Hoppa till innehåll

Olika rekommendationer på spöns rekommenderade klumpvikter


Lippe

Recommended Posts

Har en fråga om detta med spöns linklasser och rekommenderade klumpvikter, till och börja med rekommenderar tex guideline så här:

klass 6: ca 13-15g

klass 7: ca 17-19g

klass 8: ca 19-21g

Klass 9: ca 21-23g

sedan rekommenderar tex scierra så här:

klass 6: ca 13-15g

klass7: ca 15-17g

klass 8: ca 17-19g

klass 9: ca 19-21g

 

Det första jag då undrar är vilken är ”rätt”? Som vi ser så menar tex scierra att ett spö i klass 7 ska ha ca 15-17g, medan guideline menar att ett spö i klass 7 ska ha ca 17-19g. När då scierra har ett gäddflugspö i klass 8 med rekommendationen 17-19g, betyder det då att detta spö i klass 8 är detsamma som ett guideline spö i klass 7, som också har rekommendationen 17-19g? Blir lite förvirrad över vilken då som är en ”riktig” 8:a, ett scierra spö i klass 8:a eller ett guideline spö i klass 7. 
 

Det andra jag undrar över är varför guideline hoppar så mycket i rekommenderad vikt mellan klass 6 och 7, de säger 13-15g för klass 6 men hoppar sedan ända upp till 17-19g för klass 7, vilket scierra istället menar är klass 8. Det logiska borde väl istället vara så som scierra räknar med 13-15g för klass 6 och 15-17g för klass 7 osv?
 

Som ni märker är jag rätt förvirrad och hoppas någon orkar förklara hur det ligger till. Jag vet ju att vissa räknar på det gamla sättet vikten på första 9,14 m medan vissa räknar hela klumpen, men här verkar det som båda räknar på hela klumpen men ändå skiljer en hel klass i deras olika rekommendationer.

 

edit: borde lagt denna i spödelen istället för lindelen kanske..

Redigerad med Lippe
Wrong
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guideline rekommenderar väl troligen efter vad deras egna linor väger, men ingen av dom följer AFTM klassningen, dom där viktklasserna har dom hittat på själva, inte konstigt att det blir förvirrande.

AFTM klass 7 ska ligga mellan 11.5 - 12,5 gram dom första 9,14 m (30 feet) så väger klumpen 17 gram så är det egentligen ett klass 9 spö, men nu klarar ju många moderna spön tyngre vikt än tidigare, men jag undrar hur bra Guideline's klass 7 spö kastar en klass 7 lina på 12 gram.....

Redigerad med Ixoye
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago, Ixoye said:

Guideline rekommenderar väl troligen efter vad deras egna linor väger, men ingen av dom följer AFTM klassningen, dom där viktklasserna har dom hittat på själva, inte konstigt att det blir förvirrande.

AFTM klass 7 ska ligga mellan 11.5 - 12,5 gram dom första 9,14 m (30 feet) så väger klumpen 17 gram så är det egentligen ett klass 9 spö, men nu klarar ju många moderna spön tyngre vikt än tidigare, men jag undrar hur bra Guideline's klass 7 spö kastar en klass 7 lina på 12 gram.....

Tack för svar men är det verkligen så enkelt? Jag menar guidelines rekommendation om 17-19 g för klass 7 är ju HELA klumpens vikt och inte vikten av de första 9,14 m av linan, så det är ju två helt olika sätt att mäta? Nu vet jag inte vad tex guidelines coastal #7 med en klumpvikt på 17 g väger om man räknar på de första 9,14 m, men det lär ju bli lägre än 17 g iaf, kanske t.o.m. blir ca 11,5-12,5 g vilket då ju hade varit samma sak som AFTM egentligen och bara ett annat sätt att räkna på? Väldigt tacksam för klargörande..

