, båda satt som en smäck på spöet.

På mitt B2x 586 kör jag Guidelie Highwater (inte intouch) och det fungerar mkt bra det med.

Mycket lutar åt rio gold nu. Är det en ”mjuk” lina? Dvs som inte känns som skjutlinan till ett tvåhands...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej det tycker jag inte, men köp inte intouch modellen...

Har även testat Trout Boss och som sagt den är tung som satan. Kör SA Trout i klass 6 och upplever den lättare än en Trout Boss i klass fem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago, Carlsson said:

Mycket lutar åt rio gold nu. Är det en ”mjuk” lina? Dvs som inte känns som skjutlinan till ett tvåhands...

Köp inte In Touch modellen, den känns styvare och har mer minne.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De hade begränsat utbud på lokala butiken men jag landade tillslut på sa frequency trout. Den var inte underklassad o hade len o fin coating. Tyvärr upptäckte jag när jag kom hem att linan är enfärgad men det rä ju inte hela världen. Ska ut o testa den imorrn. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Om du är nöjd med SBT från SA prova deras ART.

Kanon lina om du frågar mej.

Jag har dom båda två gillar dom skarpt.

ART har lite längre klump laddar bra på spöt ändå gör exakt allt vad man kan kräva av en lina.

Jag köpte dubbla ART för att ha på olika rullar passande olika spön.

Ena där lär jag nog ej använda fiskar med samma rulle och spö och rulle nu ändå.

Men jag gillar både SBT och ART.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...