Hoppa till innehåll

Lina till Yellowline 8´8 #4


Recommended Posts

Hejsan

Har kommit över ett Yellowline 8´8 #4 som ska bli kul att testa. Tänkte para det med en Danielsson Dry-Fly eller Nymph, MEN! Vilken lina ska jag använda? Det mesta av fisket kommer att vara torrfluga efter Harr o Öring i strömmande vatten. Tänker mig att det inte kommer att vara några monsterkast, men 15/20 meter med fin presentation ska funka.

Efter att ha läst en del (mest gamla trådar) så har folk tipsat om

  • - SA Trout
  • -  SA Air Cell
  • - Barrio Smallstream
  • - Sameo Python

Klassingen på spöt är #4. Jag vet att det även finns dubbelklassade Yellowlines men mitt är enkelklassat. På spöt står 8-11g. Vet ni om de enkelklassade YL-spöna följer AMFT eller hur ligger det till? 

Tipsen på linor är gamla, från gamla trådar och det har kommit många nya linor sedan dessa tips skrevs. 

Vad har ni för tips på linor i förhållande till det fiske som nämns ovan? Borde jag gå upp eller ner en klass på linan? Hur ligger det till med klassningen på dessa spön, är de överklassade eller inte?

Erik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Yellowline är ganska mjuka och långsamma spön och linor som är tyngre än sin klassning ska helst undvikas. Dvs de (i ditt fall) som egentligen är klass 4,5 eller 5 fast det står klass 4 på dem. Det kommer bli "slängigt".

Farsan har en Yellowline klass 4-5 och kör en klass 5 Guideline presentation på det. Han har testat med "aggressivare" och tyngre linor och det har funkat dåligt. Jag har själv en mjuk fyra, dock inte Yellowline, och har kört en klass 4 Rio trout lt på den. Nu börjar den linan att ta slut och jag är därför sugen på en Royal Wolff TT som jag hört ska passa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago, subbuteo said:

Yellowline är ganska mjuka och långsamma spön och linor som är tyngre än sin klassning ska helst undvikas. Dvs de (i ditt fall) som egentligen är klass 4,5 eller 5 fast det står klass 4 på dem. Det kommer bli "slängigt".

Farsan har en Yellowline klass 4-5 och kör en klass 5 Guideline presentation på det. Han har testat med "aggressivare" och tyngre linor och det har funkat dåligt. Jag har själv en mjuk fyra, dock inte Yellowline, och har kört en klass 4 Rio trout lt på den. Nu börjar den linan att ta slut och jag är därför sugen på en Royal Wolff TT som jag hört ska passa.

Ok, då ska jag ta en lite lättare lina. 
 

jag har också fått tips om en Cortland 444. Nån som vet om den linan, eller någon av ovanstående passar fint?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago, fiske-phille said:

Det var är den äldre presentation och inte den nya, jag fiskar med. Vet inte om det är någon större skillnad på dem. Grattis till ett sjukt härligt spö! Har många trevliga minnen med mitt :)

/Philip 

Ok. Tack, ska bli kul att prova!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag skulle prova  SA Trout eller 444 Peach för ordinärt lätt flugfiske, Wulff TT om torrfluge presentation och fina rollkast är viktigt.

GL Presentation är en överklassad kortklumpslina.

Redigerad med Ixoye
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 5/15/2020 at 9:30 AM, Ixoye said:

Jag skulle prova  SA Trout eller 444 Peach för ordinärt lätt flugfiske, Wulff TT om torrfluge presentation och fina rollkast är viktigt.

GL Presentation är en överklassad kortklumpslina.

Tror det lutar åt en SA Trout eller en Wulff TT faktiskt. Råkar ha en Wulff TT Plus klass 5 här hemma, tänkte prova den en gång och se om den känns för tung. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago, Ewadhagen said:

Tror det lutar åt en SA Trout eller en Wulff TT faktiskt. Råkar ha en Wulff TT Plus klass 5 här hemma, tänkte prova den en gång och se om den känns för tung. 

Jag har bara kastat med vanliga Royal Wulff TT och inte med TT plus. Jag har läst i ett amerikanskt test av linor att skillnaden ska vara ganska stor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 5/19/2020 at 5:02 PM, magnolia said:

SA VPT kanske. Jag har en WF 4 som inte är till salu dock. Har en Guideline Highwater wf 4 som jag kan sälja billigt.

Ja, tror det är SA VPT eller en Opti Flow som leder racet just nu. 

På rull-fronten är det också osäkert. Danielsson F3W 2six eller kanske någon beggad Opti Creek, eller kanske någon av Lamsons billigare rullar. Vill ju gärna ha en hysfat lätt rulle, men har mycket begränsad budget... Vill ha en svart rulle till det gula spöt.