Sen undrar jag fortfarande varför guideline rekommenderar en klumpvikt på 17-19 g till ett klass 7 spö, medan tex scierra rekommenderar 15-17 g till klass 7. Då börjar jag fundera ifall scierras ”gäddspö” i klass 8 med rekommenderad klumpvikt 17-19 g är typ samma spö som ett guideline spö i klass 7 med samma rekommenderade klumpvikt, och att de har olika uppfattning om vad en 7:a kontra 8:a är tex.

Väldigt förvirrad ang detta som kanske märks, inte minst varför tex guideline hoppar från 13-15 g till klass 6 ända till 17-19 g till klass 7, medan scierra tex inte hoppar upp så utan har 13-15 g till klass 6, 15-17 g till klass 7 osv, vilket låter mycket mer logiskt i mina öron, men vad vet jag...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns inte längre något standard system för vad en viss klass betyder. Flera olika märken har olika vikter för deras egna spön/linor och klassningar. Man får själv ta reda på vad det specifika spöt skall ha för linvikt eller försöka ta kontakt med tillverkaren om man är osäker. 
 

Jag tycker att det bästa hade varit att helt enkelt slopa klassningsystemet, och istället skriva gram/grain vikter för spön och linor. 

  • Like 3
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 5/23/2020 at 9:54 PM, Ixoye said:

Deras Presentation lina med normal längd väger ju ungefär lika mycket.

Förlåt men vad menar du med det?

On 5/23/2020 at 10:04 PM, Ferex said:

Finns inte längre något standard system för vad en viss klass betyder. Flera olika märken har olika vikter för deras egna spön/linor och klassningar. Man får själv ta reda på vad det specifika spöt skall ha för linvikt eller försöka ta kontakt med tillverkaren om man är osäker. 
 

Jag tycker att det bästa hade varit att helt enkelt slopa klassningsystemet, och istället skriva gram/grain vikter för spön och linor. 

Jo jag har märkt det och håller med, känns lättare att bara gå på hela klumpvikter istället för vikten på de första 9,14 m, klumpar är ju olika långa osv, men vad vet jag..

Men säg att jag har ett guideline spö i ”klass 7” med rekommenderad klumpvikt på ca 17-19 g, bör jag inte då kunna utgå ifrån att ett scierra spö i ”klass 8” med exakt samma rekommenderade klumpvikt är ungefär som ett guideline spö i ”klass 7”?.
 

Frågan är dock ifall scierras rekommendationer är angående hela klumpen som guideline kör på, eller ifall de går efter vikten på första 9,14 m som AFTM, för är det så så kanske det betyder att en guideline 7:a är i princip samma som en 7:a av scierra bara att de räknar på olika sätt. Krångligt när man inte vet vilka som går efter hela klumpens vikt eller AFTM:s första 9,14..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guideline Presentation #7 har en klumplängd på  9,3 meter och väger 16 gram, dvs det är en # 9 lina om man klassar den enligt AFTM. Det är som Ferex säger, du måste prata med spötillverkaren och ta reda på vilken klumpvikt som dom rekommenderar om det inte står på spöt, klasserna som står på spöt är deras egna påhitt, men för att göra det mer förvirrande så finns det spötillverkare som klassar efter AFTM också, speciellt i dom lägre linklasserna.

Står det en rekommenderad lin vikt på spöt så är det klumpvikten som avses enligt min erfarenhet, klassen behöver du inte bry dig om i så fall.

Redigerad med Ixoye
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

34 minutes ago, Lippe said:

Förlåt men vad menar du med det?

Jo jag har märkt det och håller med, känns lättare att bara gå på hela klumpvikter istället för vikten på de första 9,14 m, klumpar är ju olika långa osv, men vad vet jag..

Men säg att jag har ett guideline spö i ”klass 7” med rekommenderad klumpvikt på ca 17-19 g, bör jag inte då kunna utgå ifrån att ett scierra spö i ”klass 8” med exakt samma rekommenderade klumpvikt är ungefär som ett guideline spö i ”klass 7”?.
 

