Hoppa till innehåll

Hall of shame eller Era sämsta dyra hat-fluglinor


bratteus

Recommended Posts

3 hours ago, Line-speed said:

Troutboss har verkligen inget linminne som stör i fiske el under kast...   Inte iaf av 8 linorna jag provat som 3 av dom vart min egen.. 

Troutboss kan va lite stel 5-6 fiskepass pga den hårda o glatta coatingen men de är verkligen inte så den fastnar i linföraren....den lilla tiden som linan tar o kasta in överväger alla dom andra fördelarna på linan att den fungerar problemfritt framöver.. 

Däremot tror jag att de PRO fiskare ? som har problem med linminne lägger antagligen linan på rullen me hammare?

På väldigt mjuka linor upplever jag att linan tenderar få knutar när linan jobbar sig upp från marken.... då tycker jag en lite styvare lina fungerar mkt bättre.. 

 

Min TB coilar nåt fruktanvärt likaså linan innan det rakt sv från spolen blev det retur till butik, så min förra fiskedag blev förstörd, förstår inte lovorden här. Coatingen verkar dock hård glatt och bra och linan skjuter bra men är plaskig.
För mjuka linor får knutar som du säger.

För hård är inte bra men ej helker för mjuk, antar att linstabilitet i luften påverkas av denna styvhet eller mjukhet.

Redigerad med bratteus
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

46 minutes ago, bratteus said:

Min TB coilar nåt fruktanvärt likaså linan innan det rakt sv från spolen blev det retur till butik, så min förra fiskedag blev förstörd, förstår inte lovorden här. Coatingen verkar dock hård glatt och bra och linan skjuter bra men är plaskig.
För mjuka linor får knutar som du säger.

För härd är inte bra men ej helker för mjuk, antar att linstabilitet i luften påverkas av denna styvhet eller mjukhet.

Låter ju väldigt mystiskt... ? Spinner du på linan el rullar du av linan från spolen?  Nå tok blir de när du ska få den på rullen.. ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Line-speed said:

Låter ju väldigt mystiskt... ? Spinner du på linan el rullar du av linan från spolen?  Nå tok blir de när du ska få den på rullen.. ?

Fast jag har ju påpekat samma problem med två nya Cortland (TB och Compact sink) med den hårdare coatingen. Blir spikrak när man drar den men återgår till telefonsladd när den varit på rullen ett tag igen. Mina äldre TB är inte alls lika utan rak och fin utan minne. 

Det kanske inte är ett problem för andra eller om man t.ex fiskar i sjö och kan ha linan ute under större delar av fisket men för mig som mest fiskar i strömmande och ofta går sträckor mellan fisket blir det j****t irriterande att behöva börja varje ställe med att sträcka lina. 

Ska tilläggas att jag tycker att Rios Intouch ofta är ännu värre eftersom de ibland inte ens går att dra raka. 

Köpte ett par nya SA nu och de har inte några som helst problem (uppspolade på samma sätt). 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago, Sahlberg said:

Fast jag har ju påpekat samma problem med två nya Cortland (TB och Compact sink) med den hårdare coatingen. Blir spikrak när man drar den men återgår till telefonsladd när den varit på rullen ett tag igen. Mina äldre TB är inte alls lika utan rak och fin utan minne. 

Det kanske inte är ett problem för andra eller om man t.ex fiskar i sjö och kan ha linan ute under större delar av fisket men för mig som mest fiskar i strömmande och ofta går sträckor mellan fisket blir det j****t irriterande att behöva börja varje ställe med att sträcka lina. 

Ska tilläggas att jag tycker att Rios Intouch ofta är ännu värre eftersom de ibland inte ens går att dra raka. 

Köpte ett par nya SA nu och de har inte några som helst problem (uppspolade på samma sätt). 