Många gillar ju Danielsson Dry-Fly eller Nymph W, men tanken på att inte ha en broms skrämmer mig lite. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

42 minutes ago, Line-speed said:

Fan att man glömde köpa. ??

 

38 minutes ago, Line-speed said:

 

 

Barrio Smallstream eller Sameo Python....ännu bättre.. Kööööp looop opti..   

Nu måste jag åka o köpa ???  de här blir klockrent.. 

Hoppas nu få många kompisar ✌️✌️

 

Nu hänger jag inte riktigt med. Jag anar en viss ironi i det du skriver men jag är inte tillräckligt erfaren här på forumet för att kunna förstå den. Du får gärna förklara!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago, Ewadhagen said:

 

Nu hänger jag inte riktigt med. Jag anar en viss ironi i det du skriver men jag är inte tillräckligt erfaren här på forumet för att kunna förstå den. Du får gärna förklara!

Jag förstår faktiskt inte de heller utan jag e lita rolig som alla andra ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago, Ewadhagen said:

 

Nu hänger jag inte riktigt med. Jag anar en viss ironi i det du skriver men jag är inte tillräckligt erfaren här på forumet för att kunna förstå den. Du får gärna förklara!

Det är inte så mycket att förstå. En släng av lappsjuka och ensamhet så blir det så där. Bara att ignorera honom. 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 minutes ago, Line-speed said:

Jag förstår faktiskt inte de heller utan jag e lita rolig som alla andra ?

Ok. Jag gissar att det handlar om starka åsikter om olika linor?

17 minutes ago, Jonas_P said:

Det är inte så mycket att förstå. En släng av lappsjuka och ensamhet så blir det så där. Bara att ignorera honom. 

Hehe, ok. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De är inga åsikter utan rent allmänt angående utrustning till flugfiske så är de väldigt intressant läsning hur folk upplever de hela... 

Antingen så upplever dom inte så mkt el så har dom läst vad som skrivs på forumet o sen kommer de fram att vissa inte ens försöker anpassa linor,spön o rulle mer än att dem köper typ...plug n play grejer o sen gnäller att de inte riktigt funkar...   

Flugfiske är mer komplicerat än så för att få utrustning funka optimalt.. 

Har man lite koll så vet man att de går justera på många plan typ kapa lite på fronttapering på fluglinan el ändra tapering/dimension på tafsen mm.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

34 minutes ago, Line-speed said:

De är inga åsikter utan rent allmänt angående utrustning till flugfiske så är de väldigt intressant läsning hur folk upplever de hela... 

Antingen så upplever dom inte så mkt el så har dom läst vad som skrivs på forumet o sen kommer de fram att vissa inte ens försöker anpassa linor,spön o rulle mer än att dem köper typ...plug n play grejer o sen gnäller att de inte riktigt funkar...   

Flugfiske är mer komplicerat än så för att få utrustning funka optimalt.. 

Har man lite koll så vet man att de går justera på många plan typ kapa lite på fronttapering på fluglinan el ändra tapering/dimension på tafsen mm.. 

Ah, då hänger jag med lite bättre, tack. 
 

Jag tycker det är himla svårt med val av lina till spöt då jag inte fiskat med såpass mjukt spö innan. Det är fint att få lite tips från folk som (förhoppningsvis) har erfarenhet från lina och spö. Sen kan man kika lite på tipsen och kanske få en känsla om det skulle passa en själv, kastteknik osv. En riktig djungel med alla linor ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago, Ewadhagen said:

Ah, då hänger jag med lite bättre, tack. 
 

Jag tycker det är himla svårt med val av lina till spöt då jag inte fiskat med såpass mjukt spö innan. Det är fint att få lite tips från folk som (förhoppningsvis) har erfarenhet från lina och spö. Sen kan man kika lite på tipsen och kanske få en känsla om det skulle passa en själv, kastteknik osv. En riktig djungel med alla linor ?

De bästa är att lära sig testa o experimentera själv....först o främst lära sig knyta taperade tafsar.. 

Då kan du anpassa hur linan går i luften o hur den presenterar flugan vid utlägg o hur flugan fiskar. 

Du kan böra med köpa billigare lina/spolar o böra knyta tafsar o testa dig fram hur de funkar. 

Då får du större spann av linor som du kan anpassas till spöt o du finner ut vilken vikt passa bäst till spöt.. 

Jag har en tummregel ex klass 5 så ska klumpen väga ca 11-12g till 6 ca 12-13g

Gillar inte tunga klumpar men just när de gäller wf linor så gillar jag ändå cortland troutboss fast den sägs va lite tyngre men de funkar väldig bra när den har halvlång klump.. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago, Ewadhagen said:

Ja, tror det är SA VPT eller en Opti Flow som leder racet just nu. 