Frågan är dock ifall scierras rekommendationer är angående hela klumpen som guideline kör på, eller ifall de går efter vikten på första 9,14 m som AFTM, för är det så så kanske det betyder att en guideline 7:a är i princip samma som en 7:a av scierra bara att de räknar på olika sätt. Krångligt när man inte vet vilka som går efter hela klumpens vikt eller AFTM:s första 9,14..

Jag tror faktiskt att guidelines 7:a ska ha en klump som väger mer än scierras 7:a ska.

De olika tillverkarna har helt enkelt olika syn på vad ett ”klass 7” spö ska laddas med för vikt. 

Ologiskt absolut, men det är där vi har hamnat tyvärr. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 minutes ago, Ferex said:

Jag tror faktiskt att guidelines 7:a ska ha en klump som väger mer än scierras 7:a ska.

De olika tillverkarna har helt enkelt olika syn på vad ett ”klass 7” spö ska laddas med för vikt. 

Ologiskt absolut, men det är där vi har hamnat tyvärr. 

Ja precis, guideline verkar tycka att en 7:a ska vara ett spö för klumpar på ca 17-19 g medan scierra verkar anse att en 7:a är ett spö för klumpar på ca 15-17 g, vilket får mig anta att ett scierra spö i klass 9 är i princip som ett guideline spö i klass 8, men vad vet jag..

57 minutes ago, Ixoye said:

Guideline Presentation #7 har en klumplängd på  9,3 meter och väger 16 gram, dvs det är en # 9 lina om man klassar den enligt AFTM. Det är som Ferex säger, du måste prata med spötillverkaren och ta reda på vilken klumpvikt som dom rekommenderar om det inte står på spöt, klasserna som står på spöt är deras egna påhitt, men för att göra det mer förvirrande så finns det spötillverkare som klassar efter AFTM också, speciellt i dom lägre linklasserna.

Står det en rekommenderad lin vikt på spöt så är det klumpvikten som avses enligt min erfarenhet, klassen behöver du inte bry dig om i så fall.

Ja det verkar vara enklast att utgå ifrån hela klumpens vikt och spöets rekommenderade klumpvikter istället för att gå på bara ”klasser” tycker jag, då det verkar vara väldigt delade meningar om hur spön i en viss klass ska vara.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 5/23/2020 at 11:13 AM, Lippe said:

Har en fråga om detta med spöns linklasser och rekommenderade klumpvikter, till och börja med rekommenderar tex guideline så här:

klass 6: ca 13-15g

klass 7: ca 17-19g

klass 8: ca 19-21g

Klass 9: ca 21-23g

sedan rekommenderar tex scierra så här:

klass 6: ca 13-15g

klass7: ca 15-17g

klass 8: ca 17-19g

klass 9: ca 19-21g

 

Det första jag då undrar är vilken är ”rätt”? Som vi ser så menar tex scierra att ett spö i klass 7 ska ha ca 15-17g, medan guideline menar att ett spö i klass 7 ska ha ca 17-19g. När då scierra har ett gäddflugspö i klass 8 med rekommendationen 17-19g, betyder det då att detta spö i klass 8 är detsamma som ett guideline spö i klass 7, som också har rekommendationen 17-19g? Blir lite förvirrad över vilken då som är en ”riktig” 8:a, ett scierra spö i klass 8:a eller ett guideline spö i klass 7. 
 

Det andra jag undrar över är varför guideline hoppar så mycket i rekommenderad vikt mellan klass 6 och 7, de säger 13-15g för klass 6 men hoppar sedan ända upp till 17-19g för klass 7, vilket scierra istället menar är klass 8. Det logiska borde väl istället vara så som scierra räknar med 13-15g för klass 6 och 15-17g för klass 7 osv?
 

Som ni märker är jag rätt förvirrad och hoppas någon orkar förklara hur det ligger till. Jag vet ju att vissa räknar på det gamla sättet vikten på första 9,14 m medan vissa räknar hela klumpen, men här verkar det som båda räknar på hela klumpen men ändå skiljer en hel klass i deras olika rekommendationer.

