Jump to content

Hall of shame eller Era sämsta dyra hat-fluglinor

Recommended Posts

Det har väl aldrig funnits så stort utbud på fluglinor och alla tillverkare av rang tar nästan 1000 spänn för en lina, dom flesta här antar jag har mellan 5-20 linor minst dvs nästan 20000 sek i linor vilket är jävligt mycket pengar. Jag har provat en del vissa bättre andra sämre i både kvalitet och kastegenskaper. Vissa är torra och drar till sig smuts, flyter dåligt, trasslar oupphörligt och korvar sig fast man drar i dom. 

Nu vill jag höra vilken / vilka är er sämsta dyrlina och kort varför, bikta er är och häng dom högt :) 

Edited by bratteus
  • Like 1
  • Thanks 1
  • Replies 89
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det är faktiskt en av de största flopparna jag köpt under mina 35 år som flugfiskare! Tung som en torskpilk och med ett linminne utan dess like, och den omtalade fantastiska ”glattheten” var väl

Måste lyfta en lina som aldrig strular, 444SL.👍

Det har väl aldrig funnits så stort utbud på fluglinor och alla tillverkare av rang tar nästan 1000 spänn för en lina, dom flesta här antar jag har mellan 5-20 linor minst dvs nästan 20000 sek i linor

Posted Images

Fyller på med Cortland Clear Camo som är tidernas telefonsladd & Guideline 4 Cast som är fantastisk tapering på men trasslar hela tiden och blir torr som en 79 årig skinntorr Gul Blend rökerska :)

Edited by bratteus
5 minutes ago, bratteus said:

Det har väl aldrig funnits så stort utbud på fluglinor och alla tillverkare av rang tar nästan 1000 spänn för en lina, dom flesta här antar jag har mellan 5-20 linor minst dvs nästan 20000 sek i linor vilket är jävligt mycket pengar. Jag har provat en del vissa bättre andra sämre i både kvalitet och kastegenskaper. Vissa är torra och drar till sig smuts, flyter dåligt, trasslar oupphörligt och korvar sig fast man drar i dom. 

Nu vill jag höra vilken / vilka är er sämsta dyrlina och kort varför, bilta er är och häng dom högt :) 

Har märkt att alla fluglinetrådar här på forumet e helt bortkastade 😁...kommer inget vettigt ut av de hela... 

• Haha 1
34 minutes ago, Line-speed said:

Har märkt att alla fluglinetrådar här på forumet e helt bortkastade 😁...kommer inget vettigt ut av de hela... 

Var nu inte sån. Några hatlinor har du väl haft? Jag poppar popcorn medan du funderar. Det här kan bli en ny episk tråd. 😉

Jag drar till med:

1) ABU Fly max Alpha - Märket somnade snart in. Den som har haft den här linan förstår varför. Klistercoating är bara förnamnet. Telefonsladd är ett understatement. Gick inte att kasta med överhuvudtaget. Att det ens går att tillverka en så dålig lina är otroligt.

2) Scientific Anglers runningline "Sharkskin Speciality .032 SL" - Ingen lina utan en coatad runningline med struktur. Den sög åt sig skit värre än en dammsugare. Den ljust gula runninglinen var gråbrun efter några dagars fiske. Efter tvätt havererade den fullständigt. Linan blev inte ren, men coatingen sprack. Det märkliga är att den lite kraftigare runninglinen ".035 SL" i samma serie (dock orange färg) var helt okej och sög inte alls åt sig skit på samma sätt.

Edited by subbuteo
  • Like 1
1 hour ago, Line-speed said:

Äsch bikta dig nu ;) Bråk stärker förhållandet ;) Och inga ämnen är så infekterade som fluglinor och  ämnet döda fisk eller C&R hehe!

Häng dom högt!

Edited by bratteus
40 minutes ago, subbuteo said:

Var nu inte sån. Några hatlinor har du väl haft? Jag poppar popcorn medan du funderar. Det här kan bli en ny episk tråd. 😉

Jag drar till med:

1) ABU Fly max Alpha - Märket somnade snart in. Den som har haft den här linan förstår varför. Klistercoating är bara förnamnet. Telefonsladd är ett understatement. Gick inte att kasta med överhuvudtaget. Att det ens går att tillverka en så dålig lina är otroligt.

