Jump to content
Edgeforum

Lina till Yellowline 8´8 #4

Recommended Posts

25 minutes ago, Line-speed said:

De bästa är att lära sig testa o experimentera själv....först o främst lära sig knyta taperade tafsar.. 

Då kan du anpassa hur linan går i luften o hur den presenterar flugan vid utlägg o hur flugan fiskar. 

Du kan böra med köpa billigare lina/spolar o böra knyta tafsar o testa dig fram hur de funkar. 

Då får du större spann av linor som du kan anpassas till spöt o du finner ut vilken vikt passa bäst till spöt.. 

Jag har en tummregel ex klass 5 så ska klumpen väga ca 11-12g till 6 ca 12-13g

Gillar inte tunga klumpar men just när de gäller wf linor så gillar jag ändå cortland troutboss fast den sägs va lite tyngre men de funkar väldig bra när den har halvlång klump.. 

Ja, jag antar att det ligger mycket i det du skriver. Jag har flugfiskat i snart 10 år men tycker fortfarande det är svårt med linor till ett specifikt spö. Det jag vet är att jag gillar lätta linor, med lätt klump, alltid nåt. Knyta egna taperade tafsar har jag inte gett mig in på ännu, jag köper dom som är färdigtaperade och skarvar på lite.

22 minutes ago, xps said:

Du ska inte vara rädd för en rulle utan konventionell broms. Viktigaste funktionen är ju att rullen inte ska övervarva. Om en broms vore viktig på annat vis skulle Danielssons och andra ha gått i konkurs för länge sedan. Kurre Danielssons främsta drivkraft bakom storspolig rulle var att skydda tafsen i startögonblicket när fisken rusar. En broms kan skapa fler problem än den löser. Så tycker jag.

Sen tycker jag att du ska köpa en lina som räcker ända från rullen och ut till tafsen...

Jag har en kompis som har en Danielsson Nymph W. Ska besöka honom och kika lite!

Njaaa alltså om man känner att man behöver kapa fronttaperingen på sin vanliga wf eller dt-lina för att det ska funka så behöver man träna på sin teknik. Köp en dubbeltaperad lina eller en wf lina med längre klump till ditt yellowline. Ha en kortklumpslina typ optistream för de dagarna du behöver speykasta mycket. Att kapa linor är något man gör för att optimera klumpar till 2-hands. Sök på fly casting på youtube, jag rekomenderar cast's that catch fish och han den amerikanska killen från Orvis. 

1 hour ago, simon svanh said:

Njaaa alltså om man känner att man behöver kapa fronttaperingen på sin vanliga wf eller dt-lina för att det ska funka så behöver man träna på sin teknik. Köp en dubbeltaperad lina eller en wf lina med längre klump till ditt yellowline. Ha en kortklumpslina typ optistream för de dagarna du behöver speykasta mycket. Att kapa linor är något man gör för att optimera klumpar till 2-hands. Sök på fly casting på youtube, jag rekomenderar cast's that catch fish och han den amerikanska killen från Orvis. 

Typ  444 har en ganska lång front, speciellt SL....ska man kasta tyngre streamers så kan de va fördel me kortare front..  

Skulle väldigt gärna få lite kastlektioner av dig,vore bra om du skulle kunna visa lite o ge lite tips..  👌👌

Jag har en YL 382 . Har provat lite olika linor till det.

Rio Trout LT #3 fungerade ok men kändes lite för lätt tycker jag.

SA Aircel #4 kändes bra

Guideline Presentation #4 kändes alldeles för tung.

SA Aircel Short (samma tapering som SBT) #4 är den senaste jag kör med. Funkar riktigt bra upp till 20m. Sedan blir den för tung. Mycket prisvärd lina. 399:-

On 5/21/2020 at 7:41 PM, xps said:

Du ska inte vara rädd för en rulle utan konventionell broms. Viktigaste funktionen är ju att rullen inte ska övervarva. Om en broms vore viktig på annat vis skulle Danielssons och andra ha gått i konkurs för länge sedan. Kurre Danielssons främsta drivkraft bakom storspolig rulle var att skydda tafsen i startögonblicket när fisken rusar. En broms kan skapa fler problem än den löser. Så tycker jag.

Sen tycker jag att du ska köpa en lina som räcker ända från rullen och ut till tafsen...

Jag fegade ur, det blev en F3W 2six 

On 5/21/2020 at 11:31 PM, normende said:

Jag har en YL 382 . Har provat lite olika linor till det.

Rio Trout LT #3 fungerade ok men kändes lite för lätt tycker jag.

SA Aircel #4 kändes bra

Guideline Presentation #4 kändes alldeles för tung.

SA Aircel Short (samma tapering som SBT) #4 är den senaste jag kör med. Funkar riktigt bra upp till 20m. Sedan blir den för tung. Mycket prisvärd lina. 399:-

Ok, tack för bra tips!

On 5/21/2020 at 9:24 PM, simon svanh said:

Ska kika lite på dessa videor på YT!

2 hours ago, Ewadhagen said:

Jag fegade ur, det blev en F3W 2six 

Oj!! En sån skulle jag aldrig våga köpa. Du är tuff och våghalsig du.

Skojar bara. Har inte hanterat en sådan. Du blir säkert nöjd.

Cortland 444 dt är en lina jag gillar på mina lugna spön. Den är nog lika bra som wf gissar jag.

Jag förstår inte varför det finns broms på en klass 4 rulle, vem vågar skruva åt bromsen när man fiskar med små flugor och tunna tafsar?

43 minutes ago, Ixoye said:

Jag förstår inte varför det finns broms på en klass 4 rulle, vem vågar skruva åt bromsen när man fiskar med små flugor och tunna tafsar?

Jag vill ha broms på min klass 4 rulle. Har både ock, men föredrar att det finns en ställbar broms,egentligen mest för att ha rätt motstånd när jag revar ut linan vid kasten och för att låsa lite när jag häktat fast flugan vid förflyttningar. Vid själva drillandet spelar det oftast inte nån större roll, annat om en större fisk tar och jag måste förflytta mig, kanske bogsera den mot nån landningsplats.

On 5/23/2020 at 12:51 PM, xps said:

Oj!! En sån skulle jag aldrig våga köpa. Du är tuff och våghalsig du.

Skojar bara. Har inte hanterat en sådan. Du blir säkert nöjd.

Cortland 444 dt är en lina jag gillar på mina lugna spön. Den är nog lika bra som wf gissar jag.

Hahaha! Ja, det verkar ju inte vara så många som är missnöjda med sina Danielsson iaf.