-
Recently Browsing 0 members
No registered users viewing this page.
-
Hej, Jag har fiskat med ett enhands Nam och gillade det. Nu är jag sugen på ett "trout spey" och undrar om någon har erfarenhet av Nam 12'1" spöt? Spöt kommer primärt användas för brunöringsfiske, men även lite havsöring i älv, men undrar om inte spöt är lite för kraftigt för dess primära användningsområde.
-
Om det är mig du menar är harren på bilden enligt uppgift 75 cm. Men jag tror det är nån underart eller släkting till "vår" harr. Fisken på bilden är fångad i Mongoliet.
-
En håller inte en Harr!!!...så långt fram vid fotandet..SKÄMS!!!! sen vill jag ha mera specifierat..ang. Längd å vikt! Du borde få kokt stryk....1 tim /dag med påk i ett års tid.
-
Syftade på harrarna närmare 3 kg man pratar om, men dom verkar vara som fantomen, många har hört talas om dom, men ingen har sett dom. Men din Harr den ser vi och smällfet är den👍 Upp till närmare 2 kg ser man nån lite nu och då, bl.a. i min håv, i somras🙂 Har fiskat i mer än 50 år, fått hiskeliga mängder Harr upp till 1,5 kg. Får nästan dagligen nån Harr nära eller strax över kilot under sommaren. Men efter 1,5 kg då minskar det drastiskt En Harr över 2 kg på 50 år, den mättes men vägdes aldrig så den gills inte. Gällande PB är 1890 g. Har bränt 2 riktigt stora sista somrarna, bägge på Ismo Puppa men nuvarande PB på en fluga bunden av Kent Bjernehed, hullinglös 😂 inte likt mig att fiska hullinglöst.
-
En och annan storharr finns allt på bild: https://www.g-feuerstein.com/en/50_cm-grayling.html
-
Det roliga med dom största Harrarna, dom finns inte på bild🙂 Men enligt mig, den största harren finns i norr och Västerbotten, även lite längre ner. I skogslandet eller i låg fjäll terräng, fiskar man i rinnande vatten ska det finnas större sjöar i anslutning till bäckarna. Finns det riktigt stor Harr finns det även stor Gädda, av nån anledning hänger dom samman. Så fram med kartan och tio mila stövlarna då får man de stora harrarna🙂
-
Jag minns en artikel i FiN för många år sedan som beskrev vandring och fiske i området. Tommy Gustafsson illustrerade, men jag är osäker på om det var han som skrev. Stora harrar fick de i alla fall och det lät "tsåktso" när fisken steg och tog torrflugan. Poetiskt.
-
Ämnen
-
Images
-
0
-
0
-
0
-
0