Jump to content

Lina till Yellowline 8´8 #4

Recommended Posts

Hejsan

Har kommit över ett Yellowline 8´8 #4 som ska bli kul att testa. Tänkte para det med en Danielsson Dry-Fly eller Nymph, MEN! Vilken lina ska jag använda? Det mesta av fisket kommer att vara torrfluga efter Harr o Öring i strömmande vatten. Tänker mig att det inte kommer att vara några monsterkast, men 15/20 meter med fin presentation ska funka.

Efter att ha läst en del (mest gamla trådar) så har folk tipsat om

• - SA Trout
  • -  SA Air Cell
  • - Barrio Smallstream
  • - Sameo Python

Klassingen på spöt är #4. Jag vet att det även finns dubbelklassade Yellowlines men mitt är enkelklassat. På spöt står 8-11g. Vet ni om de enkelklassade YL-spöna följer AMFT eller hur ligger det till? 

Tipsen på linor är gamla, från gamla trådar och det har kommit många nya linor sedan dessa tips skrevs. 

Vad har ni för tips på linor i förhållande till det fiske som nämns ovan? Borde jag gå upp eller ner en klass på linan? Hur ligger det till med klassningen på dessa spön, är de överklassade eller inte?

Erik

Yellowline är ganska mjuka och långsamma spön och linor som är tyngre än sin klassning ska helst undvikas. Dvs de (i ditt fall) som egentligen är klass 4,5 eller 5 fast det står klass 4 på dem. Det kommer bli "slängigt".

Farsan har en Yellowline klass 4-5 och kör en klass 5 Guideline presentation på det. Han har testat med "aggressivare" och tyngre linor och det har funkat dåligt. Jag har själv en mjuk fyra, dock inte Yellowline, och har kört en klass 4 Rio trout lt på den. Nu börjar den linan att ta slut och jag är därför sugen på en Royal Wolff TT som jag hört ska passa.

16 hours ago, subbuteo said:

Yellowline är ganska mjuka och långsamma spön och linor som är tyngre än sin klassning ska helst undvikas. Dvs de (i ditt fall) som egentligen är klass 4,5 eller 5 fast det står klass 4 på dem. Det kommer bli "slängigt".

Farsan har en Yellowline klass 4-5 och kör en klass 5 Guideline presentation på det. Han har testat med "aggressivare" och tyngre linor och det har funkat dåligt. Jag har själv en mjuk fyra, dock inte Yellowline, och har kört en klass 4 Rio trout lt på den. Nu börjar den linan att ta slut och jag är därför sugen på en Royal Wolff TT som jag hört ska passa.

Ok, då ska jag ta en lite lättare lina. 

jag har också fått tips om en Cortland 444. Nån som vet om den linan, eller någon av ovanstående passar fint?

26 minutes ago, fiske-phille said:

Har ovannämnda spö 

Har fiskat några säsonger med en guideline presentation lina. klockrent till det spöet. Jag kör på en #5 lina, fungerar toppen för mig. 

Kul! Ska kika lite på den linan! Tack!

55 minutes ago, Ewadhagen said:

Kul! Ska kika lite på den linan! Tack!

Det var är den äldre presentation och inte den nya, jag fiskar med. Vet inte om det är någon större skillnad på dem. Grattis till ett sjukt härligt spö! Har många trevliga minnen med mitt :)

/Philip 

12 minutes ago, fiske-phille said:

Det var är den äldre presentation och inte den nya, jag fiskar med. Vet inte om det är någon större skillnad på dem. Grattis till ett sjukt härligt spö! Har många trevliga minnen med mitt :)

/Philip 

Ok. Tack, ska bli kul att prova!!

• 2 weeks later...

Jag skulle prova  SA Trout eller 444 Peach för ordinärt lätt flugfiske, Wulff TT om torrfluge presentation och fina rollkast är viktigt.

GL Presentation är en överklassad kortklumpslina.

Edited by Ixoye
  • Like 2
On 5/15/2020 at 9:30 AM, Ixoye said:

Jag skulle prova  SA Trout eller 444 Peach för ordinärt lätt flugfiske, Wulff TT om torrfluge presentation och fina rollkast är viktigt.

GL Presentation är en överklassad kortklumpslina.

Tror det lutar åt en SA Trout eller en Wulff TT faktiskt. Råkar ha en Wulff TT Plus klass 5 här hemma, tänkte prova den en gång och se om den känns för tung. 

4 hours ago, Ewadhagen said:

Tror det lutar åt en SA Trout eller en Wulff TT faktiskt. Råkar ha en Wulff TT Plus klass 5 här hemma, tänkte prova den en gång och se om den känns för tung. 

Jag har bara kastat med vanliga Royal Wulff TT och inte med TT plus. Jag har läst i ett amerikanskt test av linor att skillnaden ska vara ganska stor.

SA VPT kanske. Jag har en WF 4 som inte är till salu dock. Har en Guideline Highwater wf 4 som jag kan sälja billigt.

On 5/19/2020 at 5:02 PM, magnolia said:

SA VPT kanske. Jag har en WF 4 som inte är till salu dock. Har en Guideline Highwater wf 4 som jag kan sälja billigt.

Ja, tror det är SA VPT eller en Opti Flow som leder racet just nu. 

På rull-fronten är det också osäkert. Danielsson F3W 2six eller kanske någon beggad Opti Creek, eller kanske någon av Lamsons billigare rullar. Vill ju gärna ha en hysfat lätt rulle, men har mycket begränsad budget... Vill ha en svart rulle till det gula spöt.