 

edit: borde lagt denna i spödelen istället för lindelen kanske..

Hej, det enklaste svaret blir att det inte finns något som heter "spöklasser". Linor klassificeras enligt en standard, men inte spön. 

 

Vad är det då för siffra som står på klingan? Det är tillverkarens egen rekommendation av lämplig linklass. 

 

Hur kan det då variera så mycket? 

Många som tillverkar spön tillverkar också linor, ofta är rekommendationerna gjorda efter hur mycket de egna linorna väger. Väldigt många har lämnat AFFTA/AFTMA och gör linor som väger mer än den linklass som de är märkta med. 

 

Varför då?

Den förklaring jag hört är att den amerikanska marknaden ville ha styvare spön. Att de sedan Inte kunde kasta rätt klassade linor med dessa spön var ju inte förvånande. Responsen från marknaden blev tyngre linor. Vi hade alltså en parallellförskjutning av både spön och linor under en period. Min fråga blir då, varför inte bara välja ett styvare spö och en lina I en annan linklass? 

 

Svaret på den frågan är min högst personliga gissning. Jag tror folk hellre fiskar med en femma än en sjua, ju lägre siffra desto bättre/roligare eftersom tung utrustning är tråkigare att drilla fisk på. Sedan att linorna är solklara sjuor och spöna funkar klockers med dessa och att ingen ifrågasätter detta verkar vara ett sätt att lura sig själv.

En linrekkomendation är verkligen bara en rekommendation. Du kan kasta allt från en lina i klass 3 till en lina i klass 7 med vilket "femmaspö" som helst. 

 

Betänk att linor i klasser från 3 till 7 täcker spannet 6,5 g till 12,0 g. Det skiljer 5,5 gram. En fet prilla väger 5,5 gram ?

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

59 minutes ago, Staffan Dahlbom said:

Hej, det enklaste svaret blir att det inte finns något som heter "spöklasser". Linor klassificeras enligt en standard, men inte spön. 

 

Vad är det då för siffra som står på klingan? Det är tillverkarens egen rekommendation av lämplig linklass. 

 

Hur kan det då variera så mycket? 

Många som tillverkar spön tillverkar också linor, ofta är rekommendationerna gjorda efter hur mycket de egna linorna väger. Väldigt många har lämnat AFFTA/AFTMA och gör linor som väger mer än den linklass som de är märkta med. 

 

Varför då?

Den förklaring jag hört är att den amerikanska marknaden ville ha styvare spön. Att de sedan Inte kunde kasta rätt klassade linor med dessa spön var ju inte förvånande. Responsen från marknaden blev tyngre linor. Vi hade alltså en parallellförskjutning av både spön och linor under en period. Min fråga blir då, varför inte bara välja ett styvare spö och en lina I en annan linklass? 

 

Svaret på den frågan är min högst personliga gissning. Jag tror folk hellre fiskar med en femma än en sjua, ju lägre siffra desto bättre/roligare eftersom tung utrustning är tråkigare att drilla fisk på. Sedan att linorna är solklara sjuor och spöna funkar klockers med dessa och att ingen ifrågasätter detta verkar vara ett sätt att lura sig själv.

En linrekkomendation är verkligen bara en rekommendation. Du kan kasta allt från en lina i klass 3 till en lina i klass 7 med vilket "femmaspö" som helst. 

 

Betänk att linor i klasser från 3 till 7 täcker spannet 6,5 g till 12,0 g. Det skiljer 5,5 gram. En fet prilla väger 5,5 gram ?

5,5 gram. Det måste vara världens fetaste prilla...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, jag håller helt med om att det lättaste är att bara gå efter klumpvikter som referens då det blir väldigt förvirrande när guideline menar att en klump på ca 17-19g ska användas till ett spö i klass 7, medan scierra menar att det istället ska vara till en 8:a.