Nä jag förstår verkligen inte problemet o upplever inte linan sån o då speciellt vid stömfiske när knappt nå längre kast görs.....lika lite som jag o några till upplever klistereffekt på olika linor så har dom flesta ingen aning om vad man surrar... 

Jag e född i november men känns som jag kommer från mars för vi upplever helt olika världar tydligen ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 5/20/2020 at 4:11 PM, Isoperla said:

Har haft två stycken clear camo och båda har varit bra.

Jag har haft två olika och båda var som telefonsladdar även om man sträckte o sträckte..

Redigerad med bratteus
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, Line-speed said:

Troutboss har verkligen inget linminne som stör i fiske el under kast...   Inte iaf av 8 linorna jag provat som 3 av dom vart min egen.. 

Troutboss kan va lite stel 5-6 fiskepass pga den hårda o glatta coatingen men de är verkligen inte så den fastnar i linföraren....den lilla tiden som linan tar o kasta in överväger alla dom andra fördelarna på linan att den fungerar problemfritt framöver.. 

Däremot tror jag att de PRO fiskare ? som har problem med linminne lägger antagligen linan på rullen me hammare?

På väldigt mjuka linor upplever jag att linan tenderar få knutar när linan jobbar sig upp från marken.... då tycker jag en lite styvare lina fungerar mkt bättre.. 

 

TB är en skräplina för mig, man kan inte koncentrera sig på fisket, coilar och plaskar, den är ju helt värdelös om msn inte ska dänga streamers i varmt väder. Blä.

Redigerad med bratteus
  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

35 minutes ago, bratteus said:

TB är en skräplina för mig, man kan inte koncentrera dig på fisket, voilar och plaskar, då överhypad.

Hade vart trevligt o testa dom TB linorna som du ej gillat o linor som du tycker e riktigt bra..    Vet att fok har olika smak o sätt att fiska o de är väl iofs bra.. 

De hela e väldigt intressant o jämföra/diskutera vad som upplever o gillar.. 

Finns ju folk som säger att Dacia Duster är en bra bil o den andra säger att något som e sämre än Bmw X5 går ej att använda...fast en klåpare kan ju inte avgöra vilken som e bra av dom...  ?

Redigerad med Line-speed
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

49 minutes ago, Line-speed said:

Hade vart trevligt o testa dom TB linorna som du ej gillat o linor som du tycker e riktigt bra..    Vet att fok har olika smak o sätt att fiska o de är väl iofs bra.. 

De hela e väldigt intressant o jämföra/diskutera vad som upplever o gillar.. 

Finns ju folk som säger att Dacia Duster är en bra bil o den andra säger att något som e sämre än Bmw X5 går ej att använda...fast en klåpare kan ju inte avgöra vilken som e bra av dom...  ?

Dom flesta SA Linor jag provat har varit bra och har inte strulat med coiling och att dom flyter lågt i vattnet, tvärtom!  Om du vil skickar jag min TB till dig så tror jag att du förstår. Sen tror jag 99 % skulle välja BMWn utan att vara tekniskt insatta. Man ska inte dutta och mecka med linor när man är och fiskar, dom ska bara funka!

mvh klåparn som  flugfiskat 9 år och som har testat 50 talet linor genom åren och ändå inte vet nåt och alltid rullar på alla linor fel men det är bara Cortland TB som krullar ;)

Redigerad med bratteus
  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 5/20/2020 at 7:35 PM, kent.flyfish said:

Såg en Cortland Trout boss till salu här för nån dag sen. Vart hamnar den??? :huh:
Ett förtydligande! På plus och minussakalan.

En hel klass tyngre och ganska kort framtapering. Linan skjuter väldigt bra,  slät hård coating  som behåller glidet. Man får sträcka linan mellan varven.