2) Scientific Anglers runningline "Sharkskin Speciality .032 SL" - Ingen lina utan en coatad runningline med struktur. Den sög åt sig skit värre än en dammsugare. Den ljust gula runninglinen var gråbrun efter några dagars fiske. Efter tvätt havererade den fullständigt. Linan blev inte ren, men coatingen sprack. Det märkliga är att den lite kraftigare runninglinen ".035 SL" i samma serie (dock orange färg) var helt okej och sög inte alls åt sig skit på samma sätt.

Tror nog tyvärr att sharkskinmönstret drar åt sig smuts men fan vad dom skjuter, låter och river i fingrarna :) SA gick väl mer mot golfbollshålket senare. Snowbee Nano går åt andra hållet med släthet på nanonivå, häftigt!

Imponerad jag måste ha missat alla dom ;)

Men ärligt talat 800-1300 kronor för ett snöre, jag tycker det är för jävla dyrt. Man får en schysst trähåv för dom pengarna, 20 linor hemma är 15 lakan!!

Edited by bratteus
10 minutes ago, Morgan said:

Äger ett tjugotal linor och har ägt "några" till,sen jag började på sjuttiotalet, men dom har varit bra allihop.

Nu vill vi ha gnällspikar här ;)

18 minutes ago, Morgan said:

Äger ett tjugotal linor och har ägt "några" till,sen jag började på sjuttiotalet, men dom har varit bra allihop.

Alla linor e lika bra som alla andra... 

5 minutes ago, Morgan said:

Ok då ! I så fall så gnäller jag lite på längden på dom då. Måste dom vara så korta?

Öphöp....någon har bestämt att alla ska va lika långa så ingen blir kränkt 

20 minutes ago, Morgan said:

Det låter faktiskt helt otroligt. Alla kan väl inte ha varit lika bra? Eller har du köpt "best in test" hela tiden?

Min erfarenhet är att väldigt många linor av olika märken när de gäller fenomenet me telefonsladd börjar de fungera bättre efter 5-10 dagars fiskepass..  

Man kan egentligen inte riktigt avgöra om en lina e bra efter 10-30min testande.. 

De finns värre trubbel än lite telefonsladd me linorna...  

De jag upplever mer besvärande e att mkt av skjutet försvinner efter en halvdags fisksnde....sen kan linan bli tyngre o kasta med.   De liksom suger fast i klingan i dubbeldraget..   Nästan så att de känns som små sugkoppar på linan o dom suger in vatten i coatingen/kärnan så linan blir tyngre...  Den dryga effekten kan försvinna efter en matpaus när utrustningen vart på land i solskenet o torkat upp....efter en stunds fiskande kommer de hela tillbaka. 

Upplevt att just Sage spön med vissa linor har brutal klistereffekt mot klingan..   Tror de har även med lacken att göra på spön att de kan gå trögt. 

Har kommit fram till att spön med matt klinga har mindre problem med klistereffekt. 

Edited by Line-speed

Köpte en wf-lina från Loop när jag började med flugfisket en gång i tiden, telefonsladd deluxe sämsta skit jag någonsin ägt.

För något år sedan köpte jag någon compact intermediate från cortland, helt omöjligt att se var klump och skjutlina började.

Skjutlinan trasslade också något djävulskt.

Vision vibe 85, låg som en serpentin på ytan.

6 minutes ago, Ulf W said:

Köpte en wf-lina från Loop när jag började med flugfisket en gång i tiden, telefonsladd deluxe sämsta skit jag någonsin ägt.

För något år sedan köpte jag någon compact intermediate från cortland, helt omöjligt att se var klump och skjutlina började.

Skjutlinan trasslade också något djävulskt.

Vision vibe 85, låg som en serpentin på ytan.

De är väl tur att nuförtiden har klump o skjutlina olika färger 😁 

En cortland compact har ju så kort klump att den har ganska tydlig övergång..   

6 minutes ago, Line-speed said:

De är väl tur att nuförtiden har klump o skjutlina olika färger 😁 

En cortland compact har ju så kort klump att den har ganska tydlig övergång..   

Clear intermediate och ljust blå blir ganska likt i både solljus och skymning.

Funkar ju inte riktigt när man lyckats dra klumpen ända till toppöglan och ska göra nytt kast.

1 hour ago, Helios said:

Loop Optistream.

Några meter ut lever den sitt eget liv.

Tung, plaskig, går inte menda...nä fy!

Men som sagt...smaken är som baken..😊

Det är trots allt en kortklumpslina ;)

1 hour ago, ThomasG said:

Cortland Sylk - den klibbigaste linan i världshistorien. Vilket skräp..

Kastade bra i havet om man gick upp en klass, en fin men slemmig lina helt klart.