Många gillar ju Danielsson Dry-Fly eller Nymph W, men tanken på att inte ha en broms skrämmer mig lite. 

42 minutes ago, Line-speed said:

Fan att man glömde köpa. 🍿🍿

38 minutes ago, Line-speed said:

Barrio Smallstream eller Sameo Python....ännu bättre.. Kööööp looop opti..   

Nu måste jag åka o köpa 🍿🍿🍿  de här blir klockrent.. 

Hoppas nu få många kompisar ✌️✌️

Nu hänger jag inte riktigt med. Jag anar en viss ironi i det du skriver men jag är inte tillräckligt erfaren här på forumet för att kunna förstå den. Du får gärna förklara!

1 minute ago, Ewadhagen said:

Nu hänger jag inte riktigt med. Jag anar en viss ironi i det du skriver men jag är inte tillräckligt erfaren här på forumet för att kunna förstå den. Du får gärna förklara!

Jag förstår faktiskt inte de heller utan jag e lita rolig som alla andra 😬

4 minutes ago, Ewadhagen said:

Det är inte så mycket att förstå. En släng av lappsjuka och ensamhet så blir det så där. Bara att ignorera honom. 

• Thanks 1
21 minutes ago, Line-speed said:

Jag förstår faktiskt inte de heller utan jag e lita rolig som alla andra 😬

Ok. Jag gissar att det handlar om starka åsikter om olika linor?

17 minutes ago, Jonas_P said:

Det är inte så mycket att förstå. En släng av lappsjuka och ensamhet så blir det så där. Bara att ignorera honom. 

Hehe, ok. 

De är inga åsikter utan rent allmänt angående utrustning till flugfiske så är de väldigt intressant läsning hur folk upplever de hela... 

Antingen så upplever dom inte så mkt el så har dom läst vad som skrivs på forumet o sen kommer de fram att vissa inte ens försöker anpassa linor,spön o rulle mer än att dem köper typ...plug n play grejer o sen gnäller att de inte riktigt funkar...   

Flugfiske är mer komplicerat än så för att få utrustning funka optimalt.. 

Har man lite koll så vet man att de går justera på många plan typ kapa lite på fronttapering på fluglinan el ändra tapering/dimension på tafsen mm.. 

34 minutes ago, Line-speed said:

De är inga åsikter utan rent allmänt angående utrustning till flugfiske så är de väldigt intressant läsning hur folk upplever de hela... 

Antingen så upplever dom inte så mkt el så har dom läst vad som skrivs på forumet o sen kommer de fram att vissa inte ens försöker anpassa linor,spön o rulle mer än att dem köper typ...plug n play grejer o sen gnäller att de inte riktigt funkar...   

Flugfiske är mer komplicerat än så för att få utrustning funka optimalt.. 

Har man lite koll så vet man att de går justera på många plan typ kapa lite på fronttapering på fluglinan el ändra tapering/dimension på tafsen mm.. 

Ah, då hänger jag med lite bättre, tack. 

Jag tycker det är himla svårt med val av lina till spöt då jag inte fiskat med såpass mjukt spö innan. Det är fint att få lite tips från folk som (förhoppningsvis) har erfarenhet från lina och spö. Sen kan man kika lite på tipsen och kanske få en känsla om det skulle passa en själv, kastteknik osv. En riktig djungel med alla linor 🤯

2 minutes ago, Ewadhagen said:

Ah, då hänger jag med lite bättre, tack. 

Jag tycker det är himla svårt med val av lina till spöt då jag inte fiskat med såpass mjukt spö innan. Det är fint att få lite tips från folk som (förhoppningsvis) har erfarenhet från lina och spö. Sen kan man kika lite på tipsen och kanske få en känsla om det skulle passa en själv, kastteknik osv. En riktig djungel med alla linor 🤯

De bästa är att lära sig testa o experimentera själv....först o främst lära sig knyta taperade tafsar.. 

Då kan du anpassa hur linan går i luften o hur den presenterar flugan vid utlägg o hur flugan fiskar. 

Du kan böra med köpa billigare lina/spolar o böra knyta tafsar o testa dig fram hur de funkar. 

Då får du större spann av linor som du kan anpassas till spöt o du finner ut vilken vikt passa bäst till spöt.. 

Jag har en tummregel ex klass 5 så ska klumpen väga ca 11-12g till 6 ca 12-13g

Gillar inte tunga klumpar men just när de gäller wf linor så gillar jag ändå cortland troutboss fast den sägs va lite tyngre men de funkar väldig bra när den har halvlång klump.. 

5 hours ago, Ewadhagen said:

Ja, tror det är SA VPT eller en Opti Flow som leder racet just nu. 

På rull-fronten är det också osäkert. Danielsson F3W 2six eller kanske någon beggad Opti Creek, eller kanske någon av Lamsons billigare rullar. Vill ju gärna ha en hysfat lätt rulle, men har mycket begränsad budget... Vill ha en svart rulle till det gula spöt.

Många gillar ju Danielsson Dry-Fly eller Nymph W, men tanken på att inte ha en broms skrämmer mig lite. 

Du ska inte vara rädd för en rulle utan konventionell broms. Viktigaste funktionen är ju att rullen inte ska övervarva. Om en broms vore viktig på annat vis skulle Danielssons och andra ha gått i konkurs för länge sedan. Kurre Danielssons främsta drivkraft bakom storspolig rulle var att skydda tafsen i startögonblicket när fisken rusar. En broms kan skapa fler problem än den löser. Så tycker jag.

Sen tycker jag att du ska köpa en lina som räcker ända från rullen och ut till tafsen...