Har själv märkt att jag föredrar de lättare rekommendationerna av linor som anges på spön, tex har jag ett guideline spö i ”klass 7” som rekommenderar klumpar på 16-18g där jag helt klart föredrar 16g då 18g enligt mig blir för tungt.
 

Är detta vanligt att man får välja linor i lättare klasser än spöt är märkt för då det blir för tungt annars? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 hours ago, berndt said:

Hej Staffan.

Varför talar man inte om att siffrorna på spöna står för överhandskast. vi som speykastar kör ju med helt andra vikter på linorna.

Klasser är nog en kvarleva från tiden innan vattenankrade kast blev populära Berndt. Men du har ju en poäng där. Nu har vi ju iofs taperingar där den mesta massan är förskjuten långt bak på klumpen, och det kompenserar ju en del. 

 

En annan och intressant detalj är vad som händer under ett sådant kast du avser. Initialt är det endast det övre benet (spöbenet) i D-loopen som laddar spöt. Men allteftersom du kastar i leveransen så förlängs spöbenet och mässan ökar i den del av linan du använder för att kasta hela linan. När du stoppar spöt är skillnaden mindre än vad man kanske tror. 

 

Allt gott

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 hours ago, Lippe said:

Är detta vanligt att man får välja linor i lättare klasser än spöt är märkt för då det blir för tungt annars? 

Nej det där är en smaksak, alla moderna snabba spön klarar att både under och överklassas, mjuka full flex spön är oftast klassade efter AFTM.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 5/28/2020 at 12:31 PM, Ixoye said:

Nej det där är en smaksak, alla moderna snabba spön klarar att både under och överklassas, mjuka full flex spön är oftast klassade efter AFTM.

Ok jag förstår man får pröva sig fram helt enkelt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, Lippe said:

Ok jag förstår man får pröva sig fram helt enkelt!

Ja det är en soppa av alla klassningar... Man får helt enkelt hitta en vikt man tycker passar bra för det specifika spöt och sedan köra på det ???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Ferex said:

Ja det är en soppa av alla klassningar... Man får helt enkelt hitta en vikt man tycker passar bra för det specifika spöt och sedan köra på det ???

Ja verkligen! Är det någon skillnad i hur man ska tänka om klumpvikter när det kommer till sjunklinor? Jag har nämligen ett spö i ”klass 7” med rekommenderad klumpvikt ca 16-18g vilket passar bra, sen har jag en helsjunkande lina vision attack sjunk i ”klass 7” som jag också tycker passar bra till samma spö men sen när jag kollar upp klumpvikten på denna lina så är den enbart ynka 12g! 
 

Beror detta på att man räknar annorlunda på sjunklinor pga densiteten eller metallen i? Förstår inte annars hur denna klump som klass 7 kan väga ynka 12g bara och samtidigt kännas bra till samma spö?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 5/29/2020 at 11:55 PM, Lippe said:

Förstår inte annars hur denna klump som klass 7 kan väga ynka 12g bara och samtidigt kännas bra till samma spö?

En lina I klass 7 ska välja 12 g, då är den korrekt klassad. 

 

Att det funkar till spöt kan bero på att du tycker det är en bra vikt, eller att spön hanterar linor som är både lättare och tyngre. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 6/2/2020 at 10:52 PM, Staffan Dahlbom said:

En lina I klass 7 ska välja 12 g, då är den korrekt klassad. 

 

Att det funkar till spöt kan bero på att du tycker det är en bra vikt, eller att spön hanterar linor som är både lättare och tyngre. 

Fast jag pratar om att hela klumpen väger 12 gram, inte de första 9,14 m som AFTM, och förstår då inte hur hela klumpen bara kan väga 12 g och kännas bra när de andra #7 linorna jag kör med har klumpar på ca 17g

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago, Staffan Dahlbom said:

Hur lång är klumpen? Om den är 10 meter är det ingen nämnvärd skillnad från 9,14 m. 

