Hoppa till innehåll

Tvåhands för lätta linor.


Lawson

Recommended Posts

9 minutes ago Ulf W sa:

Trodde du sökte en 6:a när du skrev att du ville kasta klumpar på ca 16g

Det är vad jag belastade mina enhands klassade #5-6. En klippt Dt 6 lite olika längd beroende på fabrikat. Fiskad ofta bara som en dt i strömmande. Ut med hela klumpen för distans. Sen om jag förstått det rätt motsvarar ett # 6 tvåhands ett #9 enhands. Därav valet av ett klass 2-3 för tvåhands.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago, Lawson said:

Det är vad jag belastade mina enhands klassade #5-6. En klippt Dt 6 lite olika längd beroende på fabrikat. Fiskad ofta bara som en dt i strömmande. Ut med hela klumpen för distans. Sen om jag förstått det rätt motsvarar ett # 6 tvåhands ett #9 enhands. Därav valet av ett klass 2-3 för tvåhands.

/Micke

Relativt säker på att både Guideline och Loop enhandsklassar sina switchspön, så du bör klara dig med runt 16g.

Men ett sage one trout spey det är ju mumma.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago Ulf W sa:

Relativt säker på att både Guideline och Loop enhandsklassar sina switchspön, så du bör klara dig med runt 16g.

Men ett sage one trout spey det är ju mumma.

Jepp, Guideline vet jag enhandsklassar sina spön möjligt att även Loop gör det. Det gör det ju inte lättare att välja när det blir så olika klassning mellan olika tillverkare.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago, Lawson said:

Jepp, Guideline vet jag enhandsklassar sina spön möjligt att även Loop gör det. Det gör det ju inte lättare att välja när det blir så olika klassning mellan olika tillverkare.

/Micke

Nä en jäkla djungel är det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 5/6/2020 at 3:31 PM, Lawson said:

Hej igen!

Tack för att du tar dig tid. Med 65 grains ligger det ganska nära de linvikter jag körde med så det kanske är den linklassen jag skall sikta på (började fundera på en #2). Om du har möjlighet skulle jag gärna vilja  veta totallängden på handtaget på spöt.

/Micke

Hej igen! 

Handtaget är precis under 44 cm.

Mvh Daniel 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Harr’n sa:

Om du vill ha fler alternativ tycker jag dom här verkar spännande.

 

https://mistpool.com/sv/produkt/3803/echo-ohs-one-hand-spey.html

Echo gör även en serie som heter Trout spey som också finns hos mistpool.

De spöna har jag tittat på. Men efter mycket velande har jag nu beställt ett Redington hydrogen trout spey. Ett liknande spö men någon tusenlapp billigare.

/Micke.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
På 2020-05-07 at 13:19 Lawson sa:

En liten parentes, om man beställer en sådan här "ny" klump typ 16 gram om jag väger den är den då 16 gr? Eller kan den vara 19 gr?

/Micke 

Svarar mej själv. Beställde en SA lina , uppgiven vikt 15,6 gr verklig vikt 17gr med hela klumpen och den markerade delen. Bara klumpen 16,3gr.  +0,7-1,4 gram alltså. Håller sig linvikterna inom de toleranserna är det ok för min del.

/Micke.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

En liten återkoppling. Spöt  är invigt. Det fungerar för mig, känner inget större handikapp gentemot om jag skulle gått med ett enhands. Största nackdelen  längden som gör det lite bökigt att röra sig längs en älv kantad med knotiga fjällbjörkar. Men det är också en av fördelarna, man kan sticka ut spöt  i en glugg göra något kast utan namn och ändå fiska. Fick tre fina Harrar, missade en riktigt grov sista dagen, för snabb, gör så ibland när jag ser fisken ta på kort lina.

Aktionen känns som den är designad för fiske inte något man går och pumpar maxlängd i varje kast.   

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...