Redigerad med bratteus
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago, bratteus said:

Dom flesta SA Linor jag provat har varit bra och har inte strulat med coiling och att dom flyter lågt i vattnet, tvärtom!  Om du vil skickar jag min TB till dig så tror jag att du förstår. Sen tror jag 99 % skulle välja BMWn utan att vara tekniskt insatta. Man ska inte ditta och mevka med linor när man är och fiskar, dom ska bara funka!

mvh klåparn som inte vet nåt och alltid rullar på alla linor fel men det är bara Cortland som krullar ;)

Har du testa o anpassa tafsen till TB  tjockare butt.. Typ 0,55  sen 0,48 osv...bara o tapera ner den  

Kan lova att den inte plaskar o fundera fint ?     förmodligen kan du kasta vettigt iaf hoppas jag... 

Säter du 24" hjul på en BMW o är skit förbannad att den inte går 0-100 de som uppges... El sätter skottkärrehjul o svär att den skrapar i backen så är de ju inte så konstigt.. 

Man ser ju på forumet att folk frågar vilken lina de ska va till ett spö o vilken tafs mm.. 

Allt ska va bolt on/plug n play annars får folk inget att funka... 

Redigerad med Line-speed
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago, Line-speed said:

Har du testa o anpassa tafsen till TB  tjockare butt.. Typ 0,55  sen 0,48 osv...bara o tapera ner den  

Kan lova att den inte plaskar o fundera fint ?

Säter du 24" hjul på en BMW o är skit förbannad att den inte går 0-100 de som uppges... El sätter skottkärrehjul o svär att den skrapar i backen så är de ju inte så konstigt.. 

Man ser ju på forumet att folk frågar vilken lina de ska va till ett spö o vilken tafs mm.. 

Allt ska va bolt on/plug n play annars får folk inget att funka... 

Det är säkert något som lugnar ner linan helt klart tjockare butt och längre tafs absolut men tråkigt att behöva mickla.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago, bratteus said:

Det är säkert något som lugnar ner linan helt klart tjockare butt och längre tafs absolut men tråkigt att behöva mickla.

Då förstår jag... ?

Du kan ju hålla på tills fan kommer o leta utrustning som du känner att de fungerar bra för dig..  ?

Redigerad med Line-speed
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago, Line-speed said:

Då förstår jag... ?

Jag har hunnit prova ett 50 tal linor under mina 9 år som flugfiskare med lika många fjällenresor så lite koll har jag ;)
Det är ju så på framtunga linor med kortare klump att dom slår över flugor bättre men det plaskar också mer om man inte har en rätt dimensionerad tafs som bromsar, jag tycker TB hade mått väldigt bra av en längre framtapering.

 Kolla tex GL 4 Casts tapering, enligt mig är den i absolut världsklass för allroundfiske efter ädelfisk på kort och långt håll.
Harmoniska överrullningar, man kan hålla mycket lina i luften, den plaskar inte, mycket bra loopstabilitet och presentation men med bra drag i.

Nedsidan är att den åtminstone var ganska mjuk och kunde trassla lite. 
Har beställt en helt ny och hoppas jag vill behålla länge!
Det mina vänner är en fulländad tapering i harmoni enligt mig.

Redigerad med bratteus
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har provat dom flesta linor på marknaden och kommit till slutsatsen att dom linor som funkade för 40 år sedan är lika bra, om inte bäst idag också, dvs, Cortland 444 och SA Aircel.

Redigerad med Ixoye
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm det har hänt mycket på 40 år, arctic silver / sunray kör med MD linor, Snowbee kör med MD linor och grymt slät coating ner på nanonivå ( syns i microskop tydligt ) rimligen bör de absorbera mindre vatten och skära vinden bättre vilket de också gör, man kan manipulera skiftningar i taperingar på centimetern numera i produktion dessutom finns även Linor i PU som är väldigt slitstarkt. Det finns mer avsncerade taperingar att välja på liksom stumma kärnor vilket jag föredrar, ökar känslan och kontakt med fisken. Det har hänt en hel del. 6 procents stretch mot upp till 30 är väldigt mycket. Vem vill kroka en fisk på gummibandslina? Vissa Linor flyter högre vilket bidrar till att linan släpper vattnet lättare med mindre spray osv...