 

Mest troligt tror du att klumpen väger 12 gram för att det står så på förpackningen, men egentligen väger den mer. Har du vägt den? 

Har inte vägt den men vision skriver själva att klumpen vägen 12 g på 10,1 m, vilket jag tycker låter väldigt lågt då de flesta klumpar i ”klass 7” verkar vara allt från ca 15-19g.

 

Sedan detta med klasser och hur olika uppfattning om vilken klass som är vilken så känns det som att man bör gå efter rekommenderad klumpvikt före klassen som står på spöt.
 

Tar exemplet från innan, Guidelines #7: or har rekommenderad klumpvikt på 17-19 g, medan tex scierras #8: or har samma rekommenderade klumpvikt på 17-19 g. Om jag då har ett guideline spö i #7 och vill ha ett motsvarande spö från scierra, så borde jag ju då vilja ha deras #8: a istället för deras #7:a för att få ett spö så likt som möjligt? Verkar mycket säkrare att gå på rekommenderad klumpvikt än spöets klassning då det verkar vara väldigt olika åsikter om vad som är en #7: a respektive #8: a tex.
 

Ett scierra spö i klass 9 till för gädda har ju  samma rekommenderade klumpvikt som ett guideline spö i klass 8 tex, vilket får iaf mig tro att det är mycket mer tillförlitligt att gå på den rekommenderade klumpvikten för att hitta rätt spö än att gå på siffran som sätts på spöt, eller hur tänker ni?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guideline klass 7 är deras egen klassning, och Sierras 7'a är deras klassning baserat på dom linor dom utvecklat spöt för, så glöm det där med klasser, det existerar inte längre, det är rekommenderad klumpvikt du ska titta på och välja lina därefter, oavsett vilken klass det står på kartongen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 6/5/2020 at 1:13 AM, Lippe said:

Har inte vägt den men vision skriver själva att klumpen vägen 12 g på 10,1 m, vilket jag tycker låter väldigt lågt då de flesta klumpar i ”klass 7” verkar vara allt från ca 15-19g.

 

Sedan detta med klasser och hur olika uppfattning om vilken klass som är vilken så känns det som att man bör gå efter rekommenderad klumpvikt före klassen som står på spöt.
 

Tar exemplet från innan, Guidelines #7: or har rekommenderad klumpvikt på 17-19 g, medan tex scierras #8: or har samma rekommenderade klumpvikt på 17-19 g. Om jag då har ett guideline spö i #7 och vill ha ett motsvarande spö från scierra, så borde jag ju då vilja ha deras #8: a istället för deras #7:a för att få ett spö så likt som möjligt? Verkar mycket säkrare att gå på rekommenderad klumpvikt än spöets klassning då det verkar vara väldigt olika åsikter om vad som är en #7: a respektive #8: a tex.
 

Ett scierra spö i klass 9 till för gädda har ju  samma rekommenderade klumpvikt som ett guideline spö i klass 8 tex, vilket får iaf mig tro att det är mycket mer tillförlitligt att gå på den rekommenderade klumpvikten för att hitta rätt spö än att gå på siffran som sätts på spöt, eller hur tänker ni?

Det är egentligen inte krångligare än att massan på de första 9,14 metrarna avgör klassen på linan, och att siffran på spöt inte är en "spöklass". 

 

Om du kikar på korrekt klassade #5-linor som t.ex. SA MED, eller Loop Opti 210, eller Rio Gold Tournament eller Barrio GT125 eller Zimsen MXD LB22, så väger de alla runt 21-23 gram om du väger hela klumpen. De är alltså korrekt klassade 5 wt-linor och passar alla bra på spön som också passar utmärkt till en Loop Opti Stream i klass 5, trots att den klumpen väger ungefär hälften (12 gram).

Detta beror på att ju längre lina du arbetar med, desto svårare blir det att få kontakt med all massa. Du kan inte göra en lina med 21 m klump och låta den väga 12 gram. Då kommer precis alla att uppleva den som på tok för lätt.

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...