På rull-fronten är det också osäkert. Danielsson F3W 2six eller kanske någon beggad Opti Creek, eller kanske någon av Lamsons billigare rullar. Vill ju gärna ha en hysfat lätt rulle, men har mycket begränsad budget... Vill ha en svart rulle till det gula spöt.

Många gillar ju Danielsson Dry-Fly eller Nymph W, men tanken på att inte ha en broms skrämmer mig lite. 

Du ska inte vara rädd för en rulle utan konventionell broms. Viktigaste funktionen är ju att rullen inte ska övervarva. Om en broms vore viktig på annat vis skulle Danielssons och andra ha gått i konkurs för länge sedan. Kurre Danielssons främsta drivkraft bakom storspolig rulle var att skydda tafsen i startögonblicket när fisken rusar. En broms kan skapa fler problem än den löser. Så tycker jag.

Sen tycker jag att du ska köpa en lina som räcker ända från rullen och ut till tafsen...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















  • Inlägg

    • Har en obetydligt använd Danielsson Control 11-infinity med 600m backing och ny skjutlina på om det är intressant. 
    • Tänkte testa lite nytt så om du har klumpar i ovan nämnda vikt så skriv gärna vad du säljer och pris.  
    • Bra men billig cava. Jag gillar nuförtiden nästan mera billga cavor än proseccor.
    • Lustigt. Jag kör något snarlikt sedan några år då jag har gått väldigt mycket i barfotaskor de senaste 5 åren och inte fixar något annat än helt platta/horisontella sulor - varvid de flesta vadarskor går fetbort (de är dessutom imho som regel alldeles för trånga i tåboxen) då de 'slopar' framåt som nästan alla skor. Jag löste det dock på ett annat sätt - bär ett par gamla Imago midjevadare som är kraftiga, och samtidigt väldigt sköba och har en väldigt välbyggd socka, men dessvärre numer läcker ganska betänkligt. Under dessa bär jag ett par tunna billiga Vision-vadare (jag köpte två par och har för mig att jag betalade 1500:-/par för tre år sedan). Två lager neopren om foten. Sen bär jag en Simms neoprensocka innerst om det är kallt på riktigt. Skulle jag mot förmodan behöva en hårdare sula drar jag helt sonika över ett par reef walkers från Vans (alltså ett par vanliga skate-vans fast helt i gummi gjorda för surfare). Jag använder numer alltså inte vadarskor alls när när jag fiskar mitt hemmarev - och satan vilken skillnad det gör hur mycket man kan känna botten med fötterna (en klar uppsida om man fiskar i mörker...). Lite oortodoxt kan tyckas men efter 12 år med stenhård yoga blir kroppen och balanssinnet lite lustigt - och jag har dessutom ullallergi så jag kan inte bära något annat än bomull innerst, så såväl ullsockor som ylleunderställ. Så - det blir barfota i vadarna (eller då en neoprensocka). Så, jag tror ni är något på spåren. Ett annat ställe att leta efter intressanta neoprenskor är såklart surfbutiker - Ett par 5 eller 7 mm booties från O'Neill borde funka ypperligt om man vill ha en mjuk sula. Vill minnas att jag använde 5mm när jag fortfarande surfade i Sverige. -- Hade dock inte valt detta sätt att handskas med vadare om jag fiskade uppe i Hårkan...
    • Juuu, det skall bli en tung försäsong. Vattenmängder är av helvete. Bäst att forspaddla tills juli. Men, om man vill få tunga öringar, så måste man använda tunga uv-limlarvor. 3,5-4-mm kula och bly på skaften. 
    • Söker en rulle för laxfisket, ska passa till 15-16 fotare. Helst danielsson.
    • Jag kan bara hålla med. Jag skaffade ett par neopren skor för flytringsfisket med stora dykar fenor (vadarskorna passar inte) och köpte ett par från Ursuit för många år sedan, de fungerar kanon! Även i kallt vatten precis efter islossningen så håller jag fötterna varma och fryser inte.  De är så pass sköna att jag valt att gå x antal kilometer i dessa till fjälls till nästa vatten. Visst, de är inte lika stabila som snörade vadarskor med stabilt skaft men riktigt behagliga på! Absolut inget att vandra i men någon km mellan sträckorna går fint. Jag har alltid med vadarskorna men senaste säsongerna har dom faktiskt blivit oanvända.  Sen är dom mycket smidig av och på, vilket är skönt för en annan med diverse ryggproblem.  Dessa har jag köpt. 
    • Har alltid gillat SA, men aldrig fiskat deras linor på kusten. Där har jag fiskat, GL, Loop samt Vision Kust. Fiskade SA volantis igår, så nu måste jag tydligen byta ut resterande kust-linor. Vilken lina, spikrak, sån otroligt fin coating.  
    • Köpes i bra skick. Inga fantasipriser tack.
  • Ämnen

  • Bilder

×
×
  • Skapa ny...