Jump to content
Edgeforum

Recommended Posts

Har på ålderns höst samt efter diverse kroppsingrepp insett att jag måste "väga" så lätt som möjligt  Har tidigare använt västar och vadarjackor, som ofta med tiden blir allt tyngre att bära. Nu finns ju många andra former av bärsystem, bl.a  bröst och höftväskor, boxar typ CFA-820 MKII mm. Villl gärna ha input från er vad ni använder, för/nackdelar samt tips och förslag. Fiskar enbart efter harr/öring.

Är man cool och kan sitt vatten räcker några flugor i en tändsticksask, lite tippet, en clipper och kanske lite flytgojs. Är man som jag lite nojjig och vill ha lite att välja på så använd väst. Jag har provat allt utom skramlande halsband och vill hävda att västen är outstanding i mångsidighet och bekvämlighet. Man behöver ju inte knökfylla den.

• Like 3
  • Thanks 1

Jag har provat runt en hel del, och blir aldrig nöjd. Men en lätt packad midjeväska är det som har varit snällast mot ryggen. Nackdel tycker jag är att den gärna vill hasa ner om man börjar få i för mycket vikt i den. Sling pack är smidigt, men tycker det snedbelastar ryggen vid ett längre pass. En chestpack har jag också provat, det är en modell från simms som kan kopplas ihop med en ryggsäck. Supersmidigt på fjället eller vid längre dagsturer. Nackdelen med den är att det är magnetinfästningar till remmarna som är aningen klena och kan lossa. Väst körde jag med ett tag med tyckte inte det passade mig med 110 olika fickor och så var den rätt varm med. 

Hade jag fått önska något så hade jag velat ha en ryggsäck på 15-20L som man kunde konvertera till midjeväska. Men jag tror inte det existerar? 

• Like 1

En till röst på väst, den i sig väger ju inte mycket men visst handlar det om att städa ur/anpassa den mellan turerna om man vill hålla nere vikten. :) 

För min rygg passar väst bäst.

Provat allt tror jag. Kvar att prova är an vanlig axelremsväska men den är inöpt o ska provas i år. Detta då man ska ha med kaffe o fika annars bara väst....ryggsäck blir lite klumpigt med väst på. 

Vadarjacka med grejorna i är sämst tycker jag...man kan då inte välja att gå utan jacka. 

• Like 1

Jag skaffade en Tenba Solstice sling bag.(kameraväska)

Finns i 2 storlekar, 7 och 10 liter.

Jag valde 7 liters, för att även kunna ha den som midjeväska. Lite onödigt stor som midjeväska, men det går,...får också plats under en mindre ryggsäck när man har den bakpå ländryggen.

Jag känner också att jag vill ha axelremmen på vänster sida.

Mycket lättåtkomliga fickor jämfört med andra sling packs.

Gillar den skarpt, men jag skulle nog ha satsat på 10 litersbagen egentligen. Mycket velande fram och tillbaka.😊

Funkar ju också bra om man har väst.

Men som sagt, det beror på vad man vill ha med i packningen.

/M. 

Edited by osdmike

Slingpack..belastar snett. 

Väst/vadarjacka..för stor vikt fram, ont i ryggen.

Ryggsäck..bra men svårhanterlig utvadad i vattnet.

Hip pack.. bäst för kroppen men glider för långt ner när den blir tung.

Höst/vinter/vår kör jag vadarjacka och ryggsäck.

Sommaren Hip pack och ryggsäck.

Några timmar vid åna..bara Hip pack. 

Danica..en tändsticksask mä nåra flugor.

Strax innan Danica..en köpp kaffe.

🙂

• Like 1

Hade önskat väst funkade för mig men det blir för tungt med värk i kroppen efter en hel dag. Sen tycker jag också västen sitter lite ivägen för kastandet när man fyller sidofickorna. Har landat i hip pack som jag tycker funkar fint men för att den inte ska åka ner när den blir tung tycker jag det krävs ett brett och kraftigt bälte. Dessutom gillar jag inte att jacka/kläder vrids runt när man drar fram väskan. Med tanke på detta tycker jag guidelines hip pack Experience på räls funkar klockrent. Har även sneglat på Fishponds bärsystem som ser bra ut.

Vill man ha en något lättare hip pack tycker jag denna ifrån Bear Fly Fishing verkar intressant.

http://flyandlure.org/articles/fly_fishing_gear_reviews/bear_fly_fishing_universal_pack_review

Behöver man inte vada djupt så tycker jag en midjeväska är himla  bra. Skönt slippa tyngden över ryggen samt värmen från en väst när det är hett i solen

• 2 months later...
On 5/5/2020 at 9:32 AM, Morgan said:

Mitt senaste "genidrag" är att ta på mig en skjorta till! Två skjortor = 4 bröstfickor.

Nästa steg BH?   Tredje steget operation 😁