Redigerad med bratteus
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago, Ixoye said:

Den största förbättringen jag märkt är flerfärgade linor, annars kastar jag varken bättre eller längre med nya High-Tech linor än med en Cortland 444.

Jo men exakt! Det enda som hänt sedan -85 är att det har handikappsanpassats in absurdum.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ABUs linor från 90-talet slår allt (Flymax?)

sköt 10cm om man tog i.

Loops linor från slutet av 90-talet var heller inte favoriter (kom ihåg den mörkblåa intermediate som var som ett kolasnöre)

Lyftet som kom i kastningen när jag bytte till Guidelines FS/1......

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Chrglx said:

 

Loops linor från slutet av 90-talet var heller inte favoriter (kom ihåg den mörkblåa intermediate som var som ett kolasnöre)

Lyftet som kom i kastningen när jag bytte till Guidelines FS/1......

Den mörkblå loopen var ju super!

GL FS/1 är väl typ tvåhandspermobil ?

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En lina som ofta hyllas är Rio Trout LT. Varför? Det är enligt mitt tycke en högst medelmåttig lina. Det skjuter inte bra, coatingen blir klistrig efter en tid i vattnet, den är svår att få helt rät ens om man sträcker den, den är inte speciellt lättkastad vare sig med över eller underhandskast, den presenterar inte jättebra och den har en färg så att linan nästan är omöjlig att se i svagt ljus och snabbare ström. Jag förstår verkligen inte hypen.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 minutes ago, subbuteo said:

En lina som ofta hyllas är Rio Trout LT. Varför? Det är enligt mitt tycke en högst medelmåttig lina. Det skjuter inte bra, coatingen blir klistrig efter en tid i vattnet, den är svår att få helt rät ens om man sträcker den, den är inte speciellt lättkastad vare sig med över eller underhandskast, den presenterar inte jättebra och den har en färg så att linan nästan är omöjlig att se i svagt ljus och snabbare ström. Jag förstår verkligen inte hypen.

Ja, den blev inte långlivad hos mig heller, men av andra anledningar. Tycker den är en ”för utpräglad TT”, för tunn framtill och för tjock baktill. Originalet känns betydligt mer välbalanserat. Samtidigt har jag sett jättesnygga underhandskast göras med den...

Rio Selective Trout däremot, att de slutade med den förstår jag inte. Trevligare allround finns inte i min bok. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 hours ago, subbuteo said:

En lina som ofta hyllas är Rio Trout LT. Varför? Det är enligt mitt tycke en högst medelmåttig lina. Det skjuter inte bra, coatingen blir klistrig efter en tid i vattnet, den är svår att få helt rät ens om man sträcker den, den är inte speciellt lättkastad vare sig med över eller underhandskast, den presenterar inte jättebra och den har en färg så att linan nästan är omöjlig att se i svagt ljus och snabbare ström. Jag förstår verkligen inte hypen.

Man kan bära mycket lina och lägga långa kast med bra precision och mjuk presentation, spetsen vänder över så jävla fint när linan rullar ut, även med långa tafsar. Den ligger lagom högt i ytfilmen och har inte en ful skrikig färg. Den kräver sin teknik, och en väl avvägd tafs, men är en helt fantastisk presentationslina när man jagar skygg fisk i klart vatten med blank yta.

Min önskan att den skall fortsätta vara spikrak efter att jag har sträckt den har den tyvärr aldrig levererat 100% på, men den har heller inte varit sämre än någon annan Rio-lina jag haft.

Vill man ha en lina som laddar spöt snabbt med lite fluglina utanför spötoppen, som är lätt att skjuta efter enstaka luftkast och som syns bra i snabb ström så har man helt andra förväntningar än de egenskaper som hypas.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...