Jump to content
Edgeforum

Recommended Posts

Hej!

Har spanat på ett kit där det ingår en Loop SDS scandi-lina (utbytbara spetsar). Någon som fiskat med den?

En bekant köpte ett liknande kit av annat fabrikat för att använda till enhands men blev ganska besviken då alla öglor gjorde det svårt att fiska hem linan vid korta kast.

Själv hade jag tänkt använda det till tvåhands och tänker att det inte är samma problem då du fiskar majoriteten av tiden med hela klumpen ute.

Så frågan är om det är inte värt att köpa ett sånt kit med "multi tip" eller satsa på några lösa klumpar istället?

Tacksam för svar!

// Andreas

hej!

Jag har multitip linor både till enhands och tvåhands. 

Det är smidigt på det sättet att du bara byter spets istället för hela linor, tar mindre plats också, ha klumpen på och sen några spetsar till istället för att ha en massa olika klumpar med sig.

Men som du säger, klumpar tar man i regel inte in genom spöringarna vid hemtagning, fiskar du i rinnande vatten så låter du linan(flugan) glida in till strandkanten och sen gör du ett nytt kast. 

Detta är oberoende på om du har en multi-tip lina eller ej. den extra spetsen påverkar inte det hela då det är klumpen man inte brukar dra in i spöringarna. 

En sak att ha i åtanke är att inte bara ha ett sånt multitip set med dig och inget annat, då står du utan möjlighet att fiska om skulle råka bli av med den vid bottennapp tex. 

Det är ett problem man får leva med, du kanske inte tar in hela hela klumpen när du kastar men om du har tänkt dig att någonsin drilla och ta in fisk så lär du stöta på problemet.

För mig väger fördelarna tyngre dock, Man få helt enkelt vara försiktig när looparna ska genom spöringarna 👍🏻😂

24 minutes ago, Ferex said:

men om du har tänkt dig att någonsin drilla och ta in fisk

Det får man ju verkligen hoppas :D 

Men det verkar iaf som ni två verkar vara positivt inställda till detta. Är riktigt sugen nu när man kommer in i maj månad..🎣

• Like 1

På tvåhands och switch tycker jag en klump med lösa tippar är smidigt. De kastar bra och det är ett enkelt och billigare sätt att variera djupet på än att ha massor med olika klumpar. Är man inte i behov av de riktiga sjunkbomberna tycker ja det är ett bra val. Jag har inte haft problem med att tipparna fastnar i spöringarna. Till lättare enhands förstår jag dock inte vitsen. Jag har klarat mig bra med enbart flytlina. Vid några enstaka gånger per säsong åker sjunklinan fram, men det är verkligen inte ofta.