Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ska införskaffa mig en ny lina för sommarens fiske. 

Enbart rinnande vatten, enbart underhandskast. Fiskar med ett Radian 9,6 #7. Jag är ute efter något med integrerad skjutlina, då jag vill kunna fiska hela vägen in. Har sneglat lite på SA spay lite Scandi, men är lite orolig för att det ska bli något "slängigt" OPST liknande, som jag inte alls gillar!
Någon som testat Spey lite scandi linan på enhands? Alternativt något annan WF lina som är anpassad för u-handskast?
SA SBT har jag kikat lite på, ser också fin ut, framförallt taperingen. 

Flytlina, fiskar enbart med nylon/fluo tafsar. 
Viktigt är också att linan orkar med lite större flugor, då det kommer sitta tubflugor på, därav jag oroar mig lite för t.ex. SA SBT, orkar den vända över en 7-8cm hårvingad-tub?

Tack på förhand,

Posted

En lina jag blev helt kär i som kan vara nåt. BFT "Big fly taper" från SA. Bankat motvind i saltvatten några v med den från Key w till Seychellerna. När jag sen satte på den hemma för fiska åar med lite större tuber du nämner blev jag förvånad hur grym den var på enhands underhand. Faktiskt den bästa "wf" jag testat fast jag normalt kör med bodys och spetsar även till enhands. Bara kompensera tafslängden för lite större flugor. Värt att notera, mina var prototyper och SA har av nån anledning svårt översätta lyckade protos till färdig produkt...

Posted

Intressant Salmonmike, tack för svaret. 
Tror dock att 10,4 meter klump, och den tapering inte kommer passa in, blir lite långt. Då det enbart är kort/medel distans underhandkast.

• 2 months later...
Posted
On 5/7/2020 at 10:46 AM, PatrikJ said:

Ska införskaffa mig en ny lina för sommarens fiske. 

Enbart rinnande vatten, enbart underhandskast. Fiskar med ett Radian 9,6 #7. Jag är ute efter något med integrerad skjutlina, då jag vill kunna fiska hela vägen in. Har sneglat lite på SA spay lite Scandi, men är lite orolig för att det ska bli något "slängigt" OPST liknande, som jag inte alls gillar!
Någon som testat Spey lite scandi linan på enhands? Alternativt något annan WF lina som är anpassad för u-handskast?
SA SBT har jag kikat lite på, ser också fin ut, framförallt taperingen. 

Flytlina, fiskar enbart med nylon/fluo tafsar. 
Viktigt är också att linan orkar med lite större flugor, då det kommer sitta tubflugor på, därav jag oroar mig lite för t.ex. SA SBT, orkar den vända över en 7-8cm hårvingad-tub?

Tack på förhand,

Evotec 95 är en lina gjord för underhandskast. Den är klockren för ändamålet! 

Posted (edited)

Bästa enhands för underhandskast jag testat är enhands Guidelines  Ddc connect. Har ett par i klass 7-8 som jag klippt ned till 15-16g som kastar otroligt bra i underhandskast med ett mina spön. 

Annars har du ju en uppsjö med olika enhandsskagit linor. OPST har jag testat men den passade inte mig heller men många gillar den.

Här finns enhands https://www.scandinavianflylines.com/sv/prodcut-category/fluglinor-backing/skjutklumpar/mtd-skagitklumpar/

Sedan kan du ju sy eller smälta på en skjutlina om du vill ha integrerad lina.

Edited by